امروزه واژه «عقلانیت» با انگیزه های مختلف به کار می رود


امروزه واژه «عقلانیت» با انگیزه های مختلف به کار می رود

حجت الاسلام رستم نژاد با بیان اینکه امروز واژه «عقلانیت» با انگیزه های مختلف در سطح دنیا به کار برده می شود گفت: واژه عقلانیت بین کشورهای دنیا با انگیزه های مختلفی بیان می شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مهدی رستم نژاد» در خصوص نگاه عقلانیت در دین از منظر مقام معظم رهبری گفت: کنگره بین المللی گام دوم انقلاب، مرکب از چند کمیته است که یکی از آنها همین کمیته عقلانیت است. بحث عقلانیت همان طور که از اسمش پیداست، یک بحث مربوط به علوم عقلی می باشد، همانند فلسفه و منطق و در کنارش مباحث قرآنی و حدیثی هم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه در ادامه گفت: افرادی که در این کمیته عضو هستند، دانشمندان برجسته و بزرگواری از همین عرصه های علمی فلسفه و منطق است و البته تفسیر و علوم قرآن هم ضمیمه آنها است.

حجت الاسلام رستم نژاد در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، بحث های عقلی از بحث های دشواری است که طرفداران، مباحث و موضوعات خاص خود را دارد. خوشبختانه در این کمیته قریب به 40 اثر (مقاله) خوب و برگزیده نوشته شده است که از این تعداد حدود 18 اثر را برای ارایه انتخاب کردیم که این خود یک موضوع بسیار مهمی می باشد.

وی اظهار کرد: در این مباحث و مطالب انتخاب شده، نوعی تحلیل و بررسی میدانی از بعضی از طلاب صورت گرفته است، بهترین اثرها انتخاب شده، موضوعات مختلفی از منظر عقلانیت به بیانیه گام دوم و نگاه مقام معظم رهبری بررسی شده که هندسه این بحث را ارایه خواهیم داد.

این استادجامعه المصطفی(ص) با اشاره به بحث عقلانیت در منظر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اولا واژه «عقلانیت» یک واژه پرکاربردی است که در شرایط فعلی جامعه در عرصه های مختلف از جمله علوم سیاسی، اقتصادی، مدیریت، مباحث معرفتی و حتی در ادبیات، سخنرانی ها و بیانیه ها مورد استفاده قرار می گیرد که حالا گاهی مواقع برای فریب و گاهی هم در جای خود به کار برده می شود.

حجت الاسلام رستم نژاد در ادامه اظهار کرد: لذا واژه «عقلانیت» یک واژه پرکاربرد با گستره بسیار متنوع در ادبیات سیاسی است که برای خود دنیایی دارد، به گونه ای که واژه عقلانیت بین کشورهای دنیا با انگیزه های مختلفی بیان می شود.

وی بیان کرد: از این نظر، تعریف از عقلانیت هم بسیار متنوع است، چون حوزه های کاربردش بسیار متنوع می باشد. معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: لذا ما نگاه مقام معظم رهبری را از این جهت در انتخاب شاخص و قائمه اصلی قرار دادیم که می خواهیم درباره بیانیه گام دوم انقلاب صحبت کنیم.

وی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشکده افسری سال 99 اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی عقلانیت را به معنای محاسبه صحیح دانستند و گفتند: بعضی‌ها اسم عقلانیت و عقل را می آورند اما منظورشان ترس، انفعال و فرار از مقابل دشمن است در حالی‌که فرار کردن و ترسیدن، عقلانیت نیست.ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند زیرا عقلانیت به معنای محاسبه درست است. البته دشمن تلاش دارد تا معنای غلط عقلانیت را تلقین کند و برخی هم نادانسته، در داخل همان حرف دشمن را تکرار می کنند.

حجت الاسلام رستم نژاد افزود: رهبر انقلاب اسلامی، عقلانیت را لازمه همه امور دانستند و فرمودند: باید ظلم ستیزی، عدالت خواهی و مبارزات اجتماعی نیز براساس عقلانیت باشد و گرفتار حاشیه نشویم و اصل و فرع را اشتباه نگیریم. رهبری گفتند: مسائل فرهنگی یکی دیگر از ارکان اقتدار ملی محسوب می شود، زمانی که موضوع مبارزه با تهاجم فرهنگی مطرح شد دشمن، سراسیمه تبلیغات خود را به سمت مقابله با این موضوع سوق داد زیرا از بیداری مردم و مقابله با تهاجم فرهنگی هراس دارد.


وی اظهار کرد: رهبری «استحکام و ثبات اقتصادی» را سومین رکن اقتدار ملی دانستند و گفتند: اقتصاد کشور زیر فشار است و مردم از نظر معیشت دچار مشکلات هستند اما همه این مشکلات قابل حل است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


منشا صدای انفجار در گناوه چه بود؟