تجویز غیرمنطقی سِرم توسط پزشکان؛ ممنوع


تجویز غیرمنطقی سِرم توسط پزشکان؛ ممنوع

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان قزوین با کمبود سِرم روبه‌رو نیستم اما باتوجه‌به تجویزهای غیرمنطقی و نابه‌جای برخی از پزشکان در ایام شیوع کرونا، توزیع سِرم‌ها کاهش پیدا کرده است.

عبدالله دیدبان در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در حال حاضر در استان قزوین با کمبود سرم روبه‌رو نیستم اما باتوجه‌به تجویزهای غیرمنطقی و نابه‌جای برخی از پزشکان در ایام شیوع کرونا، توزیع سرم‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مصرف بی‌رویه سرم به‌قدری بالابود که وزارتخانه تصمیم گرفت ارائه سرم به داروخانه‌ها کاهش پیدا کند، بنابراین ممکن است کمبود سرم در داروخانه‌ها مشاهده شود اما در تولید سرم کمبود نداریم و وضعیت خوبی در این حوزه داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین خاطرنشان کرد: نه‌تنها کمبودی در تولید سرم نداریم بلکه تولید سرم ۲ برابر وضعیت عادی است، در روزهای اخیر شاهد این بودیم که اغلب بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کردند برای آن‌ها سرم تجویز می‌شد، در واقع برخی از پزشکان صرفاً به دلیل تب و لرز سرم تجویز می‌کردند درحالی‌که در بسیاری از مواقع تجویز آن ضروری نبود.

وی یادآور شد: باتوجه‌به افزایش بیماران سرپایی و در مقابل تجویز بالای سرم توسط متخصصان، توزیع سرم در داروخانه‌ها محدود شد و در اصل کمبودی وجود ندارد، این در حالی است که به کلیه پزشکان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و نظام‌پزشکی دستورالعمل عدم تجویز نابجای سرم ارائه شده است.

دیدبان تأکید کرد: بازرسی دراین‌خصوص صورت می‌گیرد اما باتوجه‌به تعداد بالای مطب‌های خصوصی امکان نظارت بر تمام نسخه‌های تجویز شده وجود ندارد بنابراین دستورالعمل کلی به پزشکان ارائه می‌شود اما اینکه چه میزان دستورالعمل را رعایت کنند به وجدان و علم پزشکان برمی‌گردد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق