جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین


جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

ماریوپل، بندر اصلی شرق اوکراین، بدون آب و برق تحت بمباران شدید محاصره شده است. مقامات می گویند که نمی توانند مجروحان را تخلیه کنند. بنا بر گزارش رویترز، شورای شهر وضعیت را با محاصره لنینگراد در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که به نظر می رسد روس ها در طراحی عملیات نظامی خود در تجاوز به خاک اوکراین دچار اشتباه محاسباتی شده باشند، بیم آن می رود که کرملین تاکتیک های هولناک دیگری را در پیش گیرد.

 

آغاز هفته دوم عملیات تجاوز نظامی

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در شرایطی که عملیات تجاوز نظامی روسیه به اوکراین از امروز (پنجشنبه) وارد دومین هفته خود شد که نیروهای مهاجم در شمال کیف با مقاومت شدید روبرو شده اند و چندین شهر اوکراین نیز زیر بمباران شدید روسیه قرار دارند.

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

 

بنا به گزارش اکوایران، سازمان ملل اعلام کرده بحران انسانی در حال وخیم تر شدن است و بیش از یک میلیون پناهنده اکنون از اوکراین فرار کرده اند. صدها سرباز روس و غیرنظامیان اوکراینی از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای خود را به مرز اعزام کرد، کشته شده اند. و روسیه تحت تحریم های شدیدی بین المللی قرار گرفته که تا پیش از این اقتصادی به این بزرگی در دنیا تجربه نکرده است.

این نسل کشی مردم اوکراین است!

علیرغم طرح اولیه روس ها برای سرنگونی سریع دولت کیف، روسیه تاکنون تنها یک شهر بزرگ اوکراین را تصرف کرده است (بندر خرسون در کرانه رودخانه دنیپرو ، که تانک هایش روز چهارشنبه وارد آن شدند). روسیه تاکتیک‌های خود را تغییر داده و بمباران شهرهای بزرگ را تشدید کرده است. بخش‌هایی از مرکز خارکیف، شهری با 1.5 میلیون نفر جمعیت، زیر آوار رفته است.

 
 

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

ماریوپل، بندر اصلی شرق اوکراین، بدون آب و برق تحت بمباران شدید محاصره شده است. مقامات می گویند که نمی توانند مجروحان را تخلیه کنند. بنا بر گزارش رویترز، شورای شهر وضعیت را با محاصره لنینگراد در جنگ جهانی دوم مقایسه کرد. شورای شهر ماریوپول اعلام کرد که نیروهای روسی به طور مداوم و عمدا زیرساخت های غیرنظامی حیاتی در بندر جنوب شرقی اوکراین را مورد هدف قرار داده و این بندر را در شرایط بدون آب، گرمایش و برق گذاشته و از آوردن آذوقه یا تخلیه مردم جلوگیری می کنند.

بیانیه شورا با اشاره به محاصره طولانی مدت لنینگراد (سنت پترزبورگ) توسط ارتش آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم گفته آنها منابع غذایی را از بین می برند و ما را محاصره کرده اند، مانند لنینگراد قدیمی که حدود 1.5 میلیون نفر در طول این محاصره که بیش از دو سال طول کشید جان باختند. شورا گفته: «به عمد، هفت روز است که زیرساخت های حیاتی حیاتی (ماریوپل) را تخریب کرده اند. ما نور، آب و گرما نداریم»

این سازمان افزود که به دنبال ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای ماریوپل و همچنین تلاش برای بازسازی زیرساخت ها هستیم. در این بیانیه آمده: «ماریوپل همچنان زیر آتش است. زنان، کودکان و افراد مسن در رنج هستند. ما به عنوان یک ملت در حال نابودی هستیم. این نسل کشی مردم اوکراین است».

مقاومت ادامه دارد

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین همچنان در کیف حضور دارد و به طور منظم ویدئوهایی برای مردم منتشر کرد. او در آخرین پیام خود گفت که مقاومت اوکراین ادامه دارد. او گفت: ما چیزی برای از دست دادن نداریم جز آزادی خودمان.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که حرکت بدنه اصلی ستون عظیم نظامی روسیه که به سمت کیف پیشروی می‌کند، به دلیل مقاومت اوکراین، خرابی مکانیکی و ازدحام جمعیت به کندب ادامه دارد و همچنان در 30 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد.

 
 

جنگ جهانی سوم «جنگ هسته‌ای»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، امروز در کنفرانس خبری خود در مسکو با نقل سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته تنها جایگزین تحریم‌ها، جنگ جهانی سوم است و تاکید کرده جنگ جهانی سوم فقط می تواند «جنگ هسته‌ای» باشد.

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

او گفته تصور وقوع جنگ جهانی سوم فقط در سر سیاستمداران غربی است و مردم روسیه چنین فکر نمی‌کنند. به گفته او: «اگر قرار بر وقوع یک جنگ علیه ما باشد، آن‌هایی که چنین برنامه‌‌ای دارند باید به فکر آن باشند و به نظر من چنین نقشه‌ای را در سر دارند». او واکنش غرب به اقدامات روسیه را هیستریک توصیف کرد و گفت با چنین واکنشی برخورد خواهد شد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به غرب در مورد تشدید بیشتر تنش‌ها هشدار داده و متذکر شد روسیه ارتباط خود را با ایالات متحده حفظ می‌کند. خبرگزاری روسی تاس به نقل از او نوشت ارتباط با آمریکا عمدتا از طریق سفارتخانه‌های دو کشور برقرار می‌شود. خبرگزاری تاس همچنین از خوش‌بینی ریابکوف نسبت به به نتیجه رسیدن مذاکرات با اوکراین در بلاروس خبر داد و نوشت ریابکوف معتقد است اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین به طور کامل محقق خواهد شد.

 
 

احتمال اعلام حکومت نظامی در روسیه

در خود روسیه، جایی که تقریباً تمام چهره‌های اصلی مخالف در یک سال گذشته زندانی یا تبعید شده‌اند، مقامات انتشار گزارش‌هایی که «عملیات نظامی ویژه» را که پوتین در ۲۴ فوریه آغاز کرد به‌عنوان «تهاجم» یا «حمله» توصیف می‌کند، را ممنوع اعلام کرده‌ است.

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه گزارش داد که رادیو اکو مسکوی، معروف ترین پخش کننده مستقل در دوران پس از شوروی، تعطیل خواهد شد. این در حالی است که تظاهرات ضد جنگ در این کشور به سرعت توسط پلیس سرکوب و هزاران نفر دستگیر شده اند.

پلیس ضدشورش اواخر روز چهارشنبه معترضان مسالمت‌جو را از خیابان‌های سنت پترزبورگ ربود، از جمله یک زن 77 ساله. فعالان ضدجنگ فیلمی از یک دختر کوچک که در پشت میله های زندان گریه می کرد را پخش کردند که به دلیل در دست داشتن تابلویی که روی آن نوشته شده بود «نه به جنگ» دستگیر شده بود. یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه نشانه هایی را دیده است که روسیه ممکن است حکومت نظامی را اعمال کند.

فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفت که میلیون‌ها پناهنده که در هفت روز از خانه گریخته اند، یکی از سریع‌ترین مهاجرت‌هایی بود که او در بیش از 40 سال کار اضطراری دیده بود. ساعت به ساعت، دقیقه به دقیقه، مردم بیشتری از واقعیت وحشتناک خشونت می گریزند.

شکست تاکتیکی

تحلیلگران نظامی می گویند که پیشروی روسیه یک شکست تاکتیکی بوده است و حرکت ستون ها به کندی و در حال حاضر به جاده ها محدود شده اند، زیرا آب شدن بهاره، زمین اوکراین را به گل تبدیل می کند. به گفته مایکل کوفمن، کارشناس نظامی هر روز نیروی اصلی حمله در بزرگراه شمال کیف گیر می کند و وضعیت بدتر می شود. او در توییتی نوشت: «هرچه حرکت نیروهای روسی کندتر شود، آمادگی و عملکرد آنها پایین‌تر خواهد آمد. همه چیز از وضعیت لاستیک‌ها گرفته تا در دسترس بودن تجهیزات و در نهایت روحیه.»

جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

اما ترس بزرگ این است که با کاهش احتمال پیروزی سریع، روسیه از تاکتیک‌هایی استفاده کند که در سوریه و چچن به کار برد و شهرهای بزرگ حلب و گروزنی را ویران کرد.

روسیه قبلاً کشته شدن نزدیک به 500 سرباز خود را تایید کرده است. اما اوکراین می‌گوید روسیه نزدیک به 9000 کشته برجای گذاشته است، اگرچه نمی‌توان به طور مستقل این آمارها را تایید کرد. مقامات اوکراینی پیشنهاد داده اند مادران سربازان روسی برای تحویل فرزندان شان به اوکراین بیایند.

 
 

به دنبال تصرف کل اوکراین

در این شرایط، ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته تعلل اوکراین به افزایش خواسته‌های روسیه منجر خواهد شد. او در جریان گفت و گوی نود دقیقه‌ای امروز خود با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود گفت که هدف مسکو از عملیاتش در اوکراین دستیابی به «غیرنظامی کردن و بی طرف ساختن» این کشور بوده و در هر صورت به آن دست خواهد یافت.جنگ هسته ای در راه است؟ /نسل کشی مردم اوکراین

به گفته پوتین، هر تلاشی از جانب کی‌یف برای به تاخیر انداختن مذاکرات به افزایش خواسته‌های مسکو منتهی خواهد شد. کاخ الیزه هم اعلام کرده مکرون، پس از این مکالمه تلفنی به این نتیجه رسیده است که او به دنبال تصرف کل خاک اوکراین است. کاخ الیزه همچنین خبر داد مکرون پس از این گفت و گوی تلفنی با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اکراین تماس گرفته است.

درخواست تضمین امنیتی از فنلاند و سوئد

هم‌چنین گزارش‌ شده، فنلاند و سوئد، دو کشور شمال اروپا که عضو ناتو نیستند، از روسیه نامه‌ای دریافت کرده‌اند که در آن مسکو خواستارِ دادن تضمین‌های امنیتی از سوی این دو کشور شده است. پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، به خبرنگاران در هلسینکی گفت که محتوای این نامه «دربارهٔ این دیدگاه (روسیه) است که می‌گوید غرب در جریان گسترش امنیت خود، به روسیه ضرر زده است؛ و بدیهی است که غرب در این مورد نظر کاملاً متفاوتی دارد.»

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد، نیز گفت که کشورش نامه مشابهی دریافت کرده و وزیران خارجه و دفاع سوئد و فنلاند قرار است در این مورد در استکهلم دیدار کرده و سپس پاسخ این نامه را بدهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...