امر به معروف و نهی از منکر در دوران غیبت بهترین هادی جامعه بشری به سمت ارزش‌ های الهی است


امر به معروف و نهی از منکر در دوران غیبت  بهترین هادی جامعه بشری به سمت ارزش‌ های الهی است

حجت الاسلام پیش قدم با اشاره به اینکه خدای متعال هدایت بشر را بر پایه سه عنصر فطرت بشری، اولیا و صالحین و احکام دین قرار داد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در دوران غیبت حجت خدا بهترین هادی جامعه بشری به سمت ارزش‌های الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام «حمزه پیش قدم» امروز (۹ اسفند ماه) در نخستین نشست دبیران ستاد‌های امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد به تبیین وظایف و سیاست‌های ستاد حول دو محور نظارت و فرهنگ سازی پرداخت و اظهار کرد: خدای متعال هدایت بشر را بر پایه سه عنصر فطرت بشری، اولیا و صالحین و احکام دین قرار داد که نخستین هدایت گر فطرت انسان هاست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فطرتی که در وجود انسان به ودیعه گذاشت و به واسطه‌ آن، انسان اشرف مخلوقات نام گرفت و تکامل یافت و وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات شد، آن چنان که خداوند متعال در توصیف انسان می‌فرمایند: «فتبارک الله احسن الخالقین».

وی ادامه داد: فطرتی که نقش آن در وجود انسان هدایت گری است و به واسطه‌ آن انسان از گمراهی و تاریکی نجات پیدا می‌کند و به سوی ایمان، مبدا و معاد و برنامه‌ متناسب با آن گرایش پیدا می‌کند.

حجت الاسلام پیش قدم افزود: بعد از نافرمانیِ ابلیس از دستور خداوند و سجده نکردن بر انسان، از درگاه الهی رانده می‌شود و این عدو مبین از همان زمان، قسم یاد می‌کند که انسان را گمراه می‌کند و اجازه نمی‌دهد که نور پاکی و روشنی بر دل‌های انسان‌ها تابیده شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: خداوند در قرآن کریم در سوره اعراف از شیطان این چنین یاد می‌کند: «قالَ فَبِما أَغْوَیْتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ. گفت: از روبرو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می‌روم؛ و بیشتر آن‌ها را شکرگزار نخواهی یافت!» (أعراف - ۱۷)،

وی یادآور شد: با این وجود، باز هم مسیر هدایت بشریت، بعد از گمراهی شیطان به واسطه‌ اولیا و انبیا هموار شد و ۱۲۴ هزار پیامبر و رسول برای هدایت بشر از طرف خداوند متعال مبعوث شدند.

حجت الاسلام پیش قدم خاطرنشان کرد: پیروی از انبیا و کتب الهی یعنی؛ در صراط مستقیم الی الله قرار گرفتن و انقطاع گمراهی و این امر مهم، به واسطه‌ هدایت اولیا و فطرت‌های پاک میسر می‌شود.

این مسئول فرهنگی تاکید کرد: حضرت محمد (ص)، به عنوان خاتم پیامبران که اگر چه انقطاع وحی الهی با رحلت وی پایان پذیرفت و اما مسیر هدایت همچنان به واسطه‌ کتب آسمانی باز است. کتابی که پیامبران الهی از آن به عنوان کامل‌ترین کتاب دینی یاد می‌کنند و تمام نیاز‌های بشر به صورت جامع و کامل در آن بیان شده و راهی برای رسیدن بشر به سعادت و کمال واقعی است.

وی با اشاره به اینکه مصادیق معروف و منکر در هدایت گری در قرآن به زیبایی بیان شده، افزود: آنجا که دستور خداوند در قالب واجبات است، معروف نام می‌گیرد و آنجا که از انجام عملی نهی می‌شود، منکر نامیده می‌شود.

حجت الاسلام پیش قدم بیان کرد: امر به انجام واجبات و ترک محرمات در زمان غیبت حجت خدا، همچون هدایت گری به سوی نور و روشنی بوده که در نگاه مولی الموحدین (ع)، تاثیر این فریضتین به حدی است که در این باره فرمودند: «قِوامُ الشَّریعَةِ الأمرُ بِالمَعروفِ، و النَّهیُ عَنِ المُنکَرِ، و إقامَةُ الحُدودِ؛ قوام شریعت به امر به معروف و نهى از منکر و بر پاداشتن حدود [الهى]است؛ و این قوام شریعت یعنی؛ قوام حاکمیت» و لذا امر به معروف و نهی از منکر در دوران غیبت حجت خدا بهترین هادی جامعه بشری به سمت ارزش‌ های الهی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محور‌های عملکرد ستاد استان، بیان کرد: وظایف ستاد‌های استانی بر اساس دستورالعمل‌ها و ابلاغ های ستاد مرکز و نیز رهنمود‌ها و دستورات ریاست ستاد در استان‌ها تعیین می‌گردند.

وی گفت: ستاد‌های شهرستانی نیز موظف به اجرای دقیق این برنامه‌ها خواهند بود تا با هماهنگی و هم افزایی بیش از پیش بتوانیم تحول مورد انتظار حکومت اسلامی را ایجاد کنم.

پایان پیام/82

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن