گاز مونوکسیدکربن موجب مسمومیت چهار اردبیلی شد


گاز مونوکسیدکربن موجب مسمومیت چهار اردبیلی شد

اردبیل - ایرنا - روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل روز پنجشنبه به نقل از مرکز عملیات و هدایت بحران فوریت‌های پزشکی استان از مسمومیت چهار نفر با گاز مونوکسیدکربن در اردبیل خبرداد.

به گزارش ایرنا ، امروز طی تماس با اورژانس یک مورد حادثه مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در چهارراه حافظ، بسمت سه راه دانش اردبیل اعلام و بلافاصله امدادگران اورژانس با آمبولانس ۱۱۵ به محل حادثه اعزام شدند.

مصدومان حادثه توسط آمبولانس فوریت‌های پزشکی به بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل منتقل شدند و اقدامات درمانی برای بهبود وضعیت این مصدومان در حال انجام است.

گاز مونوکسیدکربن گازی سمی است که از سوختن ناقص کربن ایجاد می‌شود و رنگ و بوی خاصی ندارد به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند.

اولین عوارض تنفس این گاز ، سوزش چشم‌ها و سپس احساس خواب‌آلودگی و خستگی و سرگیجه ، تهوع و سیاهی چشم‌ها و در نهایت بیهوشی و خفگی است.

کودکان ، سالمندان ، افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی و مبتلا به بیماری‌های خونی بیشتر از سایرین دچار عوارض ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌شوند.

مسدود شدن راه خروج گاز مونواکسیدکربن در مسیر دودکش به هر علت ، استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد موسوم به آکاردئونی ، اتصال ناقص دودکش‌ها به بخاری و یا دهانه خروجی آن در دیوار ، استفاده از اجاق‌های بزرگ خوراک‌پزی که فاقد دودکش می‌باشند برای گرم شدن فضاهای سربسته ، استفاده از اجاق‌های گازی موسوم به پیک‌نیک ، قرار دادن آبگرمکن در فضای درون حمام‌ها و یا معیوب بودن آبگرمکن‌ها که سبب نشت گاز خطرناک مونواکسیدکربن به درون فضای حمام‌ها می‌شود از علت‌های مهم وقوع حوادث گازگرفتگی است.

همچنین بعضی از مغازه‌داران و صاحبان دفاتر کار از بخاری‌های بدون دودکش و یا اجاق‌های خوراک‌پزی برای گرم کردن فضاهای سربسته مکان کار استفاده می‌کنند و تعدادی از این افراد نیز انتهای دودکش را درون سطل و تشت آب قرار می‌دهند و تصور می‌کنند این کار سبب رفع خطر گازگرفتگی می‌شود در حالی‌که به شدت خطرناک می‌باشد.

پارسال ۳۲ نفر در استان اردبیل بدلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۲۳ نفر زن و ۹ نفر مرد بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز