برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» معرفی شدند


برگزیدگان نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» معرفی شدند

تهران-ایرنا-آیین اختتامیه نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» با اعلام نفرات برتر در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از فرهنگسرای خانواده، نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» به منظور کشف استعدادهای جدید و بهره‌گیری از تجارب نمایشنامه‌نویسان و هنرمندان تئاتر با رویکرد خانه و خانواده در سه بخش نمایشنامه‌نویسی برای آثار صحنه‌ای، نمایش کودک و نوجوان و نمایش محیطی و میدانی توسط فرهنگسرای خانواده و با مشارکت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

فراخوان این جشنواره ۱۷ مرداد امسال منتشر و با توجه به استقبال خوب علاقه‌مندان از سراسر کشور تا ۱۸ دی‌ تمدید شد.

۱۶۴ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» ارسال شد که شامل ۱۰۷ اثر در بخش صحنه‌ای، ۳۴ اثر در بخش کودک و نوجوان و ۲۳ اثر در بخش محیطی و میدانی بود.

فارس‌ باقری، بهزاد آقاجمالی، ساناز بیان، آزاده انصاری و محمد منعم داوران این جشنواره بودند.

در آیین اختتامیه جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» در بخش کودک و نوجوان از سوی هیئت داوران نمایشنامه‌های «ماهور» نوشته غزاله مرصوصی از تهران و «آزمایشگاه» نوشته‌ علی سعادتی از خراسان شمالی برگزیده شدند.

همچنین در این بخش نمایشنامه‌ «کامران و دیوک در جنگل اشباح» نوشته‌ مجتبی مقدم از خوزستان مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش صحنه‌ای نمایشنامه‌های «نام تمام مردگان زهره است» نوشته رضا رضوانی‌فر از یاسوج رتبه اول، «زمزمه مردگان» نوشته‌ ابراهیم عرب‌نژاد از کرمان و «من گوشت خرگوش دوست ندارم» نوشته‌ محمدرضا یاری‌کیا از تهران به صورت مشترک رتبه دوم و «اسب‌ها هیچ زمانی کوچ نمی‌کنند» نوشته‌ محمود خسروپرست از تهران رتبه سوم را کسب کردند.

هیئت داوران در بخش محیطی و میدانی هیچ انتخابی نداشت.

رئیس فرهنگسرای خانواده در آیین اختتامیه جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» گفت: به همت و تلاش معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام همه‌گیری ویروس کرونا خانه نمایش در این فرهنگسرا تشکیل شد و برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی و اجرای نمایش با محوریت دفاع مقدس و خانواده، با استقبال گسترده شهروندان برگزار شد.

شیوا مقدم افزود: با توجه به کمتر شدن فعالیت‌های میدانی، در راستای تولید نمایشنامه به خصوص در حوزه خانواده، فراخوان جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مرداد امسال منتشر شد.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های انتقال فرهنگ رسمی کشور به نسل‌های جوان، استفاده از هنر است و در این راه نمایشنامه‌خوانی و نمایشنامه‌نویسی اهمیت فراوان دارد.

اسماعیل فلاح خیر نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» گفت: با توجه به رویکردهای شهرداری تهران، معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری میزبان برنامه‌هایی است که در افق تمدن نوین اسلامی در بستر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرا خواهد شد.

در ادامه مدیر امور هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری اظهارداشت: جشنواره «ثمر» سومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی در سال ۱۴۰۰ است و با توجه به تأکیدات مسئولان در حوزه خانواده این جشنواره با رویکرد خانه و خانواده برگزار شد.

علی عطایی گفت: در دورانی که کرونا ما را آزار می‌دهد سعی شد با برگزاری مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی جنبشی در حوزه تئاتر داشته باشیم و تلاش داریم در سال آینده با راه‌اندازی خانه‌های نمایش در تمامی مناطق شهر تهران با حضور گروه‌های نمایشی فضاهای نمایشی خود را در اختیار مردم قرار دهیم.

فارس باقری یکی از داوران جشنواره «ثمر» با تشکر از حضور و مشارکت نویسندگان در این جشنواره گفت: نویسندگان با طرح مسئله اجتماعی در نمایشنامه‌های خود یک گزارش اجتماعی مهم به مسئولان می‌دهند و مسئولان از نمایشنامه‌ها باید بدانند نبض جامعه بر چه بحران‌هایی می‌تپد و گسل‌های اجتماعی که نویسندگان آنها را بیان می‌کنند، چیست.

وی افزود: نمایشنامه گزارش اقلیت به اکثریت است، نمایشنامه‌ها ابزار نیستند بلکه تریبون‌های اجتماعی هستند. نویسندگان یک مکان‌نگاری و طرح مسئله اجتماعی را گزارش می‌دهند.

رونمایی کتاب آثار نفرات برتر جشنواره نمایشنامه‌نویسی «ثمر» از دیگر بخش‌های این آیین بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته