شستشوی «ورزشی» و «هنری» سیاهی ها درعربستان!


 شستشوی «ورزشی» و «هنری» سیاهی ها درعربستان!

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارشی نوشت: سرمایه گذاری های عربستان در صنعت بازی های رایانه ای، و دیگر اشکال رایج سرگرمی نظیر برگزاری رویدادهای ورزشی و جشنواره های فیلم و موسیقی, راهکار زیرکانه ای است تا از این طریق هم وجهه بین المللی خود را ارتقا دهد و تصویر عقب مانده و سیاهی که از آن در موارد مختلف ارائه می شود را ترمیم کند و هم سعی دارد تا...

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی، به افشاگری از رویه های جدید دولت عربستان در تطهیر چهره بین المللی خود پرداخته و به طور خاص در این زمینه، حضور گسترده این کشور در عرصه صنعت بازی های رایانه ای و مشارکت آن در برگزاری رویدادهای مهم ورزشی جهان را مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده که رهبران عربستان از این طریق سعی دارند تا حد زیادی توجه افکار عمومی جهان مخصوصا قشر نوجوان و جوان را به سمت پادشاهی سعودی جلب کنند و در عین حال تصویری مدرن را از خود به نمایش گذاشته و جنایت‌هایشان در مورادی نظیر جنگ یمن و یا قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار سرشناس عربستانی را سرپوش بگذارند.

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: «عربستان سعودی در سال های اخیر قریب به یک و نیم میلیارد دلار را جهت برگزاری رویدادهای ورزشیِ بین المللی هزینه کرده است تا شاید از این طریق بتواند وضعیت نامناسب خود از حیث احترام گذاشتن به حقوق بشر و همچنین چهره مخدوشش در عرصه بین المللی که به دلیل پرونده‌هایی نظیر قل جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی آسیب های زیادی را متحمل شده، ترمیم کند.

بر اساس گزارش سال گذشته گروه حقوق بشریِ Grant Liberty، پادشاهی عربستان سعودی تقریبا در تمامی رویدادهای ورزشی محبوب و گسترده در جهان سرمایه گذاری انجام داده است. در این رابطه می توان به سرمایه‌گذاری 10 ساله این کشور در رقابت های مطرح "فرمول یک جهان" اشاره کرد.

اگرچه در این رابطه نمونه های فراوان دیگری نیز در بخش های مختلف جهان وجود دارد با این حال این رویه‌های عربستان سعودی که به نوعی می توان آن ها را "شستشوی ورزشی" نام نهاد برای نخستین بار در جریان یکسری از رقابت های اروپایی که به میزبانی باکوی آذربایجان(در سال 2015) انجام می شد، خود را نشان دادند.

در مورد عربستان سعودی، این کشور در سال 2019، دقیقا یک سال پس از قتل عجیب جمال خاشقچی توسط عوامل دولت عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه، اقدام به برگزاری یک مسابقه بوکس در رده سنگین وزن میان قهرمان سابق جهان "آنتونی جاشوا" و "اندی رویز" در یکی از سایت های تاریخی عربستان موسوم به دیرالطریف، با عنوان "نبرد در میان شن ها" کرد. مساله ای که در زمان خود انتقادهای زیادی را برانگیخت و بسیاری این اتهام را به دولت عربستان زدند که بن سلمان با این اقدام خود سعی داشته تا تصویر منفی را که در پی قتل خاشقچی از وی و کشورش ایجاد شده، تلطیف کرده و از خاطره مردمِ جهان محو کند.

در مدت اخیر نیز در پیِ اقدام جنجالی "صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان" در خرید باشگاه فوتبال انگلیسی "نیوکاسل یونایتد" و همچنین پیشنهاد جاری سعودی ها جهت خرید باشگاه ایتالیایی "اینترمیلان" به رقم یک میلیارد دلار، شاهد پیگیری دستورکارِ "شستشوی ورزشی" از سوی دولت عربستان در عرصه بین المللی بوده ایم. اقداماتی که فقط و فقط سعی دارند تا وجهه نظام سیاسی عربستان در عرصه بین المللی را تطهیر و ترمیم کنند.

البته که این رویه ها تا حد زیادی با سیاست موسوم به "چشم انداز 2030 "عربستان که از سوی محمد بن سلمان ارائه شده نیز همخوانی دارند. سیاستی که به دنبال ارائه ای تصویری پیشرو . مدرن از عربستان با هدف جذب توریست و سرمایه گذاری های خارجی است و در عین حال سعی دارد که وابستگی عربستان به نفت را کاهش داده و تا جای ممکن سبد اقتصادی آن را متنوع تر از وضعیت کنونی کند. با این همه، جدای از این مسائل، اقدامات عربستان در میزبانی از جشنواره های فیلم و موسیقی نیز عملا موجب شده اند تا این کشور به سمت یک صنعت جذاب دیگر که همان صنعت سرگرمی است نیز حرکت کند تا از این طریق بتواند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کند. در این میان، آن ها توجه ویژه ای را به صنعت بازی های رایانه ای نیز معطوف کرده اند.

صنعت بازی های رایانه ای در شرایط کنونی یکی از گران ترین و محبوب ترین صنایع سرگرمی در جهان است که برخی ارزیابی ها تخمین می زنند ارزش آن در سطح جهان چیزی بالغ بر 300 میلیارد دلار است. ارزشی که روز به روز نیز افزایش پیدا می کند و در عین حال، از صنعت هایی نظیر فیلم و موسیقی نیز پیشی می گیرد. در حالیکه بخش های دیگر نظیر فیلم و ورزش، به شدت از پاندمی کرونا آسیب دیدند، صنعت بازی های رایانه ای رشد قبال توجهی را تجربه کرده است. در این راستا، تعجب آور نیست که شاهدیم شمار زیادی از مردم در بحبوحه پاندمی کرونا به جای اینکه وقت خود را در انجام ورزش صرف کنند، بیش از همه رو به سوی بازی های الکترونیکی آورده اند. مساله ای که حتی موجب شده تا حدی بازی های ورزشی سنتی نیز به دست فراموشی سپرده شوند و تضعیف گردند.

در این راستا، چندان هم تعجب آور نیست که شاهدیم سعودی ها به نحوی فعال در حال انجام سرمایه گذاری‌های گسترده در صنعت بازی های رایانه ای هستند. سال 2020، موسسه خیریه رسمی محمد بن سلمان، بزرگترین سهامارِ شرکت بازی سازیِ ژاپنیِ SNK شد(این به اصطلاح خیریه 51 درصد از سهام شرکت مذکور را خریداری کرد). البته که این مساله تا حد زیادی محبوبیت این شرکت نزد حامیان آن در میان افکار عمومی را کاهش داد و آن ها را ناامید ساخت.

در این راستا، دولت عربستان در چهارچوب پروژه شهر هوشمند جنجالی خود موسوم به شهر "نئوم" نیز قراردادی را با شرکت بازی های رایانه ای Riot Games به امضا رساند که بر اساس آن قرار شد تا عربستان میزبان "لیگِ افسانه های" این شرکت باشد. با این حال، پس از اعتراضات فراوان به شرکت مذکور به دلیل همکاری اش با رژیم بن سلمان، این شرکت اعلام کرد که از این همکاری صرف نظر کرده است.

با این همه، دولت عربستان سیاستِ "بازی-شویی" خود را با اهداف جاه طلبانه تری همچنان دنبال می کند. سال گذشته "صندوق ثروت پادشاهی عربستان" که تخمین زده می شود ارزشی در حدود 500 میلیارد دلار دارد، سهم قالب توجهی را در سهام سه استودیوی بازی سازی اصلی آمریکایی یعنی: Activision Blizzard، EA و Take-Two خریداری کرده است. در زمینه بازی های الکترونیکی و دسته جمعی نیز عربستان در سال جاری به دو شرکت و برند عمده تولید بازی در این زمینه در جهان، با رقمی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار مسلط شده است. جدای از این ها سعودی ها اقدام به خرید پنج درصد از سهام غول بازی سازی ژاپن مسوم به CAPCOM کرده‌اند و در عین حال، پنج درصد از سهام شرکت تولید بازی های رایانه ای آنلاین کره ای موسوم به NEXON را نیز خریداری کرده اند. سرمایه گذاری هایی که حجم آن ها رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار می شود.

با این حال، جالب ترین بخش ماجرا مربوط به چند هفته قبل و انتشار این خبر می شود که "گروه محمد بن سلمان" و "نئوم" توافقنامه ای را جهت تاسیس یک استودیوی بازی موسوم به AAA در پادشاهی عربستان به امضا رسانده اند که در نوع خود در خاورمیانه بی سابقه است.

تمامی این مسائل تنها یک معنا دارند و آن این است که عربستان سعودی می تواند برخی از پرهزینه ترین و جنجالی ترین پروژه های بازار بین المللی بازی های رایانه ای را در جهان تولید کند. مدیر اجرایی پروژه جنجالی نئوم "ندیم النصر" می گوید: "ما اکنون فرصت های طلایی و امید بخشی را در سطوح محلی، منطقه ای و جهانی از طریقِ تغذیه بازار بازی های رایانه ای عربستان ایجاد می کنیم".

با توجه به بازار بازی های رایانه ای عربستان که پیش بینی می شود ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار در سال 2021 داشته است، باید تاکید کرد که این میزان بالاترین حد در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است. از طرفی باید توجه داشت که این کشور رشد سالانه 22 درصد را در این صنعت دارد که در نوع خود جزو بالاترین نرخ های رشد در جهان است. جدای از این ها باید توجه داشت که قریب به 23.5 میلیون نفر علاقه مند به بازی های رایانه‌ای نیز در پادشاهی عربستان وجود دارند که این میزان قریب به 67 درصد از جمعیت کل پادشاهی عربستان را شامل می شود.

بر اساس جدیدترین گزارشی که بازار بازی های رایانه ای در خاورمیانه و شمال آفریقا را پوشش داده است، درآمد مجموعِ کشورهای عربستان، امارات، و مصر در سال گذشته در این صنعت چیزی قریب به 1.76 میلیارد دلار بوده است که انتظار می رود این میزان در سال 2025 به 3.14 میلیارد دلار افزایش یابد. جدای از این ها پادشاهی عربستان به مثابه کشور اصلی در بحث صنعت بازی های رایانه ای در میان کشورهای عرب زبان نیز توصیف شده است. مساله ای که حاکی از تمایل سعودی ها جهت سرگرم کردن قشر جوان خود با صرف هزینه های زیاد در صنعت سرگرمی است.

به طور کلی سرمایه گذاری های عربستان در صنعت بازی های رایانه ای، و دیگر اشکال رایج سرگرمی نظیر برگزاری رویدادهای ورزشی و جشنواره های فیلم و موسیقی را باید راهکاری زیرکانه از سوی رژیم سعودی در عرصه حکمروایی این کشور دانست. در واقع، عربستان از این طریق هم بر آن است تا وجهه بین المللی خود را ارتقا دهد و تصویر عقب مانده و سیاهی که از آن در موراد مختلف ارائه می شود را ترمیم کند و هم سعی دارد تا درآمدهای خاص خود را داشته باشد. البته که این رویه ها بخشی لاینفک از چشم انداز 2030 عربستان نیز هستند که در قالب آن پیش بینی شده که این کشور در سال های آتی، در عرصه بازای رایانه ای و بازی های الکترونیکی، بازاری به ارزش 6.8 میلیارد دلار داشته باشد.»

*لینک:

https://www.middleeastmonitor.com/20220224-accused-of-sports-washing-are-the-saudis-now-games-washing/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟