گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه گرفتن گواهینامه المثنی


گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه گرفتن گواهینامه المثنی

حفظ و نگه‌داری گواهینامه رانندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی امری ضروری است چرا که گم شدن این مدرک فرد را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. اما گاهی اوقات با وجود تمام دقت و توجه ما لاجرم این اتفاق می‌افتد در این زمان اولین سوالی که پیش...

حفظ و نگه‌داری گواهینامه رانندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی امری ضروری است چرا که گم شدن این مدرک فرد را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. اما گاهی اوقات با وجود تمام دقت و توجه ما لاجرم این اتفاق می‌افتد در این زمان اولین سوالی که پیش می‌آید این است که حال چه باید کرد؟ ما در این مقاله پاسخ سوال شما را درباره گم شدن گواهینامه رانندگی و نحوه گرفتن گواهینامه المثنی به طور جامع پاسخ خواهیم داد.

اولین اقدام پس از گم شدن گواهینامه

از آنجایی که اقدام به رانندگی بدون گواهینامه جرم سنگینی دارد و ممکن است علاوه بر عواقب قضایی، عواقب مالی و جانی را نیز به همراه داشته باشد لذا اولین و مهم‌ترین اقدام پس از گم شدن گواهینامه مراجعه به سایت«پست یافته» و وارد کردن اطلاعات شخصی جهت اطلاع از پیداشدن یا نشدن مدارکتان است. در واقع این سایت مرجعی برای ثبت تمامی مدارک شناسایی یافت شده‌است. اگر مدرک شما جزو لیست مدارک یافت شده باشد کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پست مراجعه کنید که بعد از پر کردن فرم مربوطه، مدرک شناسایی شما به آدرس پستی‌تان ارسال می‌گردد. اما اگر مدرک رانندگی شما جزو این لیست نبود باید سریعا به اولین دفتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست گواهینامه رانندگی المثنی بدهید. در این فرم علت درخواست صدور گواهینامه المثنی پرسیده می‌شود تا مرکز استعلام مربوطه را انجام دهد، اگر هیچ سابقه‌ای مبنی بر سوءاستفاده از گواهینامه‌تان وجود نداشته باشد درخواست نهایی شما در سیستم ثبت می‌گردد.

مدارک مورد نیاز جهت گرفتن گواهینامه المثنی

قبل از اینکه به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید لازم است که مدارک زیر را همراه خود داشته باشید.

• اصل و کپی کارت ملی

• اصل و کپی شناسنامه

• ارائه آدرس دقیق پستی محل سکونت

• اطلاع و اعلام گروه خونی خود

• به همراه داشتن چهار قطعه عکس پرسنلی تمام رخ

• داشتن برگه معاینه چشم پزشکی

• ارائه فیش واریز مبالغ لازم جهت صدور المثنی گواهینامه

نکته: علی رغم اینکه امروزه اکثر دفاتر خدمات انتظامی مجهز به کیوسک عکاسی هستند اما لازم است بدانید که عکس پرسنلی مورد نظر برای آقایان باید بدون کلاه، عینک و گردنبند باشد و برای خانوم‌ها باید با حجاب کامل و بدون آرایش غلیظ باشد. معاینه چشم پزشکی باید توسط مراکزی که از سوی خود پلیس+۱۰ معرفی می‌شوند انجام گیرد. هزینه دریافت گواهینامه المثنی از طریق دستگاه‌های کارتخوان پلیس+۱۰ از شما دریافت می‌گردد. اگر گواهینامه رانندگی پایه یک خود را گم کرده‌اید جهت صدور مدرک المثنی باید با مراجعه به آزمایشگاه‌های ناجا آزمایش عدم اعتیاد نیز انجام دهید.

نحوه دریافت گواهینامه المثنی

پس از طی مراحل بالا و ارائه تمامی مدارک ذکر شده رسیدی به شما داده می‌شود که وجه قانونی دارد و تا زمانیکه گواهینامه شما صادر شود می‌توانید آن را به ماموران راهنمایی و رانندگی نشان دهید. البته زمانی که گواهینامه شما صادر شود باید این برگه را به مامور پست تحویل دهید بنابراین گم شدن این برگه می‌تواند برایتان عواقب بدی داشته باشد.

نکته: توجه داشته باشید که صدور گواهینامه المثنی تنها در صورت مفقودشدن، پایان یافتن اعتبار گواهینامه قبلی، مخدوش شدن جای مهرو‌موم و مندرجات گواهینامه و یا تغییر مشخصات شناسنامه‌ای یا جسمانی فرد صورت می‌گیرد. هم چنین گواهینامه المثنی در ازای گرفتن اثرانگشت نهایی تنها به خود شخص تحویل داده می‌شود. شما برای دریافت گواهینامه المثنی باید سه شرط زیر را داشته باشید.

• باید خداقل شش ماه از تاریخ صدور گواهینامه‌تان گذشته باشد

• در صورت کشف فساد احتمالی مسئولیت با شما است

• فقدان گواهینامه باید توسط دو نفر شاهد مورد تایید قرار بگیرد

نتیجه گیری

زندگی شهری و لزوم استفاده از وسایل نقلیه شخصی داشتن گواهینامه رانندگی را جزو یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مدارک ما کرده است. بنابراین در صورتی که این مدرک را نداشته باشید و یا گم کنید دچار دردسرهای زیادی خواهید شد پس واجب است که در حفظ و نگه‌داری آن نهایت کوشش را به خرج دهید اما اگر بر حسب اتفاق مدرک گواهینامه‌تان گم شد می‌توانید طبق مراحل بالا اقدام نمایید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ با تو خودمونیم من ته دیوونگیم من