تخلیه بنایی موقوفه در کرمان/ اوقاف: با حکم قضایی و پس از چندسال همراهی انجام شد


تخلیه بنایی موقوفه در کرمان/ اوقاف: با حکم قضایی و پس از چندسال همراهی انجام شد

کرمان- ایرنا- بخشی از ساختمانی قدیمی و موقوفه در شهر کرمان که مورد استفاده برای نگهداری و آموزش کودکان زیر نظر بهزیستی قرار داشته روز یکشنبه با حکم قضایی و توسط اوقاف تخلیه شد؛ موضوعی که بهزیستی مدعی آن است اما اوقاف مدعی‌تر.

به گزارش ایرنا پیش از ظهر امروز بود که یکی از مسئولان رسانه‌ای اداره کل بهزیستی استان کرمان در برخی گروه‌های فضای مجازی پیامی را خطاب به اهالی رسانه منتشر و با برخی از خبرنگاران نیز تماس تلفنی برقرار و درخواست کرد که مانع تخلیه این ساختمان که براساس اعلام وی محل نگهداری ۲۵۰ کودک خیابانی و کار هست شوند.

خبرنگار ایرنا به دنبال این موضوع به محل اعزام شد و پس از بازدید میدانی و مشاهده وضعیت تخلیه، با مسئولان اوقاف و بهزیستی نیز مصاحبه کرد. این ملک در نزدیکی میدان مشتاق کرمان اوایل خیابان ۱۷ شهریور قرار دارد و تلاش برای دریافت اجاره‌بها از بهزیستی یا تخلیه آن در سال ۹۶ نیز خبرساز شده بود.

مشاهده تصاویر گریه برخی کودکان حاضر در ساختمان که فضای آموزشی آنان تخلیه شد و درخواستشان از خبرنگار ایرنا برای کمک به حل مشکل موجبات آزردگی خاطر هر شهروندی را فراهم می‌کرد و این درحالی است که البته یک سوی دیگر ماجرا نیز با حکمی قضایی که براساس استناداتی صادر شده، اقدامی قانونی برای تخلیه آن هم پس از چندسال و نیز موضوعی مذهبی برای اجرای وقف و نیت واقف مواجهیم که از سال ها قبل به صورت مشکلی حل نشده باقی مانده است.

برخی مسئولان اوقاف حاضر در صحنه هم معترف بودند که از مشکلاتی که قرار باشد برای کودکان پیش بیاید بسیار نگرانند و برای همین هم طی جلسات قبلی و باوجود داشتن حکم قضایی، پیشنهادهایی عملی و سازنده برای حل مشکل از طریق راه های دیگر را داده اند اما بهزیستی نپذیرفته است و اصرار دارد که برخلاف حکم قضایی، مالکیت ساختمان را در اختیار خود نگه دارد.

آنطور که ایرنا پس از بررسی های میدانی و نیز مصاحبه با منابع مختلف کسب اطلاع کرد در این ملک حداقل سه ساختمان مورد استفاده داشته است؛ یکی ساختمانی مربوط به آموزش کودکان که بیشتر کودکان اتباع بیگانه آنجا آموزش می دیدند، یک واحد سرایداری و بخش دیگر هم محل نگهداری برخی کودکان خیابانی، کار یا بدسرپرست که البته امروز این بخش مربوط به نگهداری کودکان هنوز تخلیه نشده است.

فعالیت های مربوط به کودکان در این مکان نیز توسط مجموعه غیردولتی و زیرنظر بهزیستی اداره می شده است.

آنگونه که در محل و در زمان تخلیه بخشی از ملک اعلام شد ساختمانی که مورد استفاده آموزش برخی کودکان قرار می گرفته و نیز واحد سرایداری تخلیه شده و بخش مربوط به نگهداری کودکان هنوز تخلیه نشده و این درحالی است که اوقاف و امور خیریه کرمان می‌گوید ۲۶ سال پس از صدور حکم قضایی می گذرد و این محل باید توسط بهزیستی تخلیه می شد اما باوجود آنکه بارها از تخلیه طی سال های اخیر جلوگیری و با تمسک به وضعیت کودکان کار فضاسازی رسانه ای شده، این اواخر حتی باوجود جلسات مکرر برای حل مساله، تخلیه با هر شیوه و تمسک به واسطه های مختلف انجام نشده است.

فخرالدین مهدوی مدیر موقوفه مشتاقیه کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا می گوید که حتی طی حدود یکماه گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان قضایی برای کمک به حل این مشکل برگزار شد و باوجود آنکه حکم صریح قضایی وجود داشت، اوقاف برای کمک به تخلیه و حمایت از کودکان وعده تامین مبلغی برای اجاره یک محل دیگر یا حتی انتقال و نگهداری کودکان یتیم و بدسرپرست در پرورشگاه خودش را داد اما مسئولان بهزیستی همکاری و اقدام نکردند.

به گفته وی اوقاف حتی حاضر شد برای هر دو بخش محل نگهداری و آموزش مبالغی را برای اجاره در ساختمانی دیگر کمک کند.

البته این درحالی است که مسئولان بهزیستی نیز می گویند که حکم قضایی را وارد نمی دانند و تلاش هایشان برای تغییر حکم صادره همچنان ادامه دارد.

جزییات بیشتر ماجرا

مدیر موقوفیه مشتاقیه که این موقوفه زیر مجموعه آن قرار دارد می گوید سال ۷۴ حکم بدوی به نفع اوقاف صادر و چندماه بعد از آن هم حکم تجدیدنظر و قطعی اعلام شد که اعتراض ها به حکم قطعی هم نتیجه نداشت زیرا براساس مستندات متقن حکم قضایی صادر شده است.

به گفته مهدوی، حتی در حکم دیگری بهزیستی محکوم به پرداخت اجرت‌المثل نیز شده است اما تا سال ها و باوجود آنکه سند ملک وقفی موجود است و دادگاه نیز اعتراض ها به حکم قضایی را وارد ندانسته، ملک تخلیه نشده و هرسال موقع اقدام برای تخلیه با توجیه اینکه ساختمان محل نگهداری کودکان کار است اعتراض ها شروع می شود و هربار با وساطت یکی از مدیران یا شخصیت ها و باتوجه به فضاسازی های رسانه ای، از تخلیه جلوگیری شده است.

این مسئول اوقاف کرمان افزود: در جلسه ای که اخیرا با مسئولان قضایی، بهزیستی و اوقاف برگزار شد، باوجود آنکه اوقاف حکم قضایی داشت، پذیرفت که برای حل مشکل نگهداری کودکان نیز مساعدت کند تا مشکلی چندساله حل شود و برای همین دو پیشنهاد پرداخت مبلغی برای اجاره یک ساختمان دیگر یا نگهداری کودکان در پرورشگاه متعلق به اوقاف داد اما بهزیستی همکاری نکرد زیرا مدعی است که باید مالکیت ساختمان در اختیار این سازمان قرار گیرد.

وی گفت: نکته قابل تامل اینکه براساس نیت وقف، درآمدهای این ملک باید صرف نگهداری از کودکان یتیم و بدسرپرست در پرورشگاه اوقاف شود و ما معتقدیم می توان کودکانی که اینجا نگهداری می شوند را هم به پرورشگاه اوقاف انتقال داد تا از امکانات آنجا بهره ببرند و زندگی کنند.

پای توضیحات مدیر اوقاف ناحیه ۲ کرمان

مصطفی بساوند مدیر اوقاف و امور خیریه منطقه ۲ کرمان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تثبیت موقوفه بودن این ملک و صدور سند مالکیت پس از طی فرآیندهای قانونی و اداری انجام گرفته و دادگاه نیز براساس مستندات حکم صادر کرده است.

به گفته وی درآمدهای این موقوفه نیز باید در پرورشگاه دیلمقانی واقع در خیابان زریسف زیر نظر اوقاف صرف کودکان یتیم شود و هرچه تاکید کرده ایم که کودکان این مکان به پرورشگاه مذکور منتقل شوند، مسئولان بهزیستی قبول نکرده اند.

بساوند با بیان اینکه حتی امکان نگهداری کودکان بدسرپرست این ساختمان را هم در پرورشگاه زیرنظر اوقاف داریم گفت: برخلاف صورتجلسات اخیر شاهد همکاری مسئولان بهزیستی نبوده ایم؛ حتی مدیران اوقاف متقبل شدند مبالغی را برای اجاره ساختمانی دیگر کمک کنند تا مشکلی برای کودکان شکل نگیرد اما باز موافقت نشد.

توضیح بهزیستی

به دنبال این موضوع خبرنگار ایرنا تلاش کرد با مسئولان بهزیستی کرمان نیز صحبت کند که شماره تلفن مسئول واحد حقوقی این اداره کل در اختیار ایرنا قرار گرفت؛ طوبی سلاجقه نیز در این زمینه اعلام کرد که مدارک و شواهدی از قبل از انقلاب درخصوص مالکیت و نوع فعالیت ها در این ملک به عنوان پرورشگاه وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که بالاخره دستگاه قضا پس از همه بررسی ها حکمی صادر کرده و واقعیت موجود فعلا این است اظهارداشت: اوقاف وقف‌نامه و حکم تولیت ندارد لذا ما همچنان پیگیر شکستن حکم دادگاه هستیم.

این مسئول بهزیستی در ادامه مدعی شد که نامه‌ای اخیرا از سوی دیوان عالی حاوی حکمی متفاوت با حکم قبلی به استان ارسال شده است.

خبرنگار ایرنا در این زمینه با مسئولان متولی تماس گرفت که یکی از مسئولان اوقاف از آن اظهار بی اطلاعی کرد و یکی دیگر از مدیران این اداره کل نیز به ایرنا گفت اگر نامه ای هم بوده مبنی بر درخواست بررسی بوده نه اعلام نتیجه حکم.

در ادامه و باتوجه به اهمیت موضوع، خبرنگار ایرنا برای آنکه همه جوانب انتشار خبر را سنجیده باشد تلاش کرد با مسئولان عالی دادگستری کل استان کرمان در این زمینه نیز تماس برقرار و اطلاعات بیشتری بویژه درباره نامه ادعایی مربوط به دیوان عالی دریافت کند که باوجود هماهنگی متولیان قضایی برای مصاحبه با مسئول مطلع از پرونده مصاحبه انجام نشد و تلاش ها همچنان ادامه دارد.

ایرنا آمادگی دارد در زمان های دیگر نیز توضیحات متولیان قضایی را در کلیت موضوع و نیز محتوای نامه ادعایی مربوط به دیوان عالی منتشر کند.

اما آنچه در این میان نباید فراموش شود یا آسیب ببیند کودکانی هستند که چه در این مرکز نگهداری می شوند و چه آموزش می بینند. خبرنگار ایرنا هنگام تخلیه برخی ساختمان های این ملک شاهد گریه کودکانی بود که محل تحصیل خود را هرچند موقت از دست رفته می دیدند و با صورت های معصومانه و اشک آلود خود خواهان حل مشکل بودند.

برخی حاضران در صحنه وقتی با صحنه تخلیه و همزمان توضیحات نماینده اوقاف برای تشریح ماوقع مشکل مواجه شدند پیشنهادهایی داشتند؛ برخی تاکید داشتند که اوقاف باید به خاطر کودکان هم که شده از تخلیه صرفنظر کند اما برخی نظر دیگری داشتند و می گفتند وقتی بنایی موقوفه است و حکم قضایی نیز وجود دارد باید مشکل به شکل دیگری حل شود. این افراد می گفتند باتوجه به وجود حکم قطعی قضایی از یکسو و اعلام آمادگی اوقاف برای حمایت از کودکان به شیوه های دیگر، مسئولان بهزیستی می توانند تا به نتیجه رسیدن پیگیری های قضایی‌شان نسبت به اجرای برخی راه حل ها که در جلسات مشترک داشته اند اقدام کنند زیرا باوجود گذشت چندین سال هنوز حکم به نفع بهزیستی صادر نشده است و اگر هم حکمی در هر زمان به نفع بهزیستی صادر شد که قاعدتا بهره برداری آن مکان در اختیار آن نهاد قرار خواهد گرفت.

حال باید منتظر ماند و دید در نتیجه رایزنی های متولیان در دو دستگاه اداری و نیز نقش نظارتی و قضایی دادگستری مشکل چگونه و طی چه فرآیندهایی حل می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو