اختصاص 5 درصد از مسکن ملی و 10 درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران


اختصاص 5 درصد از مسکن ملی و 10 درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، نشست خبری تبیین برنامه‌های ۲۲ اسفندماه، سالروز بزرگداشت شهدا با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و اصحاب رسانه صبح...

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، نشست خبری تبیین برنامه‌های ۲۲ اسفندماه، سالروز بزرگداشت شهدا با حضور سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و اصحاب رسانه صبح امروز (یکشنبه هشتم اسفندماه) در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی رسول‌زاده برگزار شد.

اختصاص 5 درصد از مسکن ملی و 10 درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران

تشریح فعالیت‌های ۶ ماه گذشته بنیاد شهید

در ابتدای این نشست قاضی‌زاده هاشمی با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم پدر امام رضا (ع) بیان داشت: ۲۲ اسفند سالروز تأسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی (ره) است که با نام روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های ۶ ماه گذشته در بنیاد شهید افزود: در ابتدای حضور در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیازمند شناخت کامل سازمان از جمله شناخت محدویت‌ها، ساختارها و جامعه هدف بودیم که زمانی حدود ۲ ماه صرف این شناخت شد.

انتصاب مدیران بر اساس احراز توانمندی‌ها و صلاحیت‌ها انجام می‌شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ابراز داشت: بنیاد در حوزه‌های گوناگون و بسیار گسترده‌ای اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارد که پس از شناخت تمام این بخش‌ها برنامه عملیاتی تهیه شد و مجموعه اقدامات و مأموریت‌ها تهیه و در اختیار بخش‌های مختلف قرار گرفت.

وی درباره تغییر ساختار انتصاب در حوزه بنیاد شهید ادامه داد: درباره نظام انتصاب مدیران نیز تصمیم گرفته شد از طریق سامانه و احراز توانمندی‌ها انجام شود که تاکنون مدیران ستاد و صف و هیأت مدیره‌های سازمان‌های اقتصادی از طریق این مسیر انتخاب و منصوب شده‌اند.

اختصاص 5 درصد از مسکن ملی و 10 درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران

دهک‌بندی ایثارگران انجام شده است

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای هوشمندسازی ارائه خدمات بنیاد شهید اظهار داشت: به این منظور نیاز به برقراری ارتباط سامانه‌ بنیاد با سازمان‌های مختلف وجود دارد که بخشی از این کار صورت گرفته و بخش دیگر در دست پیگیری است. یکی از دستاوردهای این کار مشخص شدن دهک‌بندی ایثارگران است.

وی با اعلام اینکه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، پنج دهک پایین جامعه ایثارگری شناسایی شده‌اند، افزود: در نظر داریم خدمات معیشت، مسکن و اشتغال را ابتدا در این پنج دهک مورد توجه قرار دهیم. به همین منظور طبق توافق‌های انجام شده ۵ درصد از مسکن ملی هر استان و ۱۰ درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران اختصاص خواهد یافت. در حوزه فعالیت‌های صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران که متولی ایجاد شغل غیردولتی برای ایثارگران است، تاکنون جلساتی با بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی انجام شده است.

اذعان به خدمات نامطلوب بیمه دی

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اذعان به خدمات نامطلوب بیمه دی خاطرنشان کرد: اصرار داریم در زمینه بهداشت و درمان به تقویت مجموعه بیمه دی اقدام کنیم. همچنین در حوزه اموال و املاک متعلق به بنیاد که فاقد سند هستند نیز سامانه ثبت املاک بنیاد تشکیل شده است تا در نهایت مسأله ثبت قانونی این املاک مشخص شود.

وی گفت: در حوزه سازمان اقتصادی کوثر، شفافیت مالی و خروج از بنگاهداری‌های غیرضروری و در نهایت خروج از بنگاهداری مدنظر است. در نهایت تمرکز بر مأموریت‌های اصلی، اصلاح ساختاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و افزایش خدمات و عدالت در بهره‌مندی به جامعه ایثارگری از طریق شفاف‌سازی و جمع‌آوری اطلاعات است.

اختصاص 5 درصد از مسکن ملی و 10 درصد از سهم اشتغال هر استان به ایثارگران

اعلام جزئیات برنامه‌های بزرگداشت روز شهید

قاضی‌زاده همچنین درباره برنامه‌های روز شهید بیان داشت: روز دوشنبه ۹ اسفند مراسم افتتاحیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب سرخ‌نگاران با حضور جمعی از مسؤولان در تالار وحدت برگزار می‌شود. در حوزه فرهنگی هر استان در هر سال باید نسبت به ساخت یک فیلم با موضوع بزرگان ایثار و شهادت در استان اقدام کند که ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های این کار از طرف بنیاد تأمین می‌شود.

وی افزود: در این ایام طرح سپاس در سراسر کشور، غرس ۲۳۰ هزار نهال به نام هر شهید همزمان با روز درختکاری در سراسر کشور، برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره ملی موسیقی نوای مهر، اجرای طرح دیدار نمایندگان مقام معظم رهبری با جانبازان همزمان با سالروز ولادت حضرت ابوالفضل (ع) و روز جانباز، برگزاری ششمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار، برگزاری همایش جایزه شهید پیشرفت؛ بزرگداشت شهید فخری‌زاده و اختتامیه دومین رویداد ملی استارت‌آپ‌های شاهد و ایثارگر و برگزاری کنگره ملی شوق دوباره؛ تجلیل از همسران شهدای جانباز انجام خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره اهداف سفر به عراق اظهار داشت: این سفر با دعوت سازمان بنیاد شهید عراق انجام می‌شود و البته دعوتی نیز از طرف اقلیم کردستان عراق به همین منظور انجام شده که در حال حاضر از نظر زمانی شرایط این سفر ممکن نیست. در سفر به عراق رئیس سازمان اقتصادی کوثر و معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران حضور خواهند داشت تا در حوزه‌های تخصصی به انتقال تجارب و افزایش زمینه‌های همکاری بپردازند.

دلیل اختصاص نیافتن برخی خدمات به جانبازان ۲۵ درصد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره برنامه‌های بنیاد برای خدمات بهتر به جانبازان زیر ۲۵ درصد ادامه داد: بنیاد شهید یک سازمان اجرایی است که زیر نظر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اداره می‌شود. یکی از موضوعات مرتبط با بحث اجرایی، اجرای قوانین است که مشخص می‌کند اعتبارات تخصیص یافته در کجا مصرف شود. به خاطر همین قوانین است که تنها بعضی از خدمات به جانبازان زیر ۲۵ درصد اختصاص یافته است. البته با طرحی که با همکاری دولت در مسکن ملی و اشتغال در نظر گرفتیم تلاش کردیم که این خدمات به تمام جامعه ایثارگری اختصاص یابد.

قاضی‌زاده با تأکید بر اینکه خدمات بهداشت و درمان شامل جانبازان زیر ۲۵ درصد هم می‌شود، تصریح کرد: البته قوانین موجود بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد ریال بار مالی برای بنیاد شهید دارد که در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بدهی داریم که این بدهی ها عمدتاً به بیمه‌ها، هزنیه تحصیل ایثارگران و غیره است. این موارد غیر از ۳۷ هزار میلیارد ریال معوقات به جامعه ایثارگری است.

وی با اشاره به اهتمام دولت برای حل مشکلات جامعه ایثاگری و افزایش بیش از ۶۰ درصدی بودجه بنیاد شهید، در پاسخ به خبرنگار فارس درباره عدم اولویت‌بندی درباره حل مشکلات جامعه ایثارگری گفت: کمیسیون تلفیق بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از طریق فروش سهام دولتی در واقع بینانه‌ترین حالت برای بنیاد شهید در نظر گرفته است(رقم مصوب ۴۰ هزار میلیارد است) که باید در پرداخت به تمام وظایف توجه کنیم و پاسخگو باشیم و این موارد جدا از هزینه‌های اجتناب‌پذیر شامل حقوق وو مستمری‌ها است.

به من کنایه می‌زدند که: به جای بورس، وضع بانک دی را درست کن!

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره حواشی ایجاد شده درباره بانک دی گفت: موقعی که بر سر کارم آمدم، به من متلک انداختند که به جای بورس، وضع بانک دی را درست کن! از همان ابتدا به قضیه بانک دی که یک بانک خصوصی است، ورود پیدا کردم و متوجه اختلاس و فساد در این بانک شدم. از ۲ ماه قبل اسامی اعضای مجمع و اعضای هیأت مدیره اعلام شده بود.

وی افزود: اما در آن روز اعضای صندوق ذخیره شاهد ادعاهایی را مطرح کردند که در نهایت دیوان عدالت اداری با بررسی مستندات، رأی را به نفع بنیاد شهید صادر کرد. این در حالی است که صندوق ذخیره شاهد ربطی به رئیس و مجموعه بنیاد ندارد. بنیاد شهید هم اکنون با داشتن ۵۸ درصد سهم، حائز بیشترین سهام بانک دی است و به عنوان وکیل سهامداران حضور دارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان