نوسانات و اتفاقات بازار آهن در سال 1400


از مهم ترین مواردی که قیمت آن بر بازار های مختلف تاثیر بالایی دارد میتوان به

 نوسانات و اتفاقات بازار آهن در سال 1400

از مهم ترین مواردی که قیمت آن بر بازار های مختلف تاثیر بالایی دارد میتوان به قیمت آهن https://ahanmelal.com اشاره کرد. قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر مسکن و همچنین ساخت و ساز دارد، میتوان اینگونه بیان کرد که هر صنایع و سازه ای که در آن از آهن آلات استفاده میشود قیمت آهن بر آن تاثیر گذار است.

سال 1400 شاهد نوسانات زیادی در ماه های مختلفی از سال بودیم که این نوسانات بازار آهن و اتفاقاتی که در سال 1400 افتاد پیچیدگی های خاص خود را داشت. محصولات فولادی مختلفی در این سال دچار نوسانات شدید بودند و بارها شاهد افزایش یا کاهش قیمت این محصولات فولادی بودیم.

قیمت آهن و مروری بر آنچه در سال 1400 بر آن گذشت

 نوسانات و اتفاقات بازار آهن در سال 1400

سال 1400 از نظر معاملات بازار آهن‌آلات و نوسانات آن از جهاتی خاص بود! گرچه تغییرات قیمت در همه سال‌ها تا حدی طبیعی و قابل پیش‌بینی است، اما این سال به‌دلیل تقارن با برخی وقایع اجتماعی و تحولات سیاسی شاهد نوسانات خاصی بود.

اما در سال 1400 علاوه بر روال معمول، در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، تحولات منطقه‌ای و جهانی نظیر تحریم‌ها و پیگیری برجام از طرف اتحادیه اروپا و نیز خاموشی‌های ناشی از قطع برق و وقفه یا قطعی تولید در برخی کارخانجات تولید آهن‌آلات هم بر تحولات اقتصادی موثر بوده و بازار خرید و فروش آنها و نیز محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار داد.

https://ahanmelal.com/steelproducts

انواع مقاطع فولادی که در سال 1400 تغییر قیمت داشتند

فولاد در 5 ماهه اول سال با کاهش 11 درصدی روبرو بود که بنابر نظر کارشناسان با قطعی برق در این مدت بی‌ارتباط نبود. مقاطع فولادی و آلیاژهای آهن نیز از این مورد تاثیر گرفته و با کاهش در تولید همراه بودند.

در همین راستا آمار تولید انواع میلگرد نیز با رشد منفی به‌میزان حدود 7 درصد همراه شده و بر قیمت این تولیدات هم به شکل مشهودی موثر بوده است.

از دیگر مقاطع فولادی که قیمت‌ آن در سال 1400 دچار نوسان و افزایش شده بوده، انواع ورق آهن با نورد سرد و گرم است. بر این اساس ورق گرم که برای مصارف گوناگون در صنایع سنگین مورد نیاز است تا 17 درصد افزایش قیمت داشته و این عدد در ورق سرد به 10 درصد می‌رسد. اما ورق گالوانیزه یا پوشش‌دار در مدت مشابه چندان تغییر آماری در تولید نداشته است.

پروفیل آهن نیز از دیگر مواردی است که در این مورد آماری با نسبت‌های معکوس داشته و با کاهش تولید و افزایش قیمت روبرو بوده است.

تیر آهن آخرین محصول از این مجموعه است که با کاهش 11 درصدی در تولید، روند صعودی در قیمت آهن و تولیدات‌ آن را تجربه کرده است.

در سال 1400 کدام مقاطع فولادی کمترین افزایش قیمت را داشت؟

در میان این تولیدات آهن و فولاد، برخی با افزایش بیشتر و برخی با آمار کمتر در بالا رفتن قیمت‌ها روبرو بوده و کمتر از سایرین دستخوش افزایش قیمت شده‌اند.

بررسی آمار در نیمه اول سال 1400 ثابت می‌کند ورق‌های گالوانیزه از جنس آهن و فولاد و نیز ورق‌های آلیاژی در هر دو روش نورد سرد و گرم، با کمترین آمار در افزایش قیمت طی این مدت روبرو بوده و میزان افزایش نرخ آنها در برخی برش‌های زمانی به حدود صفر می‌رسد.

در مورد قیمت‌ آهن در بخش پروفیل نیز این‌ آمار نسبت به برخی محصولات دیگر تنش ملایم‌تری داشته و کمتر از سایر موارد افزایش قیمت داشته است.

تاثیر شمش فولاد بر قیمت انواع مقاطع فولادی چگونه است؟

شمش فولاد پایه و اساس و سنگ‌بنای تولید کلیه مقاطع فولادی بوده و نوسانات قیمت آن به ‌نوعی بر نرخ کلیه این مقاطع تاثیرگذار است.

قیمت آهن اعم از مقاطع فولادی باز و بسته، انواع ورق و تولیدات نورد سرد و گرم و سایر مواردی که در بازار آهن‌آلات خرید و فروش می‌شود متاثر از قیمت شمش فولادی و آلیاژی بوده و این محصول نیز به‌نوبه خود از عوامل جانبی گوناگون به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر می‌گیرد.

برای مثال وجود فشارهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تحولات سیاسی و نوسانات بازار ارز و بورس همگی بر قیمت شمش و به تبع‌ آن قیمت آهن تاثیر داشته و در ادامه قیمت محصولات ساخته شده و متریال کاربردی آهن را که از شمش تهیه می‌شوند دچار نوسان می‌کند.

افزایش قیمت آهن‌آلات بر چه کالا ها یا موارد دیگری تاثیر گذاشت؟

 نوسانات و اتفاقات بازار آهن در سال 1400

در بخش مسکن تجربه نشان می‌دهد افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن که از اجزای اصلی ساختمان‌سازی هستند، با بالا رفتن قیمت مسکن همراه خواهند بود. به‌علاوه اجزای مورد استفاده در منزل مانند بخش‌های فلزی ساختمان مثل نرده‌ها، درب و پنجره‌های آهنی و بسیاری دیگر از اجزای ساختمانی با این نوسان گران‌تر خواهند شد.

در سال 1400 نیز به همین ترتیب شاهد تاثیر افزایش قیمت آهن بر ساختمان و ملزومات آن هستیم.

از بخش‌های دیگر که با گران شدن آهن تغییر قیمت داده‌اند، صنایع وابسته به این فلز و آلیاژهای آن هستند. چه صنایعی مانند خودروسازی، تولید کشتی و صنایع نظامی و امثال آن که مستقیما از این متریال تغذیه می‌شوند و چه مواردی که از آلیاژهای مختلف یا تولیدات فلزی و به‌شکل غیرمستقیم وابسته به بازار آهن‌آلات هستند، همگی از این نوسانات قیمت تاثیر می‌گیرند.

در پایان

قیمت آهن و تغییرات آن از موارد حساس و کلیدی موثر بر بازارهای مختلف بوده و کالاهای زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که با دنبال کردن قیمت ها در سایت آهن ملل میتوانید از نوسانات و خبر های لحظه ای در حوزه آهن آلات با خبر شوید.

مقاطع فولادی و نقش مهم آنها در موارد گوناگون از صنعت ساختمان‌سازی تا صنایع خودروسازی و دکوراسیون فلزی و نیز صنایع سنگین که از متریال آهن و فلزات تغذیه می‌شوند همگی از این موضوع تاثیر گرفته و به تبع آن دچار نوسان می‌شوند.

قیمت فولاد بر اساس دلار آمریکا روزانه تغییراتی دارد که لازم است موارد تاثیر گذار بر آن شامل ارزش ریال نسبت به دلار آمریکا یعنی قیمت‌ آهن‌ آلات داخلی از تولید داخلی و حجم عرضه و تقاضا بررسی شود. قیمت محصولات فولادی روزانه ممکن است دستخوش نوسان و تغییراتی باشد، اما در برخی از روزها نیز ممکن است هیچ تغییری نکرده و ثابت بمانند. با توجه به دسترسی آسان و سریع فعالان در بازار آهن آلات، آهن ملل قیمت های لحظه ای (اخبار لحظه ای آهن) کلیه محصولات فولادی اعمم از شمش، میلگرد، تیرآهن، قوطی پروفیل، ورق، لوله و محصولات مفتولی بیشتر کارخانه های کشور را گردآوری کرده است.

بر این اساس و با بررسی داده‌های آماری مربوط به اخبار لحظه ای آهن در سال 1400 می‌توان نسبت به اتخاذ تصمیم‌های اقتصادی بهتر عمل نمود.

تماس با آهن ملل :

سایت : https://ahanmelal.com

ایمیل : info@ahanmelal.com

تلفن تماس : 03135020

آدرس دفتر : اصفهان ،حد فاصل پل آذر و پل فلزی، جنب مسجد انقلاب، ساختمان گلدیران، طبقه 2، واحد 3

منبع : ایمنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل