احمد شاکری باورمندی انقلابی و درک‌مندی دردمند است


احمد شاکری باورمندی انقلابی و درک‌مندی دردمند است

سنگری با اشاره به اینکه زبان احمد شاکری دیریاب است، گفت:زبان و اندیشه شاکری دفاعی است نه انفعالی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «محمدرضا سنگری» در نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه داستانِ داستان» که در موسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: آقای احمد شاکری بیش از آنکه صاحب اثر و نویسنده باشد، صاحب نظر است. شاکری دارای حوزه تخصصی ویژه خود است. وی کتاب‌های ارزشی زیادی نوشته است. اولین کتاب شاکری در حوزه ادبیات داستانی، در سال 94 با نام «جستاری در اصطلاح‌شناسی ادبیات داستانی» منتشر شد. «آنک جنگ اینک داستان» سال 95 از شاکری منتشر شد.

این نویسنده با بیان اینکه شاکری در کتاب «جستاری در اصطلاح‌شناسی ادبیات داستانی» مباحث ایده‌پژوهی ، نسبت داستان دفاع مقدس با حماسه و نسبت ادبیات دفاع مقدس و داستان‌های سیاسی را بررسی کرده است، افزود: وی «درباره مانایی و میرایی» را در سال 97 نوشت. «فلسفه داستان داستان» در کتاب «درباره مانایی و میرایی» نیز آمده بود.شاکری در «فلسفه داستان داستان» 9 روش تقصیر را توضیح داده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زبان شاکری دیریاب است، عنوان کرد: برای خواندن و فهم کتاب‌های شاکری به تامل زیادی نیاز است. شاکری باورمندی انقلابی و درک‌مندی دردمند است که دغدغه برطرف‌کردن مشکلات و انحراف‌ها را دارد. زبان و اندیشه شاکری دفاعی است نه انفعالی .

احمد شاکری باورمندی انقلابی و درک‌مندی دردمند است

بر اساس این گزارش، «احمد شاکری » در این نشست گفت: برای بیان مطالب « فلسفه داستان داستان»از یک سیر ویژه عبور کردم و شاهد چالشی در ادبیات داستانی پس از انقلاب بودم. تلاش کردم که به تعریفی از این نوع ادبی و بازتعریف آن بر اساس مبانی فکری بومی برسم. در چهار دهه گذشته اصطلاحات موجود درباره گونه‌های ادبی تلاش کرده‌اند به تعاریفی از ادبیات داستانی دفاع مقدس برسند.

این نویسنده با بیان اینکه دفاع مقدس دارای شکل وصفی است، اظهار داشت: متاسفانه ایرانیان در تولید فکر در حوزه علوم انسانی عقب مانده‌اند . بیشتر مقاله‌های تولیدی ما در حوزه‌های علوم انسانی توصیفی و یا کاربردی است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه داستان داستان یک دفتر از دفاتر فلسفه مضاف و یکی از سه گانه‌ها در این موضوع است، افزود: پیش از این فلسفه ایده اولیه و فلسفه نمایش در داستان تالیف شده و فلسفه داستان داستان، محصول یک فرایند است که زمینه آن برخاسته ازتوجه به علوم انسانی است.در نگارش این اثر تلاش کردم مطالب با تئوری آغاز نشوند. در این کتاب از تحلیل عقلی بهره‌ برده‌ام که در بیان فلسفه مضاف کارایی دارد.

علی عباسی در این نشست تصریح کرد: شاکری در کتاب «فلسفه داستان داستان» دغدغه هندسه معرفتی دارد. این کتاب دارای نظریه بومی و جدید است . نویسنده در این اثر به بحث درباره روایت دفاع مقدس پرداخته است. ادبیات دفاع مقدس ریشه در سنت ملی، ایرانی و اسلامی ما دارد. کتاب «فلسفه داستان داستان» به خلاقیت و هندسه معرفتی و هویت و سنت پرداخته است. کتاب «فلسفه داستان داستان» اثری موفق است که بذرهای نظریه‌پردازی را درباره هنر ایرانی و اسلامی همراه دارد.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس