متکی:به آینده مذاکرات هسته ای خوش بین هستم


متکی:به آینده مذاکرات هسته ای خوش بین هستم

مشهد-ایرنا- وزیر اسبق امور خارجه گفت: من به آینده مذاکرات هسته ای در آینده نزدیک خوش بین هستم و باید به دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات وین اعتماد کنیم.

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، منوچهر متکی در نشستی با عنوان "چشم انداز سیاست خارجه ایران" در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اکنون تلاش برسر این است که حوزه های تحریمی مکان‌ها، مراکز و شخصیت‌ها بواسطه برجام برداشته شود.

وی گفت: در بحث گرفتن تضمین از طرف مقابل هم‌ مذاکرات فشرده ای در حال انجام است تا لغو تحریم ها تا مدت قابل توجهی اعمال و برقرار شود.

این سیاستمدار کهنه کار افزود: اکنون سه سال دیگر از دوره ریاست جمهوری آقای بایدن مانده و اگر او نمی تواند پایبندی کنگره به توافق را تضمین کند حداقل می تواند اجرای توافقات در دولت خود را تضمین بدهد تا توافقات اجرایی و به پیش برود و کشور آثار رفع تحریم را ببیند.

متکی خاطر نشان کرد: برخی بدبینی ها هم وجود دارد؛ اخیرا کلیپ های منتشر شده است اما من بدبین نیستم البته باید حساس بود و دقت کرد اما باید به مذاکره کنندگان اعتماد داشت و از طرفی تصمیم ها درسطح کلان اتخاذ شده است.
وزیر خارجه دولت دهم ادامه داد: اگر بخواهیم پاسخ روشن از مذاکرات هسته ای کنونی بگیریم باید تامل کنیم، باید ظرفیت های مقدور عملیاتی شدن توافقات را داشته باشیم و تعهد لغو ۳۰۰ مورد اولویت تحریمی را از آمریکا و اتحادیه اروپا بگیریم.

متکی افزود: مجموعه شرایط را به گونه ای می بینم که ایران می تواند بیشترین حد مقدور انتظارات خود را در مذاکرات هسته ای برآورده کند. شرایط کنونی این را نشان می دهد و از طرفی آمریکا هیچوقت به سختی شرایطی که الان در آن قرار دارد نبوده است.

بایدن نیازمند توافق هسته ای است

دیپلمات کهنه کار کشورمان ادامه داد: آقای بایدن مریض است و از طرفی زنگوله ننگ ترک و فرار آمریکا از افغانستان به گردن اوست و از طرفی حزب بایدن در انتخابات میاندوره ای کنکره باخت و نتوانست یک کرسی مهم و مورد نیاز را به کرسی های دموکرات‌ها در کنگره اضافه کند و حتی ممکن است در انتخابات آتی جمهوری خواهان در مجلس رای اکثریت را بدست بیاورد.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: با وجود وضعیتی که آمریکا در مناسبات خود با چین و روسیه و در مناقشه اوکراین دارد، شاید بزرگترین برد بایدن، همین تعامل و دستیابی توافق با ایران باشد لذا من می گویم به آینده مذاکرات هسته ای در آینده نزدیک خوش بین هستم.

متکی همچنین حفظ استقلال در سیاست خارجی برای کشورهایی که نمی خواهند سلطه گر و سلطه پذیر باشد بسیار مهم توصیف کرد و گفت: اکنون سیاست خارجی در کشور پایه ریزی شد که مهمترین رهاورد امام خمینی (ره) یعنی استقلال بر پیشانی آن درج شده و استقلال، بزرگترین جهاد برای یک ملت است.

وی تصریح کرد: حفظ استقلال به این معنی نیست که ما نمی خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم و تاکنون همین سیاست به جز برای ارتباط با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است.

عضویت در بریکس گام بعد از شانگهای

متکی عضویت ایران در پیمان شانگهای را یک موفقیت برای دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: پیشتر به بهانه تحت تحریم بودن ایران و مخالف یک عضو این پیمان یعنی تاجیکستان، مانع از پیوستن کشورمان به شانگهای بود اما با سفر رئیس جمهور به تاجیکستان ما به عضویت این پیمان درآمدیم چرا که دو کشور مهم‌پیمان یعنی چین و روسیه فهمیدند دولت سیزدهم در پیوستن به پیمان شانگهای جدی است.

وزیر اسبق امور خارجه گفت: در گام بعد پیشنهاد پیوستن ایران به گروه بریکس متشکل از کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه، هند و چین را مطرح کرده ام؛ باوجود عضویت در دو پیمان شانگهای و بریکس و تعامل کشورها در این دو مجموعه دیگر هیج نیازی به خارج از اینها نخواهیم داشت و دیگر تحریم معنایی پیدا نمی کند.

متکی همچنین یمن را بخشی از حلقه تکاملی مقاومت در جهان اسلام دانست و گفت: با مطالعه تاریخ جنبش امل و شبه نظامیان شیعه در لبنان می بینیم، الهام بخشی انقلاب اسلامی موجب وحدت شیعیان شد و حزب الله و شاخه نظامی آن متولد شد.

وی ادامه داد: مقامات رسمی لبنان اعلام کردند تا پیش از جنگ ۳۳ روزه، این کشور هشت بار مورد تهاجم گسترده ارژیم صهیونیستی قرار گرفت اما پس از درخشش حزب الله در این نبرد تعیین کننده، تهاجم های مکرر این رژیم، متوقف شد.

انصار الله یمن حاصل ارتباطات حزب الله لبنان است

وزیر خارجه اسبق کشورمان گفت: در شرایط کنونی نیز ظهور انصار الله یمن حاصل ارتباطات و اتصالات حزب الله در این کشور ضعیف در منطقه است. حزب الله هسته هایی در جهان ایجاد کرده‌ است که بعد ها نتایج آن را خواهیم دید و اکنون مقاومت یمن در برابر سعودی ها یکی از آن نتایج است.

متکی همچنین در تشریح وقایع اوکراین نیز گفت: صورت این مساله دو قسمت شامل اقدامات روسیه و اقدامات بعدی کشورهای غربی است و واکنش غرب تعارض در منطق آنها را به نمایش می گذارد.

وی گفت: در حمله عراق به ایران روزها و هفته ها طول کشید تا نخستین قطعنامه آن هم بدون درخواست آتش بس شکل بگیرد و از طرفی کسی عراق را برای این تجاوز تحریم نکرد و امروز نیز کشوری آمریکا را برای تهاجم به کشورهای مختلف طی این مدت تحریم نکرده است. اکنون این حرکت‌های تهاجمی و سلطه گرانه گریبان گیر خودشان خواهد شد، جوانان آزادی خواه حق دارند بپرسند این منطق درست است یا خیر؟

روسیه رفتار متفقین با ژاپن و آلمان پس از جنگ را پیش گرفته است

وزیر اسبق امور خارجه گفت: ما حمله روسیه به اوکراین را تایید نمی کنیم و جنگ را راهکار رفع مشکلات نمی دانیم.

متکی ادامه داد: درصریح ترین شکل رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، وزیر خارجه این مواضع را مطرح کردند البته اگر مشکل را بخواهیم حل کنیم باید ریشه ای باشد.

وی گفت: روسیه می گوید همه طرف‌های غربی توافق کردند اوکراین جز ناتو نمی شود، حضور ناتو در اوکراین یعنی قرار گرفتن ارتش ۳۷ کشور کنار مرز روسیه لذا روسیه به دنبال غیرنظامی کردن اوکراین است.

دیپلمات کهنه کار کشورمان گفت: همین نگاه را ۷۰ سال قبل آمریکا و متفقین با غیرنظامی کردن ژاپن و آلمان و تعیین حاکم نظامی پیش گرفتند و اکنون نیز روسیه با همین دیدگاه کار خود را پیش برده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج