مبعث؛ روز مرگ خرافات و شرارت‌ها در زمین


مبعث؛ روز مرگ خرافات و شرارت‌ها در زمین

نزول آیە بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق، بر پیامبر آغازی بود برای بیداری انسان‌ها و مرگ شقاوت‌ها و شرارت‌ها بر زمین.

در طول سال و در گذر پیچ و خم‌های تاریخ، اتفاقات و تاریخ‌های فرخندە و مبارکی نهفتە است کە لازم است دربارە آن‌ها بیندیشیم و بشر بە یمن وجود چنین اتفاقاتی در تاریخ بە شادی و پایکوبی بپردازد.

یکی از تاریخ‌های فرخندە و خجستە در تاریخ بشر، برانگیختە شدن گل سرسبد بوستان هستی حضرت محمد (ص) است، روزی کە انسان از خواب جهل و ناامیدی بیدار و بە سوی حق شتافت.

در روز ۲۷ رجب المرجب، ۱۳ سال پیش از هجرت پیامبر از مکە بە مدینە بود کە حضرت محمد بە پیامبری برگزیدە شد و بعثت پیامبر (ص) آغاز راهی برای دین مبین اسلام شد.

روز مبعث، روز برچیدە شدن بساط شرک و بت‌پرستی و ویرانی بت‌خانەها و روز پیروزی خِرَد بر خرافە‌پرستی و جهل پرستی است.

در دورانی کە تاریکی مطلق حاکم بود و شرک و بت پرستی در همەجا موج می‌زد، پیامبر اندوهگین از قوم خود بە غار حرا پناە برد و هرشب در غار حرا بە راز و نیاز با خدا می‌پرداخت.

در یکی از این شب‌ها بود کە پیامبر (ص) در بیرون از مکە و در غار حرا مشغول راز و نیاز با خدا بود کە نور و روشنایی تند و خیرە کنندەای بر او وارد شد و ندایی کە مدام طنین می‌انداخت کە اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق، بخوان بە نام پروردگارت کە خلق کرد.

حضرت محمد مصطفی در آستانە ٤۰ سالگی خود، در غار حرا توسط جبرئیل و از سوی خدا بە پیامبری نایل آمد و ماموریت یافت تا بساط خداپرستی را بر زمین بگستراند و شرک و بت‌پرستی را از بین ببرد.

ارادت کُردها بە پیامبر اکرم اسلام (ص)

عشق و ارادت کُردها بە پیامبر (ص) زبانزد خاص و عام است و ردپای این عشق و علاقە را می‌توان در شعر شاعران کُرد و جلوە زیبای آن را در مولودی‌خوانی‌ها یافت.

هرسالە در روز بعثت پیامبر (ص)، خیابان‌ها و کوچە پس کوچەهای کردستان بە یمن وجود پیامبر (ص) چراغ‌بندی و آذین‌بندی می‌شود و مردم همدل و همراە شدە و این روز فرخندە را بە همدیگر تبریک می‌گویند.

شهرهای کردستان در روز بعثت پیامبر، هم‌نوا با طنین دف و مولودی خوانی و معراج نامە خوانی است و شور و شعفی در تکایا و مساجد استان برپا است کە در وصف نمی‌گنجد.

کردستانی‌ها معتقدند، روز معراج پیامبر تاریخ مبارکی برای وصل و پیوند و ازدواج است و هرسالە در این روز مبارک سوروسات عروسی و ازدواج بە راە است.

پخش کردن نقل و شیرینی و بە جا آوردن صلە رحم، دید و بازدید از اقوام، دستگیری از نیازمندان و انجام نزورات و قربانی کردن از دیگر رسم و رسومات کُردستانی‌ها در روز معراج پیامبر (ص) است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها