100 سال افتخارات ورزش کرمان کتاب شد


100 سال افتخارات ورزش کرمان کتاب شد

کرمان - ایرنا - فعال و پیشکسوت ورزشی کرمان گفت: کسب انواع قهرمانی‌ و افتخارآفرینی‌های 705 نفر از پیشکسوتان و ورزشکاران این استان در 49 رشته ورزشی طی یک قرن اخیر در قالب کتابی با عنوان «صد سال ورزش کرمان» به همت و تالیف مرحوم محمد صنعتی از نیکوکاران این خطه جمع آوری و منتشر شد.

به گزارش ایرنا، کامبیز صنعتی روز یکشنبه در نشست خبری با محوریت ابعاد مربوط به تالیف و انتشار این کتاب افزود: این کتاب در چاپ نخست در یکهزار نسخه و هرجلد در یکهزار و ۱۴۰ صفحه بر مبنای خاطره نویسی به رشته تحریر درآمده است.

وی اظهارداشت: مقدمه کتاب را حمید نیک نفس پیشکسوت در حوزه های ورزشی، ادبی و رسانه ای و نیز مدیرعامل سابق باشگاه مس کرمان با تسلط بر گویش کرمانی نوشته و کتاب در ابتدا اطلاعاتی از ورزش های زورخانه ای، فوتبال، بسکتبال، والیبال و کشتی با سابقه دیرین در تاریخ ورزش دیار کریمان ارائه می کند، سپس به ورزش های مدرن ازجمله بیلیارد، هاکی و گلف می پردازد.

فعال و پیشکسوت ورزشی استان کرمان گفت: همچنین در این کتاب معرفی و قدردانی از مدیران کل ورزش استان از دهه ۳۰ تاکنون انجام شده و در فصل آخر هم اطلاعاتی از ورزشی نویسان کرمان انتشار یافته است.

وی تصریح کرد: هشت پیشکسوت بالای ۸۰ سال استان کرمان که هنوز در قید حیات هستند در این کتاب معرفی شده اند و کار کلی کتاب در سال ۹۵ و عمده مصاحبه ها از چهره های ورزشی استان در دفتر پدرم مرحوم محمد صنعتی انجام می گرفت.

صنعتی گفت: آیین رونمایی از کتاب صد سال ورزش کرمان هم روز پنجشنبه هفته جاری در سالن خواجه نصیرطوسی دانشگاه فرهنگیان کرمان با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی و یک سوم ظرفیت سالن برگزار می شود که این مراسم به خاطر شرایط کرونا در پیج اینستاگرام و آپارات هم به صورت مجازی پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۵۰ نفر از بزرگان ورزش استان که نام آنان در کتاب آمده نیز در این مراسم حضور دارند و یک جلد کتاب به این افراد اهدا می شود.

فرآیند جمع آوری و تالیف کتاب

رییس سابق هیات بیلیارد استان کرمان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: پدرم مرحوم محمد صنعتی برای نشان دادن ورزش استان با دوچرخه با مرحوم علی خان ایرانمنش به تهران سفر کرد و مطبوعات آن زمان آن را سفری حیرت انگیز بیان می کردند، سفری که طی ۶ روز به طول انجامید.

وی افزود: همواره این پرسش مطرح است که چرا تاریخ ورزش کرمان نباید جایی ثبت شود که در سال ۹۵ مرحوم محمد صنعتی به آن جامه عمل پوشاند و باوجود آنکه برخی این کار را غیرممکن می دانستند، تحریر کتاب از همان سال آغاز شد.

صنعتی اظهارامیدواری کرد که این کتاب در آینده توسط محققان و علاقه مندان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تلاش بسیار شد تا کتاب فارغ از هرنوع سوگیری یا نگاه جناحی نگارش شود تاکید کرد: هدف از چاپ کتاب این بود که تمامی اهالی ورزش استان کرمان پوشش داده شوند.

خیر و پیشکسوت ورزشی استان کرمان افزود: در آغاز کار جمع آوری اطلاعات کتاب با ۳۰۰ نفر از قهرمانان استان کرمان مصاحبه شد، سپس فراخوانی به پیشکسوتان و ورزشکاران دادیم که به صورت خودخواسته مدارک و مستندات را تحویل دهند، سپس با هیات ها و کمیته ها تماس گرفتیم و پس از آن ارسال اطلاعات انجام شد به طوری که کار ما تا رسیدن به ۷۰۵ نفر چهره ورزشی استان سه سال طول کشید.

وی با بیان اینکه برخی هیات ها ارسال اطلاعات را به دبیر و کمیته آموزش خود واگذار می کردند عنوان کرد: در رشته هایی هیچ بحثی نداشتیم و در رشته هایی بحث بر سر عناوین و کسوت افراد بود؛ در بخش فوتبال حسین تاج الدینی آرشیو تمامی فوتبالیست ها را در اختیار ما قرار داد و پیگیر شد لذا بخش فوتبالی کتاب از همه حوزه ها غنی تر است.

صنعتی با بیان برخی مشکلات در تالیف کتاب بیان کرد: فقط در رشته ورزش های رزمی نزدیک به ۲۰ هزار نفر ورزشکار سازماندهی شده و بیمه شده داریم که نزدیک به ۱۰ درصد مقام آوری ملی، آسیایی و جهانی دارند و نمی توانستیم نام همه این افراد را منتشر کنیم.

وی ابراز داشت: کتاب ورزش استان برشی از تاریخ صد ساله استان است که در سال ۱۴۰۰ منتشر شد و آمادگی داریم پس از رونمایی از این کتاب و دریافت اطلاعات جلد دوم آن را نیز چاپ کنیم؛ پس از چاپ آن امیدواریم همگان با افتخار از تاریخ استان صحبت کنند اما در گام ابتدایی تصمیم داریم که این کتاب در اختیار جامعه هدف خود قرار گیرد تا اعتمادسازی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط