حجم مخازن سدهای خراسان شمالی 42 درصد کاهش یافت


حجم مخازن سدهای خراسان شمالی 42 درصد کاهش یافت

بجنورد-ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: هم اکنون حجم مخازن سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 42 درصد کاهش یافته و تنها 30 درصد مخازن این منابع آبی پر است.

مهندس وحید واسطه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک حجم مخازن سد های این استان ۷۰ میلیون متر مکعب است که پارسال در همین مدت بیش از ۱۲۱ میلیون متر مکعب بوده است.

وی افزود: ورود آب به سدهای این استان از مهرماه تاکنون ۲۲ میلیون مترمکعب بوده است که پارسال در همین مدت حدود ۴۰ میلیون متر مکعب بود.

واسطه اظهار داشت: ورود آب به سدهای این استان نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در همین بازه زمانی میزان خروجی آب از سدهای این استان ۴۳ درصد کاهش داشته است.

واسطه افزود: امسال در این بازه زمانی ۱۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای این استان خارج شده این در حالی است که پارسال در همین بازه زمانی بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب خارج شده بود.

وی اظهار داشت: ورودی سد های استان نسبت مستقیم به میزان بارندگی در بالادست حوضه آبریز دارد بنابراین برابر آمارهای موجود با توجه به کاهش بارش باران ورودی به سد ها نیز از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است و باران هفته گذشته نیز در میزان حجم سد ها تاثیری نداشته است.

به گزارش ایرنا پس از ۲ سال پر بارش در سال های ۹۸ و ۹۹ استان با شرایط خشکسالی حاد مواجه شده است، در همین راستا با توجه به پیش بینی های هواشناسی برنامه منابع و مصارف سد های استان بر اساس مدیریت خشکسالی و تامین حداقل آب موجود مورد نیاز شرب و کشاورزی تهیه شد.

ظرفیت کل مخازن در سال جاری ۲۳۴ میلیون متر مکعب است.

واسطه افزود: هم اینک خالی ترین سد های استان بیدواز اسفراین و چری فاروج است.

بیش از ۹۰ درصد مساحت استان در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارندگی در سال آبی جاری به شدت کاهش یافته است. لزوم صرفه جویی در این برهه زمانی بسیار مهم تلقی می شود.

در استان خراسان شمالی تاکنون هشت سد و ۱۱ بند انحرافی ساخته شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت نیرو مجوز بهره برداری پنج میلیون متر مکعب آب از پساب شهری بجنورد را برای مجتمع پتروشیمی خراسان صادر کرده است.

به گزارش ایرنا این واحد تولیدی حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان دو و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و دو نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب سطحی برداشت دارد.

پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد اما به علت هزینه بر بودن تصفیه فاضلاب هنوز آن را اجرایی نکرده و در دست مطالعه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن