از طراحی لباس با مداد تا کالکشن سازی بر اساس کانسپت


طراحی لباس یکی از رشته های جذاب و جالبی است که برای یادگیری آن نیاز به خلاقیت و ایده پردازیهای زیادی است. بسیاری از طراحان لباس حرفه ای برای شروع یادگیری و حتی پس از حرفه ای شدن طراحی لباس را با مداد آغاز می کنند. این کار کمک می کند که به صورت کاملا […] نوشته از طراحی لباس با مداد تا کالکشن سازی بر اساس کانسپت...

از طراحی لباس با مداد تا کالکشن سازی بر اساس کانسپت

طراحی لباس یکی از رشته های جذاب و جالبی است که برای یادگیری آن نیاز به خلاقیت و ایده پردازیهای زیادی است. بسیاری از طراحان لباس حرفه ای برای شروع یادگیری و حتی پس از حرفه ای شدن طراحی لباس را با مداد آغاز می کنند. این کار کمک می کند که به صورت کاملا خلاقانه طرحی که در ذهن دارید را روی کاغذ پیاده کنید.

اهمیت طراحی لباس با مداد

به طور کلی طراحی لباس با مداد سبب می شود که در لحظه بتوانید ایده های خلاقانه به آن اضافه کرده، اندازه ها را بنویسید و حتی رنگ های مختلف را روی آن امتحان کنید. در بسیاری از موارد ممکن است انتخاب و هماهنگ کردن رنگ ها در یک لباس بدون طراحی و مشاهده کردن طرح نهایی دشوار باشد. دوره طراحی لباس یکی از مهم ترین مواردی که برای یادگیری طراحی لباس به آن پرداخته می شود، این متد است. علاوه بر این، یکی از مزایای ویژه ای که طراحی لباس با مداد برای طراحان دارد، افزایش روند کالکشن سازی است.

کالکشن سازی در طراحی لباس

منظور از کالکشن سازی جمع آوری کردن آثار و مدل های مهم و نظم دهی کردن و ایجاد ساختار در طراحی لباس است. از طریق کالکشن سازی به صورت کاملا حرفه ای می توانید آثار مهم طراحی را به عنوان برند خود به مشتریان معرفی کنید. با این روش شما می توانید برای یک یا چندین مورد مشترک طراحی لباس کنید و سپس آن را به صورت یک مجموعه به مشتریان ارائه کنید. در واقع طراحی لباس بر اساس یک طرح خاص، یک ایده، یک سوژه اجتماعی، یا بر اساس ایده و نظر و نیاز مشتری آغاز می شود. تعداد طرح هایی که در یک کالکشن دسته بندی و ارائه می شود از 6 تا 120 طرح متغیر است. این تعداد ممکن است بر اساس هویت یا برندی که انتخاب کرده اید، متفاوت و متغیر باشد. یکی از بهترین ویژگی هایی که طراحی لباس با مداد برای کالکشن سازی به همراه دارد، این است که می توانید یک دید کلی به مخاطب داده و برند سازی کنید. با این روش مخاطبان شما می توانند با دید بازتر طرح ها و ایده هایی که در سر داشته اند را به شما درخواست دهند. چرا که شما را فردی ماهر و معتبر در رشته طراحی لباس می شناسند. به همین دلیل می توان گفت کالکشن سازی وجه تمایز یک برند با تمام رقبای کاری خود است که سبب می شود مشتریان برند را بر سایر رقبا ترجیح دهند. به طور کلی مخاطبین و مشتریان شما بر اساس وجه تمایز و نو آوری هایی که در طراحی لباس ارائه می کنید، شما را بهتر به خاطر می سپارند. علاوه بر این، سبب می شود با شناخت بیشتر اقدام به خرید و انتخاب از مجموعه شما کنند.

روش های اصولی و مهم برای کالکشن سازی طراحی لباس

یکی از ترفندها و روش های مهم برای طراحی لباس با مداد و کالکشن سازی الهام گرفتن از سایر طرح ها و مدل هایی است که مشاهده می کنید. برای مثال می توانید از فرهنگ ها، آداب و رسوم و … ایده بگیرید و آن را اجرا کنید.

یکی از عوامل مهمی دیگر که باید مد نظر داشته باشید، توجه به فصول مختلف و لباس و رنگ و بافتی است که می خواهید برای آن اقدام به طراحی لباس با مداد کنید. بر اساس فصول مختلف جنسیت پارچه و طرح ها دچار تغییر و تحولات زیادی می شوند که می تواند در ایده اجرایی تاثیر گذار باشد. علاوه بر این، می توانید پس از تعیین فصل مورد نظر، کالکشن طراحی شده را در ابتدای فصل رو نمایی کنید. جهت همسان سازی و فرم دهی و ایجاد هماهنگی لباس باید به سیلوئت نیز توجه داشته باشید. منظور از سیلوئت فرم کلی لباس و نمای خارجی آن است. تعیین سیلوئت کمک می کند که از فضای اصلی و ماهیت نوع طراحی خارج نشوید. به طور کلی برای شروع طراحی لباس با مداد توجه به کانسپت نیز اهمیت زیادی دارد.

کانسپت در طراحی لباس

منظور از کانسپت در طراحی لباس پیدا کردن ایده اصلی است. بدیهی است که دریافت یا الهام گرفتن به یک باره رخ نمی دهد یا به سراغ شما نمی آید. فعالیت و موفقیت پیدا کردن در دنیای مد و این صنعت پر رونق به خلاقیت و ایده پردازی های مختلفی نیاز دارد. در مبحث کانسپت باید توجه داشته باشید که دیدن هر المان یا عنصر یا رنگی می تواند به عنوان یک منبع الهام بخش به شما کمک کند. به طور کلی کانسپت دارای لیستی از مفاهیم زیر است:

توجه کردن به فرم یا خط برش لباس هاتوجه به ست کردن لباس ها، رنگ و ترکیب و هارمونی بین رنگ هاتوجه کردن به بافت پارچه ها

طراحان لباس حرفه ای هم برای پیدا کردن ایده ها به محیط پیرامون خود توجه زیادی می کنند. در واقع هر المان یا عنصری که در طبیعت دیده می شود، می تواند برای تعیین کانسپت کمک کننده باشد. همچنین، دیدن فیلم هایی متناسب با نوع کالکشن، فصل مورد نظر یا … که انتخاب شده، می تواند برای ایده گرفتن نیز به طراحان لباس کمک کند.

مراحل طراحی لباس

با امکان دسترسی و جستجو در اینترنت برای ایده گرفتن و یافتن طرح و هارمونی های رنگ و … می توانید به سراغ اینترنت بروید. در مرحله بعدی طراحی لباس با مداد آغاز می شود. برای شروع طراحی نیز لازم است مراحل زیر را طی کنید:

خرید وسایل طراحی: مهم ترین وسایل طراحی مداد با رنگ های مختلف، پاک کن نرم، ماژیک های رنگی ، جوهر و رنگ است.انتخاب ژست برای مدل: مدلی که برای لباس انتخاب می کنید، باید به گونه ای ژست آن تعیین شود که به خوبی همه قسمت ها و ظرافت و طرح پارچه و حتی چین و چروک لباس را نمایش دهد. برای این کار می توانید مدل را در حال راه رفتن، نشسته، خم شده، و … بکشید.طراحی لباس: برای شروع طراحی کردن کار خود را با طراحی و کشیدن لگن آغاز کنید. یک مربع با اضلاع مساوی زیر خط میانی تعادل ترسیم کنید. سپس بالا تنه و شانه ها را بکشید. خط های بالا تنه را از دو گوشه مربع لگن به سمت بالا ادامه دهید و رسم کنید. سپس این خط در میانه کمر خم شده و دوباره از شانه ها باز شود. توجه داشته باشید که عرض بالا تنه باید دو برابر سر باشد.در مرحله بعدی به سراغ کشیدن سر و گردن بروید. گردن یک سوم عرض شانه و نصف طول سر است.در این مرحله سر مدل را رسم کنید. هر چه سر بزرگ تر باشد، مدل جوان تر به نظر می رسد. برای رسم کردن سر، توجه داشته باشید که متناسب و طبیعی با نوع ژست به نظر برسد.

به طور کلی طراحی لباس به صورت حرفه ای شامل مراحل مختلفی است که رعایت و اجرای به ترتیب این مراحل تاثیر زیادی در طراحی حرفه ای لباس می شود.

برای یادگیری کامل طراحی لباس می توانید در کلاس جامع آموزشگاه دانش هنر شرکت نمایید. در این دوره آموزشی به طور کامل به صورت تخصصی و با بهره گیری از اساتید حرفه ای و فعال در این رشته برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زیبایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...