پیشنهاد اخراج روسیه از شورای حقوق بشر روی میز سازمان ملل


پیشنهاد اخراج روسیه از شورای حقوق بشر روی میز سازمان ملل

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با ششمین روز جنگ در اوکراین، پیشنهاد اخراج روسیه را از شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کرد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ضمن محکوم کردن روسیه به خاطر نقض حقوق بشر و قوانین بشردوستانه بین المللی روسیه در طول حمله به اوکراین، پیشنهاد اخراج مسکو را از شورای حقوق بشر سازمان ملل را مطرح کرد.

بلینکن ادامه داد آیا یک عضو سازمان ملل که سعی می کند سرزمین یک عضو دیگر سازمان ملل را تصرف کند درحالی که مرتکب نقض وحشتناک حقوق بشر می شود و رنج و سختی زیادی برای انسان ها به ارمغان می آورد، اجازه دارد در شورای حقوق بشر سازمان ملل بماند؟

در شورای حقوق بشر سازمان ملل ۴۷ عضو وجود دارد که از سوی مجمع عمومی این سازمان انتخاب می شوند که روسیه یکی از این اعضا است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از کشورهایی چون چین انتقاد کرد که به صورت آشکار روسیه را مسوول این بحران معرفی نکرده اند.

وی اظهار داشت اعضای شورا نباید چنین استدال کنند که همه طرف‌ها مسئولیت یکسانی در قبال حمله غیرقانونی یک طرف دارند. (مساله اوکراین) یکسان نیست، این استدلال اشتباه است و مسئولیت پذیری را در جای مناسب خود قرار نمی دهد.همین امر در مورد اعضایی که به اشتباه استدلال می‌کنند که محکوم کردن نقض حقوق بشر «سیاسی کردن» وضعیت است، صدق می کند. این استدلال نقض حقوق بشر را نادیده می گیرد.

بلینکن همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا با اتحاد، از وقوع یک جنگ مرگبارتر جلوگیری کند.
وی گفت که اینها نقض حقوق بشری بوده که این شورا برای جلوگیری از آنها ایجاد شده است. اگر الان ما با یکدیگر متحد نشویم، پس چه زمانی این اتحاد ایجاد خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا همچنین با انتقاد از کشتار غیر نظامیان به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت که روسیه در حملات خود به مدارس، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی صدمه می زند.

وی گفت که روسیه در حال تخریب زیرساخت های حیاتی هستند که به میلیون ها نفر در سراسر اوکراین خدماتی چون آب آشامیدنی، گاز برای گرما در طول زمستان و برق ارائه می دهند. اتوبوس های غیرنظامی، خودروها و حتی آمبولانس ها گلوله باران شده اند. روسیه این کار را هر روز در سراسر اوکراین انجام می دهد.

وزارت دفاع روسیه در ششمین روز عملیات نظامی در اوکراین از نابودی ۱۳۲۵ مرکز و انواع زیرساخت های نظامی اوکراین خبر داد و ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین هم اعلام کرده که همه شهرهای بزرگ این کشور در محاصره نیروهای روسیه قرار دارند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کرده اند.

منبع: ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس