حـذف وابستـگی در تولیـد نخ تایر


حـذف وابستـگی در تولیـد نخ تایر

برای نخستین‌بار درکشور ماده اولیه تولید نخ‌های پلی‌استری صنعت تایر در کارخانه نخ تایر رازی تولید می‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،برای نخستین‌بار درکشور ماده اولیه تولید نخ‌های پلی‌استری صنعت تایر در کارخانه نخ تایر رازی تولید می‌شود. این در حالی‌ است که تا پیش از این، تولید منسوجات مورداستفاده در تایر در کارخانه‌های نخ‌تایر صبا، ‌تایرکورد کرمانشاه، کیان‌کورد و نخ‌تایر رازی انجام می‌شد اما وابستگی این واحدهای تولیدی به نخ اولیه یا همان «یارن» باعث شده بود صنعت نخ تایر کشور به‌ویژه برای نخ‌های پلی‌استری به دیگر کشورها وابسته باشد.
روندی که براساس آن «یارن» به کشور وارد می‌شد و در واحدهای تولیدی داخل بافته می‌شد.
سپس با انجام عملیات حرارتی چسب‌کاری و در تایرسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. حال اما گروه صنعتی رازی به‌عنوان تنها مجموعه بزرگ صنعتی با ایجاد واحد ssp یا همان تولید نخ از چیپس‌های خریداری‌شده از پتروشیمی‌های داخلی ‌وابستگی این صنعت به دیگر کشورها را از بین می‌برد. به همین منظور راهی کارخانه نخ‌تایر رازی در تاکستان شدیم. درحال‌حاضر این کارخانه‌ای به بافت و تولید نخ‌تایر مشغول است اما از ابتدای سال آینده با تکمیل پروژه درحال احداث خود، کلیه مراحل تولید نخ‌های پلی‌استری را
داخلی‌سازی می‌کند. سیدانور حسینی، مدیر پروژه توسعه خط تولید نخ تایر رازی با اشاره به اینکه کارخانه نخ تایر رازی از سال 84 و با تاسیس خط بافت و تولید نخ تایر راه‌اندازی شد، گفت: «ظرفیت اسمی این کارخانه 7هزار و 600تن در سال است اما با همت سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی حداکثر تا چندماه آینده تولید «یارن» نیز در ایران عملیاتی می‌شود.» وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ کارخانه‌ای در کشور تکنولوژی تولید یارن پلی‌استر را نداشته است، ادامه داد: «تجهیزات این خط تولید از یک کارخانه هلندی خریداری و نصب شده است. البته تمام این ماشین‌آلات متعلق به شرکت تی‌ام‌تی ژاپن است. همچنین برای تولید یارن از تکنولوژی شرکت آکوردیس هلند استفاده می‌شود.»

تولید نخ‌تایر از ماده اولیه کاملا ایرانی
به‌گفته حسینی تکنولوژی واحد ssp نخ تایر رازی از چین وارد شده و این امکان را فراهم کرده است که چیپس تولیدشده در پتروشیمی‌های داخلی را از طریق پُلیمریزاسیون در فاز جامد تبدیل به یارن پلی‌استر کند. ظرفیت این واحد 7هزار تن در سال است که می‌تواند نیاز تمام کارخانه‌های تولیدنخ تایر در کشور به یارن وارداتی را تامین کند. در گام نخست به بخش ssp‌ می‌رویم جایی‌که 8 رآکتور غول‌پیکر کار تغییر وزن مولکولی ماده‌اولیه خریداری‌شده از پتروشیمی را انجام می‌دهند. چیپس‌ها ابتدا در مخازن ssp ریخته و بعد از آن وارد رآکتورها می‌شوند تا طی یک عملیات حرارتی با زمان و فشار مشخص،‌ جرم مولکولی ماده افزایش پیدا کند. پس از آن ماده تولیدشده در یک مخزن 40متر مکعبی انبار شده و برای تولیدنخ به خط ذوب‌ریسی در طبقات پایین کارخانه منتقل می‌شود.

واحد «ذوب‌ریسی» نخ، تازه‌واردی به صنعت کشور
جایی‌که که رآکتورها قرار دارند، 12متر از سطح زمین فاصله دارد. ماده اولیه خارج‌شده از ssp در ارتفاع 9متری ذوب و طی مراحلی تبدیل به نخ اولیه یا همان یارن می‌شود یعنی همان ماده‌اولیه‌ای که تا امروز باید از خارج از کشور وارد شود. در خط ذوب‌ریسی 6 اِکسترودر قرار دارد که با شرایط و زمان‌بندی‌های خاص و دقیق از ماده‌اولیه چیپس‌مانندی که از پتروشیمی به کارخانه آمده است، نخ تک‌رشته‌ای پلی استری می‌سازند.

بافت نخ توسط مجهزترین دستگاه‌های کشور
یارن در واحد بافت تبدیل به رشته‌ای متشکل از دو رشته‌نخ تابیده‌شده به‌یکدیگر می‌شود. به این محصول «کورد» می گویند و درمرحله بعد باید تبدیل به بافتی پارچه مانند شود. پس از اتمام این مراحل نوبت به عملیات چسبکاری روی نخ‌ها می‌رسد. محصول به‌دست‌آمده در دو حمام مجزا چسبکاری می شده و در دمایی بین 170تا 220درجه سانتیگراد گرم می‌شود. در طول مسیر، بافت به میزان مشخصی کشیده می‌شود تا کارآیی لازم را برای استفاده در تایر به‌دست آورد. حسینی درخصوص کیفیت محصولات تولیدی گفت: «هر شرکت تایرساز براساس استانداردهای مدنظر خود، ‌ویژگی نخ موردنیازش را اعلام می‌کند و ما بر همان اساس، محصول را تولید و ارسال می‌کنیم. برای اطمینان از کیفیت محصول نیز تمام مراحل در آزمایشگاه بررسی می‌شود. محصولی اجازه خروج از کارخانه و ارسال برای مشتری را دارد که از تست‌های استحکام پارگی،‌ تست رطوبت و ...سربلند بیرون بیاید.»
بازدید که تمام می‌شود، مدیر پروژه توسعه نخ‌تایر رازی ادامه می‌دهد: «حداکثر یک‌تادوماه آینده این کارخانه به صورت کامل عملیاتی می‌شود و به‌این‌ترتیب برای همیشه نیاز کشور به واردات یارن پلی‌استر از دیگر کشورها را برطرف می‌کند. این بدان معناست که یک گام دیگر به خودکفایی در صنعت تایر نزدیک‌تر شده‌ایم و برای تولید این کالای راهبردی وابستگی کمتری به واردات خواهیم داشت.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403