کدام معلمان مشمول رتبه بندی نمی‌شوند؟


مجلس شورای اسلامی اصلاحات اعمال‌ شده در “رتبه‌بندی معلمان” را به‌منظور تأمین نظر شورای نگهبان تصویب کرد و مجدداً این لایحه برای اعمال نظر شورای نگهبان ارسال شد.

به گزارش پایگاه خبری صراط، به گفته رضا حاجی‌پور؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اشکالات شورای نگهبان به رتبه‌بندی معلمان که عمده آن مربوط به بار مالی و اصل ۷۵ بود، با حضور نماینده شورای نگهبان، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی رفع شد.

وی افزود: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا شورای نگهبان مجدد به مصوبه رتبه‌بندی معلمان اشکالی نگیرد، زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ است و اعتبار آن در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است تا بتوان پرداختی رتبه‌بندی را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ محاسبه کرد.

پیش از این علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفته بود: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص داد در حالی که دولت قبل رقم پایین‌تری را می‌پذیرفت همچنین مجلس، ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص داد تا اگر پول برای اجرای رتبه‌بندی ۱۴۰۰کفایت نکرد، اعتبار وجود داشته باشد.

طبق اصلاحات رتبه‌بندی معلمان؛ معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند؛ کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند نیز مشمول این قانون می شوند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

فوق‌العاده رتبه‌بندی معلمان موضوع این قانون، از تاریخ ۳۱/ ۶/ ۱۴۰۰ اعمال می‌شود؛ معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول