خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر


خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر خارش سر یکی از مشکلات شایع پوستی است که بی توجه بودن به رفع خارش سر مشکلات زیادی را برای پوست و موی شما بوجود می آورد. اولین ذهنیت افرادی که خارش پوست سر دارند به سمت شپش می رود. بله درست است علت اصلی داشتن شپش مو خارش است اما آیا دلایل دیگری هم باعث خارش پوست سر می شود؟ ابتدا نشانه های شپش را بررسی...

خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر

خارش سر یکی از مشکلات شایع پوستی است که بی توجه بودن به رفع خارش سر مشکلات زیادی را برای پوست و موی شما بوجود می آورد.

اولین ذهنیت افرادی که خارش پوست سر دارند به سمت شپش می رود. بله درست است علت اصلی داشتن شپش مو خارش است اما آیا دلایل دیگری هم باعث خارش پوست سر می شود؟

ابتدا نشانه های شپش را بررسی می کنیم و در ادامه دلایل دیگر خارش سر و راه های درمان آن

اولین راه تشخیص داشتن شپش بررسی موهای شما توسط فردی که شپش را بشناسد.

شپش با شوره سر به شکل ظاهر یکی است هر دو سفید رنگ است و تفاوت اصلی شپش با شوره سر این است که شپش به ساقه مو می چسبد و تنها با کشیدن ناخن روی ساقه مو جدا می شود و پس از جدا شدن بلافاصله تغییر رنگ می دهد و سیاه می شود دراصل شپش می میرد!

اما شوره سر با یک فوت آرام و حرکت دست از ساقه مو جدا می شود. که در صورت داشتن شپش قطعا خارش پوست سر شما شپش است.

خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر

اما دلایل دیگری هم در خارش پوست سر دخیل است:

1. شوره سر

شوره سر، که مشکلی متداول است، به حالتی گفته می‌شود که تکه‌های خشک‌شده پوست سر از آن جدا می‌شوند. اگر موهای تیره دارید یا رنگ‌های تیره می‌پوشید، ممکن است این ذرات را روی مو یا شانه‌های خود مشاهده کنید. شوره سر ممکن است باعث خارش سر شما شود.

2. جرب یا گال

بیماری عفونی و مسری گال هم می‌تواند علت خارش پوست سر شما باشد. گال به وسیله حشره کوچکی به وجود می‌آید که مایت (هیره) انسانی نامیده می‌شود. اگر این مایت‌ها به پوست سرتان نفوذ کنند می‌توانند باعث ایجاد خارش شوند. خارش شایع‌ترین علامت گال است و آن‌قدر می‌تواند شدت یابد که تمام شب شما را بیدار نگه دارد.

نحوه درمان
برای آنکه اطمینان یابید که به جرب مبتلا شده‌اید یا خیر، حتما باید توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست معاینه شوید. درمان‌های مورد نیاز برای گال، تنها با نسخه پزشک در دسترس هستند.

3. پسوریازیس پوست سر

حدود پنجاه درصد افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکی، در برخی موارد دچار بروز علائم در قسمت‌هایی از پوست سر می‌شوند.
ممکن است بر پوست سر خود لکه‌های قرمز رنگ، پوسته هایی شبیه شوره سر، پوسته های درشت نقره‌ای و سفیدرنگ داشته و همچنین دچار خشکی پوست سر باشید. پسوریازیس پوست سر اغلب با خارش هایی با شدت و ضعف متفاوت همراه است.

خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر

رفع علایم پسوریازیس حتی برای آنها که دچار نوع حاد آن شده‌اند یا برای مدت طولانی علائم این بیماری را داشته‌اند، با یاری متخصص پوست طولانی نخواهد بود. متخصصان پوست می‌توانند به افراد دچارشده به خارش، پوسته پوسته شدن پوست سر، ریزش مو و خونریزی ناشی از پسوریازیس کمک کنند.

4. اگزما پوست سر

ششمین علت خارش پوست سر درماتیت آتوپیک است. اگر شما به نوعی از اگزما مبتلا هستید که با عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می‌شود، این اگزما می‌تواند روی پوست سر شما گسترش پیدا کند.
در این صورت، روی پوست سر شما قسمت‌های قرمزرنگ و پوسته دیده می‌شود. بعضی عنوان می‌کنند که پوست سرشان دچار سوزش شده است و در این قسمت‌ها دچار خارش هستند.
پوست سر شما با پوست بقیه قسمت‌های بدن‌تان متفاوت است؛ بنابراین توصیه می‌شود با پزشک متخصص در این زمینه درباره نحوه درمان مشورت کنید.

5. مشکلات عصبی

خارش شدید پوست سر، بدون نشانه‌هایی از بثورات پوستی یا سایر واکنش‌های پوستی، می‌تواند نشانه مشکل عصبی باشد. پزشک شما ممکن است مشکل نوروپاتی را مطرح کند.

خارش سر نشانه شپش است؟ علت های خارش پوست سر

نوروپاتی اصطلاحی پزشکی است که برای اشاره به مشکلات عصبی ناشی از آسیب، بیماری یا اختلال در کارکرد اعصاب به کار می‌رود. بیماری‌هایی مانند دیابت و زونا ممکن است بر روی اعصاب تأثیر بگذارند.
نحوه درمان
متخصص پوست می‌تواند مشکل شما را شناسایی و ریشه‌یابی کند.

6. سرطان پوست

طبق گزارش آکادمی درماتولوژی آمریکا، اگر سرطان پوست بر پوست سر گسترش یابد، ممکن است موجب خارش آن می‌شود.
نحوه درمان
متخصص پوست باید شما را معاینه کند. پزشکی که در زمینه تشخیص سرطان پوست تخصص داشته باشد می‌تواند به شما بگوید که آیا باید برای سرطان تحت آزمایش قرار بگیرید یا مورد دیگری ممکن است باعث خارش پوست سرتان شده باشد.

مطالب مرتبط

انگل دمودکس چیست و در چه پوست هایی وجود دارد؟

بیماری پوستی هیدرآدنیت چیست و علل ،علایم و درمان هیدرآدنیت

راه های درمان خارش پوست سر

راه های کاهش خارش پوستی


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه