روش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کرونا


آیا خرما نیاز به شستن دارد؟ چطور خرما را بشوییم؟ در این روزهای شیوع ویروس کرونا چگونه خرما و زولبیا بامیه را ضدعفونی کنیم تا از ویروس‌ها به ویژه ویروس Covid 19 پاک شود؟ اینها... نوشته روش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کرونا...

آیا خرما نیاز به شستن دارد؟ چطور خرما را بشوییم؟ در این روزهای شیوع ویروس کرونا چگونه خرما و زولبیا بامیه را ضدعفونی کنیم تا از ویروس‌ها به ویژه ویروس Covid 19 پاک شود؟ اینها سوالاتی هستند که در این مطلب به آنها پاسخ می دهیم.

نکاتی در خصوص ضدعفونی کردن خرما و زولبیا بامیه

روش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کروناروش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کرونا

چرا باید خرما را شست؟

بسیاری از خانواده‌ها خرما را پیش از مصرف نمی‌شویند. یعنی ظاهر خرما را می‌بینند و می‌گویند خرما به این تمیزی که به شستن نیاز ندارد! غافل از این‌که معمولا خرما با دستانی نه چندان تمیز چیده و درجه‌بندی می‌شود و گاهی کلاهک سر خرما با دست کنده و در نتیجه خرما نفوذپذیری بیشتری به میکروب‌ها پیدا خواهد کرد. ضمن این‌که ممکن است میوه روی درخت آلوده به گرد و خاک یا فضولات پرندگان و حشرات موذی مثل شپشک و کنه درخت شود. به همین دلیل شستن خرما قبل از خوردن ضروری است.

چه خرما هایی نیاز به شستشو و ضدعفونی کردن دارند؟

متاسفانه در کشور ما بسته‌بندی خرما بیشتر به صورت سنتی انجام می‌شود یعنی خرما توسط کارگران که اغلب، نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند درجه‌بندی و بسته‌بندی می‌شود ضمن این‌که ممکن است کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته‌بندی محصول در نظر گرفته شده خود مستعد انتقال آلودگی باشد. ‌

خرماهایی که وکیوم شده یا درون بسته‌های مقاوم نایلونی که از هر طرف غیر قابل نفوذ است بسته‌بندی می‌شوند مراحل ضدعفونی و افزایش ماندگاری را به صورت بهداشتی طی کرده‌اند.

در کارخانجات یا کارگاه‌های دارای مجوز بهداشت زیرنظر مسئول فنی، قبل از بسته‌بندی خرما را یک شست‌وشوی اولیه می‌دهند و پس از آن میوه را ضدعفونی می‌کنند و برای افزایش ماندگاری، برخی کارخانجات یک سرما یا گرمای ضعیف به خرما می‌دهند تا آنزیم‌های خرما غیرفعال شود و از فعالیت میکروب‌ها کاسته شود. این شیوه برای حذف ویروس کرونا کارآمد خواهد بود و دیگر نیازی به شست‌وشوی بیش از حد یا پوست‌ گیری و حرارت‌دهی وجود ندارد.

گاهی هم با اشعه، پرتو یا با استفاده از CO2 یا گازهایی ماندگاری خرما را افزایش می‌دهند، اما روی خرمای فله‌ای هیچ‌کدام از این اعمال انجام نمی‌شود و معمولا بار میکروبی محصول بالاست. در نتیجه هیچ‌گاه خرمای فله‌ای نخرید.

از مصرف زیاد خرما هم مثل سایر مواد قندی و شیرین خودداری کرده و به میزان متعادل و در حد دو، سه عدد در زمان افطار یا سحر میل کنید.

چه خرمایی بخریم؟

خرما را فقط در بسته‌بندی‌های بهداشتی خریداری کنید و از خرید خرمای فله‌ای، بدون بسته‌بندی، فشرده و له شده خودداری کنید. اگر خرمای تازه له شده در دمای محیط نگهداری شود، چسبناک و نرم شده و مستعد انتقال عوامل آلوده کننده است. به سالم بودن بسته‌بندی، دارا بودن مجوز سازمان غذا و دارو و تاریخ مصرف آن توجه کنید.

چگونه خرما را ضدعفونی کنیم؟

برای خرماهای فله ای، بهترین کار این است که آن را درون ظرفی ریخته و پس از شست و شو با آب به مدت ۱۴ روز در جایی قرار دهید که اگر ویروس کرونا در آن وجود داشت از بین برود و سپس مصرف کنید.

کیسه و جعبه مقوایی که برای بسته بندی محصول در نظر گرفته شده ممکن است آلوده به ویروس کرونا باشد بنابراین بسته بندی‌های خرما را پس از بازگشت به منزل، مانند سایر بسته‌های خریداری شده، قبل از استفاده بشویید و ضد عفونی کنید.

از شست‌وشوی خرما با مواد ضدعفونی‌کننده الکلی یا حاوی کلر یا شوینده‌های رایج اجتناب کنید، زیرا خرما نه‌تنها بوی این ترکیبات را به خود جذب می‌کند بلکه احتمال نفوذ مواد ضدعفونی کننده به بافت این محصول بسیار زیاد است.

خرما را بطور مجزا با آب سالم و پاکیزه بشویید تا از آلودگی‌های احتمالی در زمان برداشت و بسته‌بندی و عرضه پاک شود.

اغلب خرماهای خشک به ‌راحتی قابل شست‌وشو هستند اما رطب که رطوبت بیشتری دارد و شست‌وشوی آن کمی مشکل است را می‌توانید در حدی که محصول دچار سوختگی نشود داخل فر حرارت دهید. البته خرمای خشک را هم می‌توانید کمی مرطوب کرده و داخل فر حرارت دهید.

در صورت نداشتن فر، می توانید خرما‌ها را روی حرارت ملایم در قابلمه به گونه‌ای حرارت دهید که حرارت به همه نقاط خرما برسد.

روش نگهداری خرما

خرمای تازه باید در دمای یخچال و به دور از گرمای محیط نگهداری شود، اما نگهداری خرمای خشک بیرون از یخچال و درون ظروف در بسته اشکالی ندارد.

بهتر است پس از خرید خرما آن را به ظروف دردار منتقل و در یخچال نگهداری کنید و هنگام مصرف، خرما را به‌خوبی با آب شست‌وشو داده و پوستش را جدا کنید.

روش ضدعفونی کردن زولبیا بامیه

روش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کروناروش ضدعفونی کردن خرما، زولبیا و بامیه از بیم ویروس کرونا

به ‌طور کلی توصیه می‌شود از مصرف زیاد زولبیا و بامیه که حاوی مقادیر زیادی قند، چربی، اسید‌های چرب اشباع و ترانس است و موجب چاقی، دیابت و اختلالات چربی خون می‌شود خودداری کنید.

زولبیا و بامیه را از مراکز فروش و قنادی‌های معتبر و دارای پروانه بهداشتی خریداری کرده و دقت کنید فروشنده در هنگام بسته‌بندی، از انبرک با دستکش یکبار مصرف استفاده کند.

بهتر است زولبیا و بامیه را قبل از مصرف، داخل ماکروفر یا روی حرارت اجاق گاز با هر وسیله گرماساز دیگر حرارت داده و سپس میل کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی