افزایش صادرات ایران به عراق در پی جنگ در اوکراین


افزایش صادرات ایران به عراق در پی جنگ در اوکراین

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: در پی اتفاقات پیش آمده در اوکراین، واردات عراق از این کشور کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد.

«سید حمید حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اوکراین سهم قابل توجهی در بازار عراق داشت، اظهار کرد: مواد غذایی و مواد معدنی از عمده صادرات این کشور به عراق بود که با وجود تبلیغات انجام شده، مورد استقبال نیز قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه کالاهایی مانند میلگرد توسط تجار کویت از اوکراین به عراق صادر می‌شد، خاطرنشان کرد: در زمینه مواد غذایی اقلامی مانند غلات، ماکارونی، مرغ و تخم مرغ اوکراین سهم بسیاری را از بازار عراق به خود اختصاص داده بود، اما با توجه به حادثه جنگ پیش آمده، عراق باید جایگزینی را برای تامین کالاهای خود داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه ایران و ترکیه از نخستین کشورهایی هستند که می‌توانند تامین کننده نیاز عراق باشند، گفت: اوکراین یکی از کشورهای قوی در زمینه مواد غذایی بود که می توانست کالای ۶۰۰ میلیون نفر را تامین کند؛ از سوی دیگر به عنوان هشتمین کشور ذخایر معدنی جهان نیز شمرده می‌شود.

وی افزود: اورانیوم، منگنز، سنگ آهن و ذغال سنگ از کالاهایی بود که اوکراین تولید می‌کرد و با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد، رقیب سرسختی در بازار عراق به شمار می‌آمد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اتفاقات رخ داده در اوکراین، می‌تواند فرصتی برای تجار ایرانی باشد تا سهم بیشتری از بازار عراق را به دست آورند و صادرات میلگرد و مواد فولادی به این کشور را افزایش دهند.

حسینی تاکید کرد: در صورت برنامه ریزی درست و بهره مندی مناسب برای تامین نیاز عراق به کالاهای غذایی و معدنی، می‌توان به سرعت صادرات به این کشور را افزایش داد و سهم بیشتری از بازار عراق را به دست آورد.

به گزارش ایرنا، صبح امروز عضو اتاق بازرگانی استان سلیمانیه از توقف کامل واردات از اوکراین خبر داده بود که موجب خسارت شدید به بازرگانان در این بخش شده است.

وی اعلام کرده است که کالاهای ایرانی و ترکی جایگزین مواد غذایی، آب میوه و انواع پودرهای شست و شو و زغال وارداتی از اکراین خواهند شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو