شرکت‌های توسعه گردشگری بازوی راهگشای دستگاه‌ها در این صنعت


شرکت‌های توسعه گردشگری بازوی راهگشای دستگاه‌ها در این صنعت

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران گفت: وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان خراسان و مشهد ضرورت فعالیت شرکت توسعه گردشگری در این شهر را دوچندان می‌کند چرا که این شرکت‌ها می‌تواند بازوی اجرایی و راهگشا برای دستگاه‌ها باشد.

علی همتی در نشست با احسان یوسفی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی، جهت آغاز فعالیت مجدد شرکت توسعه گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: استانداری‌ها سهام‌دار نمایندگی شرکت‌های توسعه گردشگری در استان‌ها هستند. این شرکت‌ها در استان‌ها طی دوران کرونا کمی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به سمت تعطیلی رفته‌اند. در حال حاضر در ۱۰ استان شرکت‌های توسعه گردشگری فعال است و در باقی استان‌ها مانند خراسان رضوی فعالیت این شرکت‌ها متوقف شده است؛ در حالی که پیش از این نمایندگی شرکت توسعه گردشگری خراسان رضوی یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در کشور بوده است.

وی افزود: مشهد قلب گردشگری ایران محسوب می‌شود. بسیاری از فعالیت‌هایی که اداره‌ کل میراث فرهنگی استان نمی‌تواند به آن ورود کند، به شرکت توسعه گردشگری ارجاع داده می‌شود. برخی از شرکت‌های توسعه گردشگری استان‌ها نیز فعالیت‌های عمرانی قابل توجهی در حوزه توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان خود انجام می‌دهند که این موضوع در مشهد و خراسان رضوی مورد غفلت واقع شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران خاطرنشان کرد: سیاست شرکت توسعه گردشگری ایران این است که شرکت‌های ما در استان‌ها باید ۱۰۰ درصد با ادارات کل استانی هماهنگ باشد. شرکت توسعه گردشگری متعلق به استانداری و اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی است و اعضای هیات مدیره با نظر مستقیم استاندار، مدیر کل میراث فرهنگی استان و سپس مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری کشور انتخاب می‌شوند.

همتی گفت: می‌خواهیم ساختاری احیا شود تا بحث‌های مانع‌زدایی و تسهیل‌گری سرمایه‌گذاران گردشگری تعریف و مطالعه بسته‌های سرمایه‌گذاری و ورود بخش خصوصی فعال‌تر از گذشته شود و پروژه‌هایی که در حوزه گردشگری مورد نظر استانداری است، با محوریت شرکت توسعه گردشگری به سرانجام برسد.

وی تصریح کرد: شرکت توسعه گردشگری ایران به دلیل ماهیت خود و اختیارات هیات مدیره در حوزه قراردادها و خرید و فروش نسبت به سایر دستگاه‌های دولتی دست بازتری دارد و می‌تواند به حوزه گردشگری استان کمک بیشتری کند.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران یادآور شد: شرکت توسعه گردشگری خراسان رضوی مشکلات و موانع مالی پیش‌ روی خود ندارد. می‌خواهیم با محوریت گردشگری زیارتی شرکت توسعه گردشگری این استان را فعال کرده و جذب توریست خارجی با ایجاد بسترهای متناسب با فرهنگ‌ها و اقلیم‌های کشورهای خاص یکسری نقاط نمونه گردشگری ایجاد کنیم.

همتی با اشاره با اینکه مشهد قطب گردشگری سلامت ایران محسوب می‌شود، عنوان کرد: همچنین می‌خواهیم از طریق شرکت توسعه گردشگری خراسان رضوی در زمینه گردشگری سلامت نیز ورود کنیم. اغلب مسافران خارجی که برای درمان به مشهد سفر می‌کنند و با توجه به اینکه شیعه هستند، زیارت را هم در برنامه دارند اما متاسفانه با بی‌برنامگی‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت در کشور و استان وجود دارد، این افراد مشکلاتی دارند.

وی ادامه داد: مشکلات حوزه گردشگری سلامت به این دلیل است که متولی متمرکز با ساختار حاکمیتی برای این حوزه وجود ندارد و در شرح وظایف اداره‌ کل میراث فرهنگی استان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به طور مجزا چنین موضوعی تعریف نشده است. شرکت توسعه گردشگری فعالیت میان‎‌بخشی داشته که نیاز به هماهنگی چند دستگاه دارد. شرکت توسعه گردشگری با همکاری استانداری می‌تواند محمل این هماهنگی‌ها باشد تا خدمات درمانی با کیفیت و قیمت مناسب ارائه شود و اینگونه نباشد که گردشگران سلامت که اغلب آن‌ها شیعه هستند، در مشهد خدمات کاملی دریافت نکنند.

مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری ایران افزود: همچنین این شرکت با همراهی دستگاه‌های مختلف حوزه عملکردی مشترک دارد. با شهرداری‌ها، ادارات منابع طبیعی، سازمان محیط زیست استان‌ها، اداره کل ورزش و جوانان و حتی با ادارات کل اوقاف و دادگستری فعالیت‌های مشترک داریم و موضوعات مربوط به بهره‌برداری از فضاها و اماکنی که مرتبط با حوزه گردشگری در ذیل این دستگاه‌ها است را به عهده گرفته‌ایم.

همتی گفت: شرکت توسعه گردشگری دغدغه‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه‌ گردشگری را رفع می‌کند. به عنوان مثال شهرداری در شهر بزرگی مانند مشهد وظایف مختلفی دارد. در حجم ماموریت‌های مختلفی که به شهردار تکلیف می‌شود، در گوشه‌ای نیز گردشگری دیده شده که با این حجم از وظایف این موضوع قابلیت اجرا ندارد و بهتر است واگذار شود. این فرایند واگذاری، سپس بهره‌برداری و نظارت بر بهره‌برداری غالبا دچار اشکال و نارضایتی عمومی می‌شود. شهردار طی تفاهم‌نامه‌ای کل موضوعات و ماموریت‌های گردشگری را بدون انتفاع شخصی به شرکت توسعه گردشگری واگذار می‌کند. شرکت توسعه گردشگری نیز به عنوان نماینده استانداری روی طرح‌ها مطالعه کرده و آن‌ را اقتصادی می‌کند.

وی تاکید کرد: شرکت توسعه گردشگری به هیچ وجه نمی‌خواهد مقابل بخش خصوصی قرار گیرد بلکه می‌خواهد به عنوان تسهیل‌گر عمل کند. باید زمین آماده کشت را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا اعتماد سرمایه‌گذار را جلب کنیم.

شرکت‌های توسعه گردشگری بازوی راهگشای دستگاه‌ها در این صنعت

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان