مقاومت سه مرزبان ایرانی مقابل ارتش شوروی در «بی‌نشان‌های ارس»


مقاومت سه مرزبان ایرانی مقابل ارتش شوروی در «بی‌نشان‌های ارس»

تهران- ایرنا- «بی‌نشان‌های ارس» برگزیده نخستین جایزه کتاب سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روایت 48 ساعت مقاومت دلیرانه سه مرزبان ایرانی در مقابل لشکر 47 ارتش شوروی در شهریور 1320 است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بی نشان‌های ارس به قلم محسن هجری روایت داستانی از زندگی و ۴۸ ساعت مقاومت دلیرانه سه مرزبان ایرانی در مقابل لشکر ۴۷ ارتش شوروی در شهریور ۱۳۲۰ در ۲۰ قصه است.

بی نشان های ارس قصه سید محمد راثی هاشمی، عبدالله شهریاری و سرجوخه ملک محمدی است که در مرز پاسگاه مرزی جلفا مشغول خدمت هستند. ساعت چهار صبح روز سوم شهریور سال ۱۳۲۰ خبر می رسد که لشکری عظیم از ارتش سرخ شوروی به سوی مرز می‌آید و قصد دارد با عبور از پل آهنی و گذشتن از رود ارس وارد کشور شود.

پیش از این رضاخان دستور خلع سلاح و تخلیه پادگان ها را صادر کرده اما سرجوخه ملک محمدی و گروه کوچکش تصمیم می گیرند تا پای جان در مقابل هجوم بیگانه مقاومت کنند.

در آن روزگاری که دنیا درگیر جنگ جهانی بود و کشور ما اعلام بی‌طرفی کرده بود در مرزهای شمالی کشورمان اتفاقاتی داشت رخ می‌داد. لشکر ۴۷ ارتش سرخ سعی داشت وارد کشورمان شود تا بلکه از این طریق بتواند کمک‌های انگلیس و آمریکا را دریافت کند و خود را از تنگنایی که در آن گیر افتاده بود، نجات دهد.

برای هیچ کس مهم نبود که ما اعلام بی‌طرفی کرده‌ایم. شوروی تنها راه نجات خود را در رسیدن به محموله‌هایی می‌دانست که قرار بود از راه ایران دریافت کند و اگر ایران مرزهایش را به روی او بسته نگه داشته بود، پس می‌شد دشمن شوروی و حامی آلمان.

ارتش شوروی به خودش اجازه داد که از روی پلی که سال‌ها قبل بر روی رود ارس ساخته بود، رد شود. سربازان و نیروهای نظامی پاسگاه مرزی جلفا همگی فرار کرده‌اند و دولت دستور تسلیم داده است اما قرار نیست که همه چیز به همین سادگی رخ دهد. سه سرباز و یک سرجوخه در آن لحظات حساس تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند که با تمام وجود درست بودنش را باور دارند. بمانند و از مرز دفاع کنند. چهار نفر دربرابر یک لشکر.

محسن هجری در سال ۱۳۴۲ در شهر بروجردبه دنیا آمد، او در سن ۳۲ سالگی شروع به نوشتن کرد. از تالیفات او می‌توان به «آتشی به لطافت بنفشه‌ها»، «آخرین موج»، «ایستاده برخاک»، «یک سبد خاطره»، «طلوع آن ستاره»، «پدر خاک»، «فصل چیدن»، «سربداران» و ... اشاره کرد.

در بخشی از این کتاب آمده است:

یوری ، صدام رو می شنوی؟ژنرال نوبکف له گروه تجسس دستور داده که وجب به وجب این منطقه رو برای پیدا کردن اجساد سربازهای ایرانی بگردن .یوری یادته به ژنرال گفتی یه گروهان سرباز ایرانی تو اون طرف سنگر هستن؟

یادته ژنرال با تو مخالفت کرد و گفت این ها بیشتر از یه گروه پنجاه نفر نیستن؟ یوری دیگه لازم نیست نگران باشی ، چون هم تو هم ژنرال اشتباه کرده بودید. گروه تجسس ساعت ها کنار ارس و اطراف اون رو جستجو کردن . اما می دونی فقط جسد چند سرباز رو پیدا کردن؟

سه نفر ! فقط سه نفر ! باور می کنی تو این چند روز فقط سه نفر لشکر ۴۷ ارتش سرخ رو پشت گذرگاه جلفا زمین گیر کرده بودن! باور می کنی ، یوری ؟ حالا خواهش می کنم از پشت فرمون تانک بلند شو و بیرون بیا . به تو قول می دم که ژنرال نویکف تو رو می بخشه!

رمان بی نشان‌های ارس به همت حوزه هنری استان تهران در ۱۶۷ صفحه و با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا