روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )


در این مطلب به معرفی روستاهای محمود آباد می پردازیم . 86 روستای محمود آباد که هدف گردشگری هستند و سالانه میزبان مسافران زیادی هستند . در ابتدا با شهرستان محمود آباد آشنا می شویم .شهرستان محمود آباد با مرکزیت شهر محمود آباد شهرستانی ساحلی در مجاورت دریای مازندران است. اقتصاد این شهرستان برپایه گردشگری، […]

در این مطلب به معرفی روستاهای محمود آباد می پردازیم . ۸۶ روستای محمود آباد که هدف گردشگری هستند و سالانه میزبان مسافران زیادی هستند . در ابتدا با شهرستان محمود آباد آشنا می شویم .شهرستان محمود آباد با مرکزیت شهر محمود آباد شهرستانی ساحلی در مجاورت دریای مازندران است. اقتصاد این شهرستان برپایه گردشگری، ماهیگیری و کشاورزی استوار است.محمودآباد بر سر جاده ساحلی و در مجاورت دریای خزر قرار دارد. همچنین جاده محمودآباد-آمل ارتباط آن را با جاده هراز برقرار می‌کند. مهم‌ترین شهرهای اطراف آن، نور در غرب، آمل در جنوب و فریدون‌کنار و بابلسر در شرق می‌باشد.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

جمعیت

بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران، جمعیت شهر محمودآباد در سال ۱۳۷۵ خورشیدی، ۱۹۸۸۳ نفر بوده که در سال ۱۳۸۵ به ۲۷۵۶۱ نفر رسیده‌است و در سال ۱۳۹۰ جمعیت این شهر به ۳۱۷۷۱ رسید و در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۳۷۸۴۴ نفر شده‌است.مردم محمودآباد به گویش آملی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

تاریخچه

پیشینهٔ تاریخی این منطقه، به قدمت تاریخی طبرستان و آمل بستگی دارد، زیرا این منطقه بخشی از منطقهٔ آمل بوده و آمل با قدمت چند هزارساله زمانی پایتخت طبرستان و ایران بود. محمودآباد، وارث و جانشین تمدن منطقه‌ای است که در تاریخ از آن به نام «اهلم» یاد شده است و از قرن دوم هجرت تا دورهٔ قاجاریه و حتی پس از آن در دورهٔ رضاخان نیز این منطقه، پیش بندری برای آمل بوده است.

شهر فعلی محمودآباد از قدمت تاریخی زیادی برخوردار نیست. اگرچه تاریخ محمودآباد با روستای تاریخی اهلم در مجاورت آن یکی دانسته می‌شود؛ ولی تا دوره ناصرالدین‌شاه تنها اثر معماری مهم، راه ساحلی شاه عباسی و یک امامزاده بوده‌است. آغاز احداث بنای فعلی شهر محمودآباد به حاج محمدحسن‌خان اصفهانی (پدر محمدحسین امین‌الضرب) در دورهٔ ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. او اقدام به ساخت مسجد، کاروانسرا (بعدها قلعه)، بندر، حمام، ساختمان تجاری، ابنیهٔ مسکونی و همچنین راه‌آهن کوچکی از بندر تا دامنه‌های البرز در جنوب شهر نمود. راه‌آهن مزبور مدتی بعد با کارشکنی درباریان و به بهانهٔ به خطر افتادن جان چارپایان منطقه برچیده شد. بقایای ریل آهن در برخی نقاط مسیر محمودآباد به آمل وجود دارد.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

بافت شهری

از قدیمی‌ترین محله‌های محمودآباد می‌توان به توسکا محله و سوراخ مازو (سوراخ مازو سفلی، سوراخ مازو علیا و سوراخ مازو وسطی) و آهومحله اشاره نمود.

اقتصاد

بر خلاف گذشته که اقتصاد شهر محمودآباد مبتنی بر صنایع کوچک بود، امروزه گردشگری، کشاورزی و ماهیگیری اساس اقتصاد شهر را تشکیل می‌دهد. بازار محمودآباد در بین شهرهای کوچک اطراف مرکزیت داشته و شهرک‌های توریستی فراوانی در اطراف شهر رشد کرده‌اند. شهر محمودآباد دارای چهار پارک به نام‌های ملت، مرکزی، لاله و طاهباز است و طرح سالم‌سازی دریا نیز در آن برقرار می‌باشد. هتلها و امکانات اقامتی زیادی نیز برای گردشگران در محمودآباد و اطراف آن وجود دارد.

کشاورزی

محمودآباد از شهرهای جلگه ی جنوب دریای کاسپین دارای زمین‌های شالیزار حاصلخیزی است. به جرات می‌توان گفت محمودآباد یکی از قطب‌های تولید برنج با کیفیت معطر و خوش‌پخت در شمال ایران و به قولی در دنیا می‌باشد. از ارقام معروف برنج‌های زیر کشت مزارع برنج می‌توان به: طارم عطری، ندا، نعمت، فجر، دم سیاه، ب ۱ اشاره نمود.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستاهای محمود آباد

روستای آهی‌محله

آهی‌محله، روستایی است از چهارمحل آهی از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۰۴ نفر بوده‌ است.

روستای ابوالحسن‌آباد

ابوالحسن آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۲ نفر (۷۴ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآبادکلیج سفلی

احمدآباد کلیج سفلی، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۸ نفر (۱۲۰ خانوار) بوده‌است.

روستای احمدآبادکلیج علیا

احمدآبادکلیج علیا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۳ نفر بوده‌است

روستای ارم

آرِم(AREM)، روستایی است از منطقه چهارمحل آهی از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است.روستای آرم جزء روستاهای چهارمحل آهی جوراکلا، آهی محله، آرم و ارمک کلا ازدهستان هرازپی غربی بخش مرکزی شهرستان محمودآباد استان مازندران می باشد. آرم از دوقسمت بالا محله در انتهای روستا، وپایین محله در ابتدا روستا تشکیل شده‌است. این روستادرفاصله ۹ کیلومتری بخش مرکزی (شهر محمودآباد) و ۴ کیلومتری ساحل دریای مازندران قرار دارد. جمعیت روستای آرم با ۲۰۰ خانوار ساکن به بیش از ۱۱۰۰ نفر می رسد. رودخانه ای که از این روستا می گذرد (انون کیله) بر زیبایی این روستا افزوده است.مهمترین محصول دراین روستا کشت برنج می باشد و در کنار آن پرورش دام وطیور هم بهره‌برداری می‌شود.

روستای ارمک‌محله

ارمک محله، روستایی است از منطقه چهارمحل آهی از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۹ نفر بوده‌است.

روستای آزادمون

روستای آزادمون ، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای اسداله‌آباد

اسداله آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

روستای اسکنده

اسکنده، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۸ نفر بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام آباد، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴۴ نفر (۱۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای اسلام‌محله

اسلام محله، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای افراتخت

افراتخت، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است.پایتخت تابستانی کیا افراسیاب چلاوی از سلسله چلاو یان آمل.این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۸۴ نفر بوده‌است.

روستای افراسرا

افراسرا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌است.

روستای اورطه‌دشت

اورطه دشت، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای اهلم

اهلم، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷۲ نفر بوده‌است. اهلم تاریخی‌ترین روستای محمودآباد می‌باشد.

درمنابع تاریخی و جغرافیایی، از شهری تاریخی و بندری به نام «عین‌الهم» در مازندران نام برده شده که املا و تلفظ و حتی مکان دقیق این شهر، گونه گون نقل شده‌است. عین‌الهِم یا اَهلِم قصبه ای در شمال آمل و بندرگاه آمل بوده‌است که رودخانه هراز در آنجا به دریای مازندران وارد می‌شود. این شهر در نزدیکی ماهانه‌سر و در مصب رودخانه هراز قرار داشت. ابوعبدالله محمد بن محمد ادریسی، معروف به شریف ادریسی جغرافی‌دان مغربی که از نوجوانی مشغول سفر شد و به مناطقی همچون اسپانیا، پرتغال، فرانسه، انگلستان، ترکیه، جزیرهٔ سیسیل رفت در کتاب نُزهة المشتاق فی اِختراق الآفاق آورده‌است: و از آمل تا عین الهم بر ساحل دریا، یک مرحله است و در نزدیکی این چشمه رود آمل به دریا می‌ریزد و این منطقه الهم شهرکی است بر کران دریا جای کشتی‌بانان و جای بازرگانان می‌باشد. شهاب الدین ابوعبدالله یاقوت بن عبدالله حَمَوی، معروف به یاقوت حموی جغرافی‌دان بزرگ قرن هفتم، در کتاب معروف مُعجَمُ‌البُلْدان، نام این شهر را به دو صورت اَلْهَم و اَهْلُم آورده‌است: اَلْهَم، بر وزن احمد، شهرکی بر ساحل دریای طبرستان، بین آن و بین آمل یک منزل است.گای لسترنج خاورشناس انگلیسی در کتاب بُلدان الخلافة الشرقیه آورده‌است: بندر آمل در جایی بود که رودخانه‌اش به دریای خزر می‌رسید، و آن شهر کوچکی است که عین‌الهم گفته می‌شود.درکتاب فرهنگ جغرافیایی ایران که به سرپرستی سرتیپ حسین‌علی رزم‌آرا منتشر شد، روستایی به نام اَهلَم از توابع آمل ذکر شده که در آن زمان (سال ۱۳۲۹) جمعیتش ۳۹۰ نفر بود.اهلم توسط تیمور گورکانی در طول جنگ با مرعشیان تخریب شد.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای آهنگرکلا

اهنگرکلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای بائوده سفلی

بائوده سفلی، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . مردم این روستا در کنار کشت برنج، به گلکاری نیز مشغولند.این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۷ نفر (۱۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای بائوده علیا

بائوده علیا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۶ نفر (۱۸۶ خانوار) بوده‌است.

روستای برجنده

برنجده، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹۱ نفر (۳۶۲ خانوار) بوده‌است.نام این روستا به برنج ده تغییر یافت. جمعیت کنونی آن نیز ۱۶۸۶ نفر میباشد.

روستای بولیده

بولیده، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا دارای چشمه‌‌هایی با آب سرد و گواراست.این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۸ نفر بوده‌است. این روستا دارای یک چشمه پرآب می‌باشد که دو رودخانه از آن جاری می‌شود.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای بونده

بونده، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۴ نفر بوده‌ است.

روستای بیشه‌کلا

بیشه کلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۹، جمعیت بیش از۲۰۰۰نفربوده‌است.

روستای تازه‌آباد

تازه آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۷ نفر (۱۱۹ خانوار) بوده‌است.

روستای تجن‌کنار

تجکنار، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر (۸۵ خانوار) بوده‌است.

روستای ترسیاب

ترسیاب، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷۳ نفر بوده‌است.

روستای تشبندان

شبندان، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .ازشمال به روستای حربده و ازجنوب به شهرک صنعتی محمودآباد از غرب به روستای ترسیاب و از شرق به روستای چهار محل متصل است.

تشبندان در سالهای اخیر بدلیل موقعیت مکانی مناسب و طبیعت تقریباً بکر تبدیل به یک منطقه توریستی گردشگری شده است که مردم تهران و سایر شهرهای بزرگ برای اقامت های گردشگری و تفریحی شان در این روستا ویلا و املاک خریداری کردند که این مسئله باعث رونق و توسعه روستا شده است.

درسال ۱۳۹۸ کمربندی کنارگذر شرقی محمودآباد – سرخرود افتتاح شد که دسترسی مناسبی را از منطقه توریستی تشبندان به خط دریا و ساحل دریا ایجاد کرده است ، علاوه‌بر این دسترسی به جاده آمل – محمودآباد و شهر سرخرود را بسیار راحت و مناسب کرده است .کنار گذرشرقی محمودآباد به طول ۵.۶ کیلومتر ، اتوبانیست که براساس استانداردهای راه ایجاد شده است . این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای تلارم

تلارم، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۰۱ نفر بوده‌است.

روستای جوراکلا

جوراکلا، روستایی است از منطقهٔ چهارمحل آهی از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است. جوراکلا در ۸ کیلومتری شرق محمودآباد و ۲۸کیلومتری غرب فریدون‌کنار قرار دارد. فاصله این روستا تا دریا ۳کیلومتر می‌باشد. جوراکلا دومین روستای بزرگ و پرجمعیت دهستان هرازپی غربی می‌باشد.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۷ نفر بوده‌است.

امام زاده تقی در جوراکلا
این روستا آرامگاه و مدفن امام زاده تقی است. مزار این امام زاده در کنار آقا دار است.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای جونی‌کلا

جونی‌کلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ جمعیت آن ۶۱۷ نفر (۲۰۲خانوار) بوده‌است.که ۳۱۰مرد و۳۰۷ زن می

باشند

روستای چاک‌سر

چاک سر، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۸ نفر (۱۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای چهارافرا

چهارافرا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۶ نفربوده‌است.

روستای حاجی‌کلا سفلی

حاجی کلاسفلی، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۱۹ نفر (۲۲۷ خانوار) بوده‌است.

روستای حاجی‌کلا علیا

حاجی‌کلا علیا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۰ نفر (۱۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای حرب‌ده

حرب‌ده،روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این منطقه در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۱۸ نفر (۱۳۸ خانوار) بوده‌است.

روستای حسن‌آباد

حسن آباد،روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۳ نفر (۴۳ خانوار) بوده‌است.

روستای خشت‌سر

خشت‌سر، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۵۶ نفر بوده‌است.

روستای خطاهی

خط آهی،روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی و در ابتدای جاده ی منطقه ی چهارمحل آهی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۲۰ نفر بوده‌است.

روستای خوردون‌کلا

خوردون‌کلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۷ نفر بوده‌است.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای درویش‌آباد

درویش آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر (۶۹ خانوار) بوده‌است.

روستای دریاسر

دریاسر، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۷ نفر (۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای رودپشت

رودپشت، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۳۵ نفر بوده‌است.

روستای زرداب

زرداب، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۰۷۳ نفر (۳۰۷ خانوار) بوده‌است.

روستای زنگی‌کلا سفلی

زنگی کلاسفلی، روستایی از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۳ نفر (۸۶ خانوار) بوده‌است.

روستای زنگی‌کلا

زنگی‌کلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۰ نفر بوده‌است.

روستای زنگی‌کلا علیا

زنگی‌کلا علیا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۳۳۶ نفر (۳۵۷ خانوار) بوده‌است.

روستای سنگ‌کتی

سنگ کتی، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۰ نفر (۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای سیارکلا

سیارکلا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۰۶ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌رودسر

سیاه رودسر، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۸ نفر بوده‌است.

روستای سیاه‌کلا

سیاه‌کلا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۳ نفر (۶۵ خانوار) بوده‌است.

روستای سیرجارون

سیرجارون، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸۸ نفر بوده‌است.

روستای شرفتی

شرفتی، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۶ نفر بوده‌است.

روستای شورستاق

شورستاق، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر بوده‌است.

روستای شومیا

روستای شومیا، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . نام اصلی روستا در گذشته شیونگده (فریادی که برای ترساندن حیوانات وحشی که به مزارع حمله می‌کردند) بوده‌است.از جاهای دیدنی این منطقه می توان از حمام عمومی شومیا نام برد .واقع در ۱۰ کیلومتری شهرستان محمودآباد. ورودی کلوده میباشد.این روستا در دهستان جنوبی قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۴۹ نفر بوده‌است. مردم این روستا در فصل گرما به ییلاق سفر می‌کنند، از جمله روستاهای بوالقلم، لوت، بایجان وهفت تن می‌باشد.
شغل اصلی مردم آن کشاورزی است که عمدتاً به کشت برنج اختصاص دارد. منابع آب آن شامل دو آب بندان ذکر شده و چاه و دو کانال خاکی به نام‌های شومیا کله و شلپد کله می‌باشد. جمعاً حدود ۹۵۰ هکتار زمین کشاورزی در این روستا قرار دارد. از درختان میوه روستا شامل پرتقال، گوجه سبز و به و … می‌باشد.

از اماکن دیدنی آن شامل دو آب بندان در قسمت جنوبی روستا و جنگلی در فاصله حدود ۲ کیلومتری در غرب آن می‌باشد. امامزاده ۷۰ تن و امامزاده عباس که امام زاده عباس در اول روستا و امام زاده هفتاد تن تقریبا در وسط محل قرار دارد. از مکان‌های دیدنی روستا آینه بانو، درویش طاهر و اندلک دار می توان نام برد این روستا در حال حاضر دارای سه مسجد و یک حسینیه می‌باشد.[نیازمند منبع] از اماکن تاریخی روستا می توان به حمام قدیمی با قدمت بیش از ۵۰۰ سال اشاره کرد.

روستای عبدالله‌آباد

عبدالله‌آباد روستایی در دهستان هرازپی شمالی بخش سرخرود شهرستان محمودآباد استان مازندران واقع شده است .بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱۴۴۴ نفر (۵۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای عزت‌آباد

عزت‌آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۸ نفر (۹۰ خانوار) بوده‌است.

روستای عشق‌آباد

عشق آباد،روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۱ نفر (۸۹ خانوار) بوده‌است.

روستای علمده شرقی

علمده شرقی، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۷۵ نفر بوده‌است.

روستای علمده غربی

علمده غربی، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۴۰۵ نفر بوده‌است.

روستای علویکلامیر

علویکلامیر، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۱ نفر بوده‌است.

روستای علی‌آباد

علی آباد، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۹ نفر (۲۰۰ خانوار) بوده‌است.مسیر جاده هراز شهر آمل – شهر محموداباد روستای بیشه کلا و بعد روستای علی آباد هراز پی و راه میانبر و زیبای :جاده هراز – آمل – دور راهی اوجی اباد – اورطشت -وازیک – اسد اله آباد -روستای علی اباد.

روستای فرام‌ده

فرامده، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۰ نفر بوده‌است.شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است که که همانند دیگر روستاهای مازندران برنج کشت می شود.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای قصاب‌کتی

قصاب کتی،روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷۸ نفر بوده‌است.

روستای کرچک‌لاریجانی

کرچک لاریجانی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کرچک‌نوایی

کرچک نوایی، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای کلمرز علیا

کلمرزعلیا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۳ نفر (۱۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای کلوده

کلوده روستایی در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴۸ نفر بوده‌است.این روستا به دلیل قرار گرفتن در سر راه ۱۴ روستای منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است. روستای کلوده از نظر جمعیتی بزرگ‌ترین روستای منطقه است. کلوده دارای دو مسجد خاتم الانبیاء واقع در گلزار شهدا و مسجد امام حسین واقع در بازار و دارای دو حسینیه، حسینیه امام خمینی و حسینیه علی ابن ابیطالب می‌باشد.کلوده دهی از دهستان اهلمرستاق بود که در همان سال سفر ناصر الدین شاه ظاهراً ده خانوار جمعیت داشته که بر اساس محققان در رژیم گذشته بنگاه توتون و تنباکو در آنجا تأسیس گردید که در اراضی نسبتا وسیعی به صورت دولتی اداره می شد. که محصولات آن شامل توتون، تنباکو، زردچوبه و کلم بود. رابینو نویسنده کتاب مازندران و استرآباد که به مدت شش سال از سال ۱۲۸۵ تا ۱۲۹۱ شمسی کنسول دولت بریتانیا در رشت بود در سالهای بهار ۱۲۸۸ و پاییز ۱۲۸۹ در سراسر مازندران و گرگان مسافرت می‌کند که تمام خط سیر خود مشاهدات خود را به جمع‌آوری پرداخته، او می نویسد :به اهلمرو د که شعبه هراز است رسیدیم قریه اهلم در حدود سه ربع فرسخ از دریا و سه فرسخی سولده واقع است. سپس به رودخانه هراز آمدیم و از روی پل که با الوار ساخته بودند عبور کردیم و از محمودآباد راه خود را به سمت جنوب تعقیب نموده و از لکه موزی که قریه‌ای متعلق به تلیکسر و بعد از خود تلیکسر و ترسو و از میان جنگل انبوهی عبور کرده به خط آهن قدیمی رسیدیم که یگانه وسیله ارتباط بین محمودآباد و آمل به‌شکل راه باریکی در آمده که به ندرت از آنجا رفت و آمد می‌کردند که بعد ار عبور از گالشپل و ده کوچک به معصوم آباد و… رسیدیم که این ده کوچک همان کلوده است.

روستای کلوسا

کلوسا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای کنس‌مرز

کنس‌مرز، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۴ نفر بوده‌است.

روستای کهلوکاج

کهلوکاج، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است . این روستا به علت نزدیکی به محمود اباد و طبیعت و موقعیت خوبی که دارد در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای گالش‌پل

گالش‌پل، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۶۸ نفر بوده‌است.

روستای گل‌محله

گل محله، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۳ نفر (۱۶۰ خانوار) بوده‌است.

روستای گلیرد

گلیرد، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای گیلاپی

گیلاپی، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۴ نفر بوده‌است.

روستای متوریج

متوریج، روستایی است از توابع منطقهٔ چهارمحل آهی بخش مرکزی شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن۶۴۲ نفر بوده‌است.
نام مت ور یج برداشت شده از سه کلمه مرتع، ور، یج، می‌باشد، منطقه متوریج فعلی به خاطر واقع شدن در پایین‌ترین قسمت دامنه کوه البرز مرکزی و در نزدیک ساحل دریای مازندران، مرتع سر سبز و خرمی را شامل می‌شده‌است که اندک اندک بعضی از اهالی چهار محل آهی و حومه و بعداً و بعضاً از مناطق دیگر، کنارمرتع بزرگ را، جهت زیست خود و پرورش دام انتخاب کردند که به مرور زمان به ساکنین این منطقه اهالی مرتع ور (ور یعنی کنار) یا اهالی کنار مرتع می‌گفتند که با رونق ثبت و رعایت دستوری نوشتارها کلمه یج به زبان طبری پسوند نسبت یعنی اهل به مرتع ور اضافه واین منطقه رامرتع وریج نامگذاری کردند (یعنی ساکنین کنار مرتع) که در گذر ایام مرتع وریج به مرت وریج و متوریج تغییر نام پیدا کرد.

روستاهای محمود آباد ( 86 روستای محمود آباد )

روستای معلم‌کلا

معلم کلا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است . این روستا یکی از پرجمعیت ترین روستا های شهرستان محمود آباد می باشد که اکثریت روستاییان این روستا به کشاورزی و کشت برنج مشغول می باشند.این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱۶ نفر (۸۷۹ خانوار) بوده‌است.

روستای ملاکلا

ملاکلا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲۳ نفر بوده‌است.

روستای میان‌کلمرز

میان کلمرز، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۳ نفربوده‌است.

روستای میرده سفلی

میرده سفلی، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای میرده علیا

میرده علیا، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان دابوی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۷ نفر بوده‌است.

روستای میرعلمده

میرعلمده، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است.این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹۵ نفر بوده‌است.

روستای ناصرآباد

ناصرآباد، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلمرستاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای وازیک

وازیک، روستایی است از توابع بخش سرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶۴ نفر بوده‌است

روستای ولم علیا

روستای ولم علیا در ۱۲ کیلومتری شهرستان محمودآباد در استان مازندران قرار دارد و از شمال به روستای تازه آباد و از غرب به روستای کلوسا و از شرق به روستای شیخ آباد و از جنوب به روستای سنگ بست ارتباط دارد. جمعیت این روستا بر اساس آمارگیری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران ۲۸۵ نفر (۷۲ خانوار) بود.شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و محصول حاصل از آن برنج می‌باشد.این روستا دارای یک مسجد بزرگ و بسیار زیبا است. در دی ماه سال ۸۵ حسینیهٔ زیبایی نیز با همت مردم روستا ساخته شد و به بهره‌برداری رسید که در ماه محرم عزاداران زیادی در آن جا به عزاداری سالار شهیدان پرداختند. این روستا دارای مدرسه‌ای است که در سال ۱۳۶۲ افتتاح شده‌است.

ولی به علت کمی تعداد دانش آموزان در سال ۸۳تعطیل شده و دانش آموزان به مدرسه عبدالله آباد می‌روند.این روستا دارای امکانات آب و برق وگاز وتلفن می‌باشد.اکثر جوانان با توجه به مسائل کاری از روستا به شهرهای مختلف مهاجرت نموده‌اند.متأسفانه زمین‌های کشاورزی روستا در سال‌های اخیر با توجه به عدم رونق شالیکاری به ساخت و ساز تبدیل شده‌است و از زیبائی روستا کاسته شده‌است.مردم این روستا بسیار مهمان نواز هستند .این روستا مانند سایر روستاهای مازندران دارای فرهنگ ناب طبری قدیم می‌باشد که در گفتار پیران قدیم این روستا حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد.

روستای یم‌چی

یم‌چی، روستایی است از توابع منطقه ی چهارمحل آهی بخش مرکزی شهرستان محمودآباد که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان هرازپی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.

روستای یوسف‌آباد

یوسف آباد، روستایی است از روستاهای محمود آباد از توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در دهستان اهلم‌رستاق شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۷ نفر (۱۵۶خانوار) بوده‌است.از جاذبه‌های گردشگری این روستا می توان به دو آببندان زیبا و نیز طبیعت زیبای اطراف آنها اشاره کرد. عمده فعالیت ساکنین این روستا، کشاورزی می‌باشد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم