امضاکنندگان طرح آن را نخوانده اند


امضاکنندگان طرح آن را نخوانده اند

در حالیکه هنوز تکلیف طرح صیانت مشخص نشده است، 27 نماینده مجلس طرحی با عنوان «الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» را تهیه کرده‌اند که در صورت به تصویب رسیدن آن تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر می‌تواند جرم تلقی شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، بر اساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است و متهم به یکی از مجازات درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند. غیرمجازبودن پلتفرم هر سه ماه یکبار توسط کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور، اعلام می‌شود.

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مجازی و ماهواره‌ها در این طرح در حالی جرم تلقی شده است که بسیاری از صاحبان کسب و کار‌های مجازی از طریق تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، کسب درآمد می‌کنند.

با این حال به نظر می‌رسد طراح و امضا کنندگان این طرح چندان به چیزی که ارائه داده‌اند، اشراف و آگاهی ندارند چراکه جلیل رشیدی کوچی هم مطرح کرد: «بنده با طراح این طرح صحبت کردم و خودشان هم اذعان داشتند که بیشتر بر کلیات طرح توجه کرده بودند و وقتی من توضیح دادم ادبیاتی که در این طرح به کار برده شده است، اگر روزی در مجلس تصویب شود، منجر به بسته شدن فضای یوتیوبی و جرم تلقی می‌شود، خودشان هم گفتند که این موضوع را مدنظر قرار نداده بودند و هر وقت به کمیسیون ارجاع داده شد، ما آن را حذف می‌کنیم.»

او همچنین تاکید کرد: «یکی از نمایندگان یک طرحی را پیشنهاد کردند و وقتی با ایشان صحبت کردم، اذعان داشتند که در این مسئله دقت نظر خاصی نکرده‌اند و قطعا طرح‌شان را پس می‌گیرند یا اصلاح می‌کنند. تصور می‌کنم که خودشان به این نتیجه رسیده‌اند که باید از این طرح انصراف دهند.»

برای کسب جزییات بیشتر از این طرح با دو تن از نمایندگان امضاکننده، یعنی بهروز محبی نجم آبادی و حسین جلالی تماس گرفتیم، اما اظهارات این دو نماینده هم گواهی بر این مدعاست که چندان اطلاعی درباره آنچه امضا کرده‌اند، ندارند؛ چراکه محبی درباره جزییات این طرح، گفت: «تسلطی بر این موضوع ندارم، باید مطالعه کنم. کلیات را امضا کرده‌ایم، ولی جزییاتش را باید بررسی کنیم.» او حتی در مورد جرم تلقی شدن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی هم اظهار کرد که اطلاعی ندارد.

جلالی هم همچون محبی عنوان کرد که از جزییات طرحی که امضا کرده است چندان اطلاعی ندارد و کسب اطلاعات بیشتر را به بیژن نوباوه وطن، عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس، واگذار کرد.

منبع: انتخاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!