واکنش مدیرعامل شرکت ملی نفت به انتقادات از عملکرد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت


واکنش مدیرعامل شرکت ملی نفت به انتقادات از عملکرد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در حال برنامه ریزی برای قوت بخشیدن به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت هستیم.

خجسته مهر گفت: موضوع بهینه سازی، یک بحث ملی و فرابخشی است و بحث تقاضا و بهینه سازی مصرف نیز، متولیان متعددی دارد؛ یعنی، از بخش خانگی و تجاری گرفته تا بخش‌های صنعتی و نیروگاهی نقش و سهم دارند. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، هم اکنون نیز پروژه‌های متعددی دارد که تعدادی از آن‌ها در حال اجراست.

به گفته او، مسئولان در سال‌های گذشته نتوانستند از ظرفیت این شرکت استفاده حداکثری را ببرند و شرکت ملی نفت، در حال برنامه ریزی برای قوت بخشیدن به آن است.

طبق ماده ششم از فصل دوم اساسنامه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت (مصوب هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۲/۳/۲۹ و به استناد ماده ۹ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۸۹)، این شرکت علاوه بر اینکه باید از بخش‌های مرتبط برای کاهش شدت مصرف انرژی حمایت کند، وظیفه این را هم دارد که با اجرای یکسری از طرح‌ها، پتانسیل‌های صرفه‌جویی در خود صنعت نفت را هم محقق کند.

به منظور نصف شدن شدت مصرف انرژی در ایران تا سال ۱۴۱۰، وزارت نفت در سال ۱۳۷۹ اقدام به تاسیس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تحت مدیریت شرکت ملی نفت ایران کرد اما به گفته نصرت الله سیفی مدیرعامل اسبق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، طی ۲۰ سال گذشته، این شاخص در کشور ما نه تنها نصف نشده، بلکه افزایش هم یافته است.

مجلس شورای اسلامی نیز در دستور تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، اعلام کرد که شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اگر چه در زیرمجموعه وزارت نفت وجود داشته؛ اما تقریباً یکی از کم کارترین زیرمجموعه‌های این وزارتخانه بوده است.

شدت مصرف انرژی به صورت میزان انرژی مورد نیاز برای تولید یک واحد از تولید ناخالص ملی هر کشور، تعریف می‌شود که هرقدر کمتر باشد، آن کشور از اقتصاد بهتری برخوردار می‌شود و این موضوع علتی است برای آن که اغلب کشورها به دنبال اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف هستند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در بیانیه خود در ششمین نشست سران عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، اعلام کرده بود که ایران برای افزایش صادرات گاز و افزایش سهمش از بازارهای جهانی انرژی، طرح‌های بهینه سازی مصرف در داخل کشور را در دست اجرا دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد