کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟


کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

البرز - در حالی که گود حصارک جان 70 خانوار را به خطر انداخته است اختلاف ساکنان و مسئولان عاملی برای بغرنج شدن این بحران شده و در نهایت مسئولان به جای رفع مشکل مردم را مقصر امر می‌دانند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مریم ابوئی‌مهریزی: خبرگزاری مهر ۴ آبان امسال در گزارشی با عنوان «اهمال شهرداری کرج در ماجرای گود حصارک» از گودبرداری غیراصولی در محدوده خیابان‌های مالک اشتر و فروردین منطقه حصارک کرج و رها شدن آن توسط مالک زمین که به خطر جدی و تهدیدی برای ساکنان اطراف این گود تبدیل شده است، تهیه کرد و پس از بازدیدهای مکرر مسئولان سرانجام مصوباتی در جلسه مدیریت بحران شهرستان کرج پیرامون حل مسئله گود حصارک تصویب شد.

با این حال این مصوبات ساکنان منطقه را به دلیل بدقولی‌های که از سوی شهرداران سابق شده است، قانع نمی‌کند و آنها عنوان کرده‌اند که با احداث دیوار حائل و پر کردن گود، دیگر خطری ما را تهدید نمی‌کند از این رو منازلشان را ترک نمی‌کنند.

بدقولی‌های مداوم شهرداری کرج

سید مهدی موسوی یکی از شهروندان منطقه حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح گودبرداری غیراصولی منطقه حصارک کرج و رها شدن آن توسط مالک زمین اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ در منطقه حصارک کرج، بین خیابان مالک اشتر و فروردین یک باغ قدیمی به نام باغ ناصربخت به طور غیرقانونی و در سایه تغافل عمدی شهرداری نابود شد و در محل آن گودالی به مساحت ۶۸۰۰ مترمربع و میانگین عمق ۱۰ متر ایجاد شد که منجر به آسیب‌های جدی به منازل مجاور شد و این باغ زیبا را تبدیل به محلی برای دپوی زباله کرد.

وی ادامه داد: این امر سبب اعتراض ۷۰ خانوار از مردم ساکن مجاور شد و نامه‌هایی بین مردم و نظام مهندسی و شهردار وقت و مالک صورت گرفت که در نهایت نصیری شهردار وقت کرج دستور به پر کردن گود را داد، البته با رفتن وی از شهر این امر محقق نشد و در ادامه مماشات شهردار بعدی سبب شد گود رها بماند.

این شهروند کرجی بیان کرد: در سال ۹۷ در پی پیگیری‌ها و فشار به مالک وی اقدام به اجرای نیلینگ درون دیوارهای ملک‌های مجاور کرد تا از ریزش منازل جلوگیری کند اما عدم اجرای اصولی نیلینگ از یک طرف و عدم کسب اجازه از ساکنان منازل مجاور گود سبب شد تا خطر همچنان به قوت خود باقی بماند و نارضایتی اهالی بیشتر شود.

موسوی تصریح کرد: در تاریخ دوم اسفند سال ۹۸ پس از ایجاد ترک در برخی منازل مجاور گود از جمله یک مهدکودک، آتش‌نشانی کرج با صدور صادر با نامه‌ای به شهردار منطقه ۵ نسبت به و لزوم مقاوم‌سازی گود توسط مالک و یا شهردار را طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها متذکر شد و مدتی بعد از آن نامه‌ای از طرف نظام مهندسی به شهرداری در شانزدهم مرداد سال ۹۸ نیز، با مفاد لزوم ایمن‌سازی طبق همان بند و ماده ارسال شد که طبق این قانون باشد، شهرداری نسبت به ایمن‌سازی گود و دریافت هزینه آن با مبلغی اضافی از مالک اقدام می‌کرد اما همچنان اقدام جدی از سوی شهرداری نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری مجدد شهروندان و بازدید رسانه‌های استانی از منازل مردم و گود در زمستان ۹۹ شهردار وقت در مصاحبه تلویزیونی قول حل مشکل و مقاوم‌سازی را تا انتهای اسفند را داد اما باز خبری از حل مشکل نشد و به طوری عجیب اعلام شد ملک به بانک رفاه واگذار شده است؛ با پیگیری مجدد مردم در تیرماه ۱۴۰۰ تعدادی ستون فلزی (سازه نگهبان) پشت دیوار اجرا شد اما باز چون بدون حضور مهندس ناظر و به طور غیراصولی اجرا شد مجدداً ترک‌های جدیدی در منازل مردم ایجاد شد.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های مجدانه مردم در آبان و آذر ۱۴۰۰ و بازدید برخی اعضای شورای شهر و شهرداری و امام جمعه و معاون دادستان از گود مالک تعهد نمود تا پایان آبان ماه نسبت به شروع کار و رفع خطر اقدام نماید که به علت عدم اجرای امر اعلام شد دادستان دستور پرکردن گود را صادر کرده است و حتی یک کامیون خاک و نخاله در محل گود ریخته شد اما بعد از چند روز مالک اعلام کرد قصد ساختن ملک را دارد.

موسوی بیان کرد: در آذرماه ۱۴۰۰ مصوبه‌ای از طرف شورای شهر مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان ودیعه مسکن جهت اجاره منزل در محلی دیگر تا پایان عملیات اجرایی ساختمان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اهالی به دلایل مختلفی از جمله بدعهدی مکرر مالک و شهرداری، سابقه دزدی از منازل تخلیه شده، عدم توجه به برخی نکات دیگر از این امر استقبال نکردند که قرار شد در جلسه‌ای با حضور مسئولان و اهالی گفتگوهایی در خصوص ابهامات مصوبه بیان شود که هرگز این ابهامات پاسخ داده نشد. از طرفی اهالی با ارسال نامه‌ای به فرماندار خواستار رسیدگی به موضوع از جمله معرفی و برخورد با عوامل متخلف شهرداری و اجرای دیوار برشی یا حائل پشت منازل شدند تا بدون نیاز به تخلیه منازل این مشکل حل شود.

وی گفت: شهردار وقت منطقه ۵ این موضوع را به ضرر مالی مالک دانسته و از انجام خواسته مردم استنکاف کرد و فرماندار با یک مصوبه ناقص به جای فشار بر مالک فاسد و برخورد با متخلفان فشار جدیدی بر اهالی وارد کرده که خالی کنند بروند وگرنه خودشان مقصرند و ابداً توجهی به خواست مردم مبنی بر ایجاد دیوار برشی یا پر کردن گود نکردند و اهالی را در یک فشار غیرانسانی و منطقی قرار دادند. و تنها اصرار به تخلیه منازل مردم داشتند.

موسوی ادامه داد: اکنون ساکنین مجاور گود ۷۰ خانوار (بیش از ۳۰۰ نفر) از طرفی ترس این را دارند که در منازل بمانند و مثل وقایع حصارک نسیم‌شهر خانه‌ها بر سرشان خراب شود و از طرفی که در صورت تخلیه منازل تنها دارایی‌شان که یک خانه است را از دست بدهند و خانه و اموالشان مورد دستبرد دزدان قرار گیرد و اینجا نیز مثل صدها پروژه نصفه‌کاره شهر همچون ساماندهی اسلام‌آباد و خط ۴ حصار به یک مخروبه بزرگ تبدیل شود.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

دادستانی با متخلفان برخورد کند

یکی دیگر از ساکنان منطقه حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما از آقای دادستان می‌خواهیم تا با احمدعلی عراقی که باغ را نابود کرده و این گود را ایجاد کرده و خانه مردم را آسیب‌زده و جان مردم را به خطر انداخته و با نیلینگ غیرمجاز در خانه مردم تعرض کرده و عوامل شهرداری از جمله شهردار وقت که بر این تخلف چشم‌بسته و تمام عوامل شهرداری که با ترک فعل و عدم توجه به اخطارها این شرایط را به وجود آوردند برخورد کند.

وی بیان کرد: اکنون مردم به مسئولان اعتماد ندارند چون هیچ برخورد جدی با متخلفان ندیده‌اند و اعتمادشان را به مسئولان از دست داده‌اند. اگر دادستان با متخلفان برخورد کند مردم هم اعتمادشان به مسئولان شهر برمی‌گردد..

ساکنان گود حصارک همکاری کنند

حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در خصوص گودبرداری حصارک به خبرنگار مهر گفت: جلسات متعددی توسط فرمانداری و با تأکید استاندار و دستور مقام قضائی تشکیل شده که مردم نیز باید با توجه به خطرات منطقه همکاری‌های لازم را داشته باشند. به مالک برای همکاری تذکر داده شده اما برای انجام این عملیات عمرانی باید ملک‌ها تخلیه شوند.

وی بیان کرد: اعتباری هم توسط شورا و شهرداری برای نقل‌مکان مردم به محل استیجاری در نظر گرفته شده و به فرماندار تأکید کردیم مبالغ را افزایش دهند. همچنین نگرانی‌های مردم را در مورد رها کردن ملکشان برطرف کنند و توافقنامه‌ای بین مالک و مردم منعقد شود و تضمین‌هایی داده شود که مردم با اطمینان محل را ترک کنند.

مقصر مردم منطقه هستند!

محمد اسدیان رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با ابراز نگرانی از خطر تخریب واحدهای مسکونی اطراف گود حصارک اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان البرز اعلام کرد از مجموع ۷۲ واحد مسکونی اطراف گود حصارک ۱۲ واحد مسکونی در وضعیت قرمز قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر تخلیه شود اما متأسفانه هیچ‌کدام از منازل تخلیه نشدند. بعد از بازدید استاندار البرز از محل گودبرداری حصارک، به دستور وی دو جلسه مدیریت بحران شهرستان کرج پیرامون حل مسئله گود حصارک برگزار شد.

وی بیان کرد: پیرو مصوبه مطرح شده در این جلسه مقرر شد، کارشناس دادگستری به همراه کارشناس شهرداری و مالک هر واحد برای تخمین میزان خسارت وارد شده به منازل، صورت‌جلسه ساختار منزل مسکونی، مانند تعداد در، پنجره، همچنین برآورد هزینه ساخت مجدد واحد مسکونی (در صورت تخریب کامل) حضور یابند تا مالکان متضرر نشوند. همچنین در این مصوبه آمده است، اگر هر ۷۲ خانوار بخواهند با همان موقعیت اجتماعی منزل خود سرپناهی را رهن یا اجاره کنند هزینه آنچه میزان است.

اسدیان خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد یادشده بنا شد ۱۰۰ میلیون تومان مالک زمین و ۵۰ میلیون تومان شهرداری به هر مالک بپردازد تا در بازه یک‌ساله تعمیر خانه‌ها، صاحبان آنها بتوانند در محل دیگری واحدی رهن یا اجاره کنند. ضمن اینکه ۵ میلیون تومان برای اسباب‌کشی برای خانواده‌های در نظر گرفته شده است؛ همچنین در این مصوبه مدیریت بحران شهرستان کرج بیان کرد، مالک در بازه زمانی یک‌ساله گود ناصربخت را بسازد و بعد از آن ساخت کامل، منازل ۷۲ خانوار بازسازی و تحویل صاحبان آن داده شود.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اهالی اعلام کردند اگر منازل را تخلیه کنند تجهیزاتی مانند در، پنجره و.... مورد سرقت قرار می‌گیرد، بیان کرد: در این مصوبه مقرر شده مالک باید با نصب دوربین و نگهبان امنیت کامل برقرار شود تا منازل مورد سرقت قرار نگیرد. ضمن اینکه نظام مهندسی استان مطرح کرده است هیچ ساخت و سازی در محل گود نباید صورت بگیرد تا منازل تخلیه شوند و اگر تخلیه نمی‌کنند دستگاه‌های لرزه‌نگار و سنسورهای حساس به رانش زمین در منطقه نصب شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعد از تشکیل کمیته بحران مردم به مصوبه اعتراض کردند و جلسه‌ای که با حضور ۱۲ نفر از اهالی و فرماندار کرج تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه ساکنان اذعان داشتند منازل ما قولنامه‌ای است، اگر تخلیه کنیم منازل ما نیز تخریب می‌گردد و با گود با هم ساخته می‌شود.

عضو شورای شهر کرج در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از دلایل عدم تخلیه مردم بدعهدی شهرداران قبلی است، گفت: این بدعهدی از سال ۹۳ بوده است، اما اکنون تمام شرایط مهیا و مصوبه تمام و کمال به نفع مردم است اما با عدم تخلیه مردم تمام مسئولیت‌ها از دوش مدیریت بحران شهرستان برداشته شده چون به ۷۲ خانوار ابلاغ شده جهت تعیین خسارت و قیمت فعلی واحدهای مسکونی توسط کارشناس مشخص شود.

اسدی متذکر شد: توصیه اکید من این است که مصوبات مدیریت بحران شهرستان تمام و کمال در راستای احقاق حقوق اهالی و تأمین جانی و مالی آنهاست و لذا از اهالی درخواست دارم مصوبه مذکور را اجرایی کنند.

اگر قرار باشد برای مشکل مردم حصارک کار مهمی انجام شود و شهروندان در کنار حفظ و ایمنی محل سکونت خود همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند، باید از سمت مسئولان دولتی اقدام و تدابیر لازم اندیشیده شود و اطمینان خاطر برای آنها فراهم شود. چراکه ۷۲ خانوار مجاور گود حصارک هنوز به مرحله اطمینان نرسیدند و این نشان می‌دهد در این موضوع ضعفی وجود دارد که به آن پرداخته نشده است.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - مریم ابوئی‌مهریزی: خبرگزاری مهر ۴ آبان امسال در گزارشی با عنوان «اهمال شهرداری کرج در ماجرای گود حصارک» از گودبرداری غیراصولی در محدوده خیابان‌های مالک اشتر و فروردین منطقه حصارک کرج و رها شدن آن توسط مالک زمین که به خطر جدی و تهدیدی برای ساکنان اطراف این گود تبدیل شده است، تهیه کرد و پس از بازدیدهای مکرر مسئولان سرانجام مصوباتی در جلسه مدیریت بحران شهرستان کرج پیرامون حل مسئله گود حصارک تصویب شد.

با این حال این مصوبات ساکنان منطقه را به دلیل بدقولی‌های که از سوی شهرداران سابق شده است، قانع نمی‌کند و آنها عنوان کرده‌اند که با احداث دیوار حائل و پر کردن گود، دیگر خطری ما را تهدید نمی‌کند از این رو منازلشان را ترک نمی‌کنند.

بدقولی‌های مداوم شهرداری کرج

سید مهدی موسوی یکی از شهروندان منطقه حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح گودبرداری غیراصولی منطقه حصارک کرج و رها شدن آن توسط مالک زمین اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ در منطقه حصارک کرج، بین خیابان مالک اشتر و فروردین یک باغ قدیمی به نام باغ ناصربخت به طور غیرقانونی و در سایه تغافل عمدی شهرداری نابود شد و در محل آن گودالی به مساحت ۶۸۰۰ مترمربع و میانگین عمق ۱۰ متر ایجاد شد که منجر به آسیب‌های جدی به منازل مجاور شد و این باغ زیبا را تبدیل به محلی برای دپوی زباله کرد.

وی ادامه داد: این امر سبب اعتراض ۷۰ خانوار از مردم ساکن مجاور شد و نامه‌هایی بین مردم و نظام مهندسی و شهردار وقت و مالک صورت گرفت که در نهایت نصیری شهردار وقت کرج دستور به پر کردن گود را داد، البته با رفتن وی از شهر این امر محقق نشد و در ادامه مماشات شهردار بعدی سبب شد گود رها بماند.

این شهروند کرجی بیان کرد: در سال ۹۷ در پی پیگیری‌ها و فشار به مالک وی اقدام به اجرای نیلینگ درون دیوارهای ملک‌های مجاور کرد تا از ریزش منازل جلوگیری کند اما عدم اجرای اصولی نیلینگ از یک طرف و عدم کسب اجازه از ساکنان منازل مجاور گود سبب شد تا خطر همچنان به قوت خود باقی بماند و نارضایتی اهالی بیشتر شود.

موسوی تصریح کرد: در تاریخ دوم اسفند سال ۹۸ پس از ایجاد ترک در برخی منازل مجاور گود از جمله یک مهدکودک، آتش‌نشانی کرج با صدور صادر با نامه‌ای به شهردار منطقه ۵ نسبت به و لزوم مقاوم‌سازی گود توسط مالک و یا شهردار را طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها متذکر شد و مدتی بعد از آن نامه‌ای از طرف نظام مهندسی به شهرداری در شانزدهم مرداد سال ۹۸ نیز، با مفاد لزوم ایمن‌سازی طبق همان بند و ماده ارسال شد که طبق این قانون باشد، شهرداری نسبت به ایمن‌سازی گود و دریافت هزینه آن با مبلغی اضافی از مالک اقدام می‌کرد اما همچنان اقدام جدی از سوی شهرداری نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیگیری مجدد شهروندان و بازدید رسانه‌های استانی از منازل مردم و گود در زمستان ۹۹ شهردار وقت در مصاحبه تلویزیونی قول حل مشکل و مقاوم‌سازی را تا انتهای اسفند را داد اما باز خبری از حل مشکل نشد و به طوری عجیب اعلام شد ملک به بانک رفاه واگذار شده است؛ با پیگیری مجدد مردم در تیرماه ۱۴۰۰ تعدادی ستون فلزی (سازه نگهبان) پشت دیوار اجرا شد اما باز چون بدون حضور مهندس ناظر و به طور غیراصولی اجرا شد مجدداً ترک‌های جدیدی در منازل مردم ایجاد شد.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های مجدانه مردم در آبان و آذر ۱۴۰۰ و بازدید برخی اعضای شورای شهر و شهرداری و امام جمعه و معاون دادستان از گود مالک تعهد نمود تا پایان آبان ماه نسبت به شروع کار و رفع خطر اقدام نماید که به علت عدم اجرای امر اعلام شد دادستان دستور پرکردن گود را صادر کرده است و حتی یک کامیون خاک و نخاله در محل گود ریخته شد اما بعد از چند روز مالک اعلام کرد قصد ساختن ملک را دارد.

موسوی بیان کرد: در آذرماه ۱۴۰۰ مصوبه‌ای از طرف شورای شهر مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان ودیعه مسکن جهت اجاره منزل در محلی دیگر تا پایان عملیات اجرایی ساختمان صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اهالی به دلایل مختلفی از جمله بدعهدی مکرر مالک و شهرداری، سابقه دزدی از منازل تخلیه شده، عدم توجه به برخی نکات دیگر از این امر استقبال نکردند که قرار شد در جلسه‌ای با حضور مسئولان و اهالی گفتگوهایی در خصوص ابهامات مصوبه بیان شود که هرگز این ابهامات پاسخ داده نشد. از طرفی اهالی با ارسال نامه‌ای به فرماندار خواستار رسیدگی به موضوع از جمله معرفی و برخورد با عوامل متخلف شهرداری و اجرای دیوار برشی یا حائل پشت منازل شدند تا بدون نیاز به تخلیه منازل این مشکل حل شود.

وی گفت: شهردار وقت منطقه ۵ این موضوع را به ضرر مالی مالک دانسته و از انجام خواسته مردم استنکاف کرد و فرماندار با یک مصوبه ناقص به جای فشار بر مالک فاسد و برخورد با متخلفان فشار جدیدی بر اهالی وارد کرده که خالی کنند بروند وگرنه خودشان مقصرند و ابداً توجهی به خواست مردم مبنی بر ایجاد دیوار برشی یا پر کردن گود نکردند و اهالی را در یک فشار غیرانسانی و منطقی قرار دادند. و تنها اصرار به تخلیه منازل مردم داشتند.

موسوی ادامه داد: اکنون ساکنین مجاور گود ۷۰ خانوار (بیش از ۳۰۰ نفر) از طرفی ترس این را دارند که در منازل بمانند و مثل وقایع حصارک نسیم‌شهر خانه‌ها بر سرشان خراب شود و از طرفی که در صورت تخلیه منازل تنها دارایی‌شان که یک خانه است را از دست بدهند و خانه و اموالشان مورد دستبرد دزدان قرار گیرد و اینجا نیز مثل صدها پروژه نصفه‌کاره شهر همچون ساماندهی اسلام‌آباد و خط ۴ حصار به یک مخروبه بزرگ تبدیل شود.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

دادستانی با متخلفان برخورد کند

یکی دیگر از ساکنان منطقه حصارک کرج در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما از آقای دادستان می‌خواهیم تا با احمدعلی عراقی که باغ را نابود کرده و این گود را ایجاد کرده و خانه مردم را آسیب‌زده و جان مردم را به خطر انداخته و با نیلینگ غیرمجاز در خانه مردم تعرض کرده و عوامل شهرداری از جمله شهردار وقت که بر این تخلف چشم‌بسته و تمام عوامل شهرداری که با ترک فعل و عدم توجه به اخطارها این شرایط را به وجود آوردند برخورد کند.

وی بیان کرد: اکنون مردم به مسئولان اعتماد ندارند چون هیچ برخورد جدی با متخلفان ندیده‌اند و اعتمادشان را به مسئولان از دست داده‌اند. اگر دادستان با متخلفان برخورد کند مردم هم اعتمادشان به مسئولان شهر برمی‌گردد..

ساکنان گود حصارک همکاری کنند

حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در خصوص گودبرداری حصارک به خبرنگار مهر گفت: جلسات متعددی توسط فرمانداری و با تأکید استاندار و دستور مقام قضائی تشکیل شده که مردم نیز باید با توجه به خطرات منطقه همکاری‌های لازم را داشته باشند. به مالک برای همکاری تذکر داده شده اما برای انجام این عملیات عمرانی باید ملک‌ها تخلیه شوند.

وی بیان کرد: اعتباری هم توسط شورا و شهرداری برای نقل‌مکان مردم به محل استیجاری در نظر گرفته شده و به فرماندار تأکید کردیم مبالغ را افزایش دهند. همچنین نگرانی‌های مردم را در مورد رها کردن ملکشان برطرف کنند و توافقنامه‌ای بین مالک و مردم منعقد شود و تضمین‌هایی داده شود که مردم با اطمینان محل را ترک کنند.

مقصر مردم منطقه هستند!

محمد اسدیان رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با ابراز نگرانی از خطر تخریب واحدهای مسکونی اطراف گود حصارک اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان البرز اعلام کرد از مجموع ۷۲ واحد مسکونی اطراف گود حصارک ۱۲ واحد مسکونی در وضعیت قرمز قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر تخلیه شود اما متأسفانه هیچ‌کدام از منازل تخلیه نشدند. بعد از بازدید استاندار البرز از محل گودبرداری حصارک، به دستور وی دو جلسه مدیریت بحران شهرستان کرج پیرامون حل مسئله گود حصارک برگزار شد.

وی بیان کرد: پیرو مصوبه مطرح شده در این جلسه مقرر شد، کارشناس دادگستری به همراه کارشناس شهرداری و مالک هر واحد برای تخمین میزان خسارت وارد شده به منازل، صورت‌جلسه ساختار منزل مسکونی، مانند تعداد در، پنجره، همچنین برآورد هزینه ساخت مجدد واحد مسکونی (در صورت تخریب کامل) حضور یابند تا مالکان متضرر نشوند. همچنین در این مصوبه آمده است، اگر هر ۷۲ خانوار بخواهند با همان موقعیت اجتماعی منزل خود سرپناهی را رهن یا اجاره کنند هزینه آنچه میزان است.

اسدیان خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد یادشده بنا شد ۱۰۰ میلیون تومان مالک زمین و ۵۰ میلیون تومان شهرداری به هر مالک بپردازد تا در بازه یک‌ساله تعمیر خانه‌ها، صاحبان آنها بتوانند در محل دیگری واحدی رهن یا اجاره کنند. ضمن اینکه ۵ میلیون تومان برای اسباب‌کشی برای خانواده‌های در نظر گرفته شده است؛ همچنین در این مصوبه مدیریت بحران شهرستان کرج بیان کرد، مالک در بازه زمانی یک‌ساله گود ناصربخت را بسازد و بعد از آن ساخت کامل، منازل ۷۲ خانوار بازسازی و تحویل صاحبان آن داده شود.

کرج در آستانه یک حادثه/سرانجام گود حصارک چه شد؟

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اهالی اعلام کردند اگر منازل را تخلیه کنند تجهیزاتی مانند در، پنجره و.... مورد سرقت قرار می‌گیرد، بیان کرد: در این مصوبه مقرر شده مالک باید با نصب دوربین و نگهبان امنیت کامل برقرار شود تا منازل مورد سرقت قرار نگیرد. ضمن اینکه نظام مهندسی استان مطرح کرده است هیچ ساخت و سازی در محل گود نباید صورت بگیرد تا منازل تخلیه شوند و اگر تخلیه نمی‌کنند دستگاه‌های لرزه‌نگار و سنسورهای حساس به رانش زمین در منطقه نصب شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه بعد از تشکیل کمیته بحران مردم به مصوبه اعتراض کردند و جلسه‌ای که با حضور ۱۲ نفر از اهالی و فرماندار کرج تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه ساکنان اذعان داشتند منازل ما قولنامه‌ای است، اگر تخلیه کنیم منازل ما نیز تخریب می‌گردد و با گود با هم ساخته می‌شود.

عضو شورای شهر کرج در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از دلایل عدم تخلیه مردم بدعهدی شهرداران قبلی است، گفت: این بدعهدی از سال ۹۳ بوده است، اما اکنون تمام شرایط مهیا و مصوبه تمام و کمال به نفع مردم است اما با عدم تخلیه مردم تمام مسئولیت‌ها از دوش مدیریت بحران شهرستان برداشته شده چون به ۷۲ خانوار ابلاغ شده جهت تعیین خسارت و قیمت فعلی واحدهای مسکونی توسط کارشناس مشخص شود.

اسدی متذکر شد: توصیه اکید من این است که مصوبات مدیریت بحران شهرستان تمام و کمال در راستای احقاق حقوق اهالی و تأمین جانی و مالی آنهاست و لذا از اهالی درخواست دارم مصوبه مذکور را اجرایی کنند.

اگر قرار باشد برای مشکل مردم حصارک کار مهمی انجام شود و شهروندان در کنار حفظ و ایمنی محل سکونت خود همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند، باید از سمت مسئولان دولتی اقدام و تدابیر لازم اندیشیده شود و اطمینان خاطر برای آنها فراهم شود. چراکه ۷۲ خانوار مجاور گود حصارک هنوز به مرحله اطمینان نرسیدند و این نشان می‌دهد در این موضوع ضعفی وجود دارد که به آن پرداخته نشده است.

کد خبر 5436912

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !