بیوگرافی رفعت هاشم‌پور | داستان زندگی رفعت هاشم‌پور و علت درگذشت وی


بیوگرافی رفعت هاشم‌پور | داستان زندگی رفعت هاشم‌پور و علت درگذشت وی

رفعت هاشم‌پور، پیشکسوت دوبلاژ ایران بر اثر کهولت سن درگذشت. با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا در مورد زندگی شخصی رفعت هاشم‌پور بیشتر بدانیم .

بیوگرافی، شروع کار هنری و ورود به عرصه دوبلوری رفعت هاشم‌پور

رفعت هاشم‌پور در سال 1310 در شهر اردبیل چشم بر دنیا گشود. خانم رفعت هاشم‌پور با وجود تحصیل در رشته بازیگری تئاتر در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران، فعالیت هنری خود را در زمینه دوبله از نیمه دهه ۱۳۳۰ و به صورت حرفه‌ای از سال ۱۳۳۷ آغاز کرد.

رفعت هاشم‌پور در فاصله سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۶ به حرفه معلمی نیز مشغول بود. ویژگی‌های خاص صدای پر احساس رفعت هاشم پور او را از همان ابتدا به دوبلور ثابت بسیاری از بازیگران بین المللی و همچنین ایرانی قبل از انقلاب تبدیل کرد.

آشنایی و ازدواج رفعت هاشم‌پور با جلال مقامی

رفعت هاشم پور در دوران فعالیت خود با دیگر دوبلور و مجری شناخته شده، یعنی جلال مقامی، مجری برنامه به یادماندنی دیدنی ها آشنا شد و ازدواج کرد. خانم هاشم پور در زمان ازدواج ۳۳ و آقای مقامی ۲۳ سال سن داشتند. حاصل ازدواج این دو، یک دختر به نام مرجان است.

جلال مقامی که صبح جمعه در صفحه اینستاگرام خود خبر درگذشت همسرش را منتشر کرد، می‌گوید: «متاسفانه همسر مهربانم را از دست دادم. بیشتر از ۵۰ سال با هم زندگی کردیم. در این سال‌ها همیشه در کنار هم بودیم و با هم کار کردیم. طبیعتا از رفتنش بسیار غمگینم، چون علاوه بر همسر، یک همکار دلسوز را از دست دادم. وقتی من به واحد دوبلاژ رفتم، او آنجا حضور داشت. در آن مدت با هم کار می‌کردیم و از یکدیگر یاد می‌گرفتیم. هیچ‌کدام برای آن‌یکی استادی نکردیم.»

بیوگرافی رفعت هاشم‌پور | داستان زندگی رفعت هاشم‌پور و علت درگذشت وی

آثار رفعت هاشم‌پور

رفعت هاشم‌پور به جای اکرم محمدی در سریال «پدرسالار»، هتی کینگ در «قصه های جزیره»، به جای فخری خوروش در سریال «امام علی (ع)» و فریده سپاه منصور در «معصومیت از دست رفته» صداپیشگی کرده است.

رفعت هاشم‌پور، فعالیت به عنوان سرپرست گویندگان را از سال ۱۳۵۳ در تلویزیون آغاز کرد و «چوپانان کویر» (ساختۀ حسین محجوب) نخستین فعالیت سینمایی مستقل او به عنوان سرپرست گویندگان بود.

وی همچنین به عنوان سرپرست گویندگان در برخی مجموعه‌های تلویزیونی نیز فعال بود که از مهم‌ترین فعالیت‌هایش در این زمینه، مدیریت دوبلاژ سریال «قصه‌های جزیره» در اواسط دهۀ ۷۰ بود. در این سریال خود او ابتدا به‌جای نقش دیگری حرف می‌زد، اما در ادامه ترجیح داد که به‌جای شخصیت هتی کینگ (با نقش‌آفرینی جکی باروز) حرف بزند که این نقش‌گویی او نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دیگر فعالیت او در اواخر دوران کاری، گویندگی در فیلم «راه رفتن مرد مرده» به‌جای سوزان ساراندون بود که در ایران با نام «آخرین گام‌های یک محکوم به مرگ» (که نام رمانی می‌باشد که فیلم از روی آن تهیه شده‌است) نمایش داده شد.

وی در زمینۀ گویندگی فیلم‌های مستند هم تسلط خود را به نمایش گذاشته‌است.

بیوگرافی رفعت هاشم‌پور | داستان زندگی رفعت هاشم‌پور و علت درگذشت وی

رفعت هاشم‌پور از اواخر دهۀ هفتاد به بعد رفته رفته به ندرت گویندگی می‌کرد و بیشتر به آموزش دوبله به هنرجویان جوان پرداخت. وی در دههٔ ۱۳۸۰ سریال «پادشاهان قصرهای پوشالی» را مدیریت کرد.

رفعت هاشم‌پور در شهرستان اردبیل متولد شد و پس از اتمام هنرستان هنرپیشگی، در رشتهٔ بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

او به دعوت هوشنگ لطیف‌پور، فعالیت هنری خود را با دوبله از سال ۱۳۳۷ آغاز نمود و در کنار آن در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۶ به عنوان معلم در آموزش و پرورش نیز مشغول به تدریس شد./ برترین ها

نقش‌های به یادماندنی رفعت هاشم‌پور

از نقش‌های به یاد ماندنی که او گویندگی آنها را بر عهده داشت می‌توان به اسکارلت در فیلم بربادرفته (Gone with the wind) اشاره کرد که چنان درخشان بود که امروز کمتر کسی در ایران اسکارلت اوهارا را بدون صدای گوینده فارسی‌اش به خاطر می‌آورد. از دیگر کارهای به یاد ماندنی او می‌توان به صداپیشگی نقش باربارا گراهام در فیلم می‌ خواهم زنده بمانم (!I want to live) اشاره کرد که به گواه بسیاری از همکارانش هنگام دوبله چنان در نقش خود فرو رفته بود که بارها به گریه افتاد. و یا دوبله نقش آنی سالیوان، معلم هلن کلر در فیلم معجزه گر (The miracle worker) که یکی از اجراهای ماندگار در تاریخ دوبله ایران به شمار می‌آید.

از کارهای تلویزیونی او می‌توان به صداپیشگی شخصیت عمه هتی در سریال قصه های جزیره، ایوت در مجموعه تلویزیونی ارتش سری، و همچنین گویندگی به جای بازیگران سریال‌های ایرانی ازجمله اکرم محمدی در سریال پدرسالار، فخری خوروش در سریال امام علی (ع) و فریده سپاه منصور در معصومیت از دست رفته اشاره کرد.

خبر فوت و علت مرگ رفعت هاشم پور دوبلور مشهور

روز گذشته رفعت هاشم پور ، دوبلور خوش صدا و باسابقه در 90 سالگی بر اثر کهولت سن در کرج از دنیا رفت. او که از سال ۱۳۳۷ وارد عرصه گویندگی و دوبلوری شد، در طی سال‌ها با صدای جاودانه‌اش خاطرات بسیار شیرینی برای ما رقم زد.

بیوگرافی رفعت هاشم‌پور | داستان زندگی رفعت هاشم‌پور و علت درگذشت وی

بیوگرافی و زندگی خصوصی همسر استاد بنان + عکس ها و ناگفته های وی

بیوگرافی گیتی رئوفی همسر جمشید مشایخی + علت فوت

زندگی خصوصی فرهاد برادر حمید فرخ‌نژاد و همسرش


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟