20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید


آشنایی با کشور سریلانکا تا قبل از سفر به این کشور، به چای معرف laquo;سیلان raquo; برمی گشت. اما بعد از سفر به سریلانکا laquo;اشک هندوستان raquo; خاطرات و جذابیت های این کشور به شکل دیگری در ذهن نقش بست. مردمانی مهربان و مهمان نواز، طبیعتی بکر در مسیر رویایی شهر الا به نواراالیا با قطار، آشنایی با فرهنگ بودایی، سواحل زیبا برای هر نوع سلیقه ای،...

آشنایی با کشور سریلانکا تا قبل از سفر به این کشور، به چای معرف «سیلان» برمی گشت. اما بعد از سفر به سریلانکا «اشک هندوستان» خاطرات و جذابیت‌های این کشور به شکل دیگری در ذهن نقش بست. مردمانی مهربان و مهمان‌نواز، طبیعتی بکر در مسیر رویایی شهر الا به نواراالیا با قطار، آشنایی با فرهنگ بودایی، سواحل زیبا برای هر نوع سلیقه‌ای، بناهای تاریخی سیگیریا، دامبولا و...، طلوع آفتاب بر فراز قله ادم با مراسم مذهبی مربوطه، معماری خاص هلندی‌ها در کلمبو و شهر گال، حیات وحش زیبا در پارک های ملی و صد البته مزارع سرسبز چای...

خاطره بازدید از محل ساخت فیلم «رودخانه کوای» و اقامت در هتل تیم تهیه کننده این فیلم برای کسانی که به فیلم علاقمند هستند قطعا فراموش نشدنی خواهد بود. سریلانکای زیبا را ببینید...

«کریـــم شادفـــر»

تور سریلانکا

سریلانکا روی کره زمین کجاست؟

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

نقشه جاذبه‌های سریلانکا

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

سواحل خیره‌کننده

سواحلی که در تور سریلانکا می‌‌بینید بسیار متنوع هستند:­ سواحلی طویل با نقطه‌های طلایی‌رنگ، سواحل ماسه‌ای با ماسه‌‌های سفید و نرم، سواحل پر موج با وزش باد، و سواحل بکر. بعضی از این ساحل‌‌ها خیلی خیلی آرامش‌بخش هستند و بعضی‌‌های دیگر پر از انرژی و زندگی‌اند. اما به هر کدام از این ساحل‌‌ها که بروید متوجه می‌شوید سواحل سریلانکا از آن چیزی که شنیده‌اید خیلی زیباترند. مطمئن باشید بعد از برگشتن از سفر هر بار که در صبح سرد و بارانی شنبه­‌‌ها در ترافیک شلوغ بمانید یادآوری خاطره درختان نخل و آب‌‌های نیلگون سریلانکا آرام‌تان می‌‌کند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

سفر با قطار

گاهی خیلی سخت می‌توان سوار قطار کندرو و پرطرفداری شد که به سمت اِلا (Ella) حرکت می‌کند، اما می‌توانید در قطار بایستید و از دیدن منظره مزرعه‌‌های چای لذت ببرید. بیرون قطار مردم تامیل (Tamil) را می‌بینید که با لباس‌‌های رنگی در مزرعه‌ها مشغول جمع‌آوری چای هستند؛ داخل قطار، شاید دختری خجالتی با لبخند به شما خوش‌آمد بگوید. در ایستگاه‌‌ها، دست‌فروش‌‌ها در رفت و آمد هستند و ذرت و خوراکی‌های تند و سرخ‌شده‌ای می‌فروشند که لا‌به‌لای کاغذهای یادداشت پیچیده شده‌اند. تصور کنید یکی از این خوراکی‌ها را می‌خورید و منظره آبشار از جلوی چشم‌تان می‌گذرد. فوق‌العاده نیست؟

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

پارک ملی اودا والاو (Uda Walawe)

در جنوب کوهستان‌های مرکزی سریلانکا، منطقه‌ای سرسبز با جنگل و دشت‌های پهناور وجود دارد که بیشتر به واسط فیل‌های وحشی آسیایی‌اش معروف است. در این پارک، طبق آخرین سرشماری‌ها بیش از ۵۰۰ فیل وحشی زندگی می‌کنند. با توجه به تعداد بالای این فیل‌ها و محافظت ویژه‌ای که از این منطقه می‌شود، در تورهای برگزار شده در این پارک، مشاهده این پستانداران عظیم‌الجثه برای توریست‌ها تضمین شده است. حتی می‌توان گفت پارک اودا والاو از نظر جمعیت فیل‌‌هایش به پای بسیاری از پارک‌‌های معروف شرق آفریقا می‌رسد و حتی از آن‌‌ها بهتر است.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

شهر و منطقه باستانی انورادهاپورا (Anuradhapura)

در‌‌‌ این منطقه ‌‌‌‌می‌توانید میراث فرهنگی و مذهبی سریلانکا را ببینید. این منطقه تا 3 کیلومتر مربع وسعت دارد. در مرکز آن یکی از قدیمی‌ترین درخت‌‌های جهان قرار دارد. نام آن سری ماها بودا (Sri Maha Bodhi) است. قدمت این درخت به بیش از 2000 سال می‌رسد. حتی فکر اینکه چطور در تمام این قرن‌‌ها از این درخت محافظت شده است حیرت‌زده‌تان می‌کند. در اطراف این درخت صومعه‌‌های قدیمی و استوپاهایی می‌بینید که به آنها داگوبا (dagoba) می‌گویند و نماد جایگاه قدرت هزارساله در سریلانکا هستند. دوچرخه‌سواری در میان این بخش تاریخی تجربه‌ای خواهد بود که تحت تأثیر آن قرار خواهید گرفت.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

صخره سیگیریا (Sigiriya)

حتی فقط با در نظر گرفتن باغ‌‌های مواج در مرکز سیگیریا باز هم این منطقه بسیار قابل توجه است. در این ناحیه حوضچه‌‌ها و رودخانه‌‌های کوچکی ساخته شده که آب از آن‌‌ها به داخل باغ‌‌ها جریان دارد و منظره آرام و خنکی در میان گرمای حومه شهر ایجاد کرده است. اما سرتان را که بالا بگیرید از دیدن این صخره 370 متری که از دل این منظره بیرون زده دهان‌تان باز می‌ماند. در جای جای سیگیریا نشانه‌‌های هنر حک شده و این منطقه از میان ویرانه‌‌های به جا مانده از گذشته قد برافراشته است. این ویژگی‌‌ها سیگیریا را به معمایی تبدیل کرده، در موزه فوق‌العاده این منطقه می‌توانید آن را کشف کنید. صعود به این صخره کار ساده‌ای نیست اما ارزش تجربه کردن را دارد.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

موج‌سواری در خلیج آروگام (Arugam)

قلب موج‌سواری سریلانکا منطقه‌ای در حال رشد است. این منطقه در قسمت جنوبی انتهای خلیج آروگام قرار دارد و بهترین منطقه سریلانکا برای موج‌سواری به شمار می‌رود. اگر از اردیبهشت تا شهریور به این منطقه بروید افرادی زیادی را می‌بینید که در حال موج‌سواری روی خلیج هستند. طرفداران موج‌سواری حتی در ماه آبان هم روزهای مناسبی برای این ورزش پیدا می‌کنند. در کل سال هم قایق‌‌های اجاره‌ای و ابزار و آلات موج‌سواری را می‌بینید و می‌توانید از حال و هوای موج‌سواری لذت ببرید. علاوه بر این‌‌ها تخت‌های استراحت ساحلی نیز با قیمت ارزان موجودند. و اگر نیاز به تنهایی داشته داشتید در همان نزدیکی می‌توانید به منطقه لایت‌هاوس (فانوس دریایی) بروید، استراحت کنید و از نوشیدنی‌تان لذت ببرید.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

زیارتگاه‌‌های کوه حضرت آدم

این زیارتگاه‌‌ها بیش از هزاران سال با نور شمع در بالای کوه حضرت آدم روشن مانده‌‌اند. پای‌تان را جایی بگذارید که گفته می‌شود جای پای بوداست، در هوایی نفس بکشید که حضرت آدم اولین بار در آن قدم به زمین گذاشت، و محلی را ببینید که پروانه‌‌ها قبل از مرگ به آنجا می‌روند. امروزه، گردشگرهای بسیار زیادی به این زیارتگاه‌‌های محلی می‌روند. شما هم به این منطقه بروید و در نورِ پیش از طلوع آفتاب بالای این قله زیبا بایستید. به حرکت خورشید که از پشت کوه‌‌ها بالا می‌آید خیره بشوید و حس سحرآمیزی را تجربه کنید که زمانی حضرت آدم هم آن را تجربه کرده بود.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

بازدید از کشت چای

در گذشته نه چندان دور، منطقه هیل کانتری (Hill Country) در سریلانکا رشته کوه‌‌هایی ناهموار و پوشیده از جنگل بود. اما بریتانیایی‌‌هایی که وارد این منطقه شدند هوس نوشیدن یک استکان چای خوش‌طعم کرده بودند! به همین خاطر کل جنگل‌‌ها را از بین بردند و هیل کانتری را به یک زمین بزرگ تولید چای تبدیل کردند! چای سریلانکایی امروزه در جهان مشهور است. بازدید از این زمین چای و دیدن نحوه تولید چای پرطرفدار کوپا (cuppa) حتما برای‌تان تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

قلعه افسانه‌ای گالی (Galle)

در قلعه گالی نیروی انسان و طبیعت با هم جمع شده تا یک معماری هنری ساخته شود. هلندی‌‌‌ها خیابان‌‌‌ها و ساختمان‌‌‌های این منطقه را ساختند، و اهالی سریلانکا رنگ و سبک خود را به آن اضافه کردند. سپس طبیعت دست به کار شد و پوششی از لایه‌‌‌های گیاهان حاره‌ای، رطوبت و هوای شور را به آن اضافه کرد. نتیجه همه این‌ها یک شهر قدیمی و مجذوب‌کننده است. این شهر مرکز گالری‌‌‌های هنری، مغازه‌‌‌های فصلی، کافه‌‌‌های امروزی و مهمان‌خانه و تعدادی هتل باشکوه است. این منطقه، بدون شک، جاذبه شماره یک حومه شهر برای گردشگرهاست.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

پارک ملی بوندالا (Bundala)

بیشتر جمعیت گردشگرها یکراست به سراغ پارک ملی یالا (Yala) در نزدیکی بوندالا می‌روند. به همین خاطر پارک بوندالا اغلب نادیده گرفته ‌‌می‌شود. این پارک به خاطر طبیعتش در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است. تالاب‌‌‌های درخشان این پارک و صدای آواز پرندگان آن را نباید از دست داد. زیبایی هیچ پارک دیگری به پای زیبایی بوندالا نمی‌رسد. این پارک بهترین مقصد در سریلانکا برای دیدن پرندگان گوناگون است. و البته اگر حواصیل‌‌‌ها و مرغ‌‌‌های ماهیخوار به اندازه کافی برای‌تان جذاب نیستند دیدن کروکودیل‌‌‌ها و گله‌‌‌های فیل‌‌‌های مقیم این پارک لبخند بر لب‌تان ‌‌می‌نشاند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

احساس سلامتی و سرزندگی کنید: آیوروِدا (Ayurveda)

هر زمان در سریلانکا احساس سنگینی کردید در سونای آیورودایی تمام استرس‌ها را از روح و جسم‌تان پاک کنید: طراحی این سوناها بیش از 2500 سال قدمت دارد. آیورودا شاخه‌‌‌‌‌ای از طب سنتی است. کسانی که آیورودا را تجربه کرده‌‌اند از فواید طبی آن زیاد تعریف می‌کنند. گیاهان دارویی، ادویه‌جات، روغن‌‌‌ها و مواد زیاد دیگری روی پوست یا داخل بدن فرد استفاده ‌‌می‌شوند تا بدن او را به حالت تعادل برسانند. بعضی افراد در کلینیک‌‌‌های آیورودا رژیم‌‌‌های چند هفته‌‌‌‌‌ای ‌‌می‌گیرند، و بعضی دیگر یک بعدازظهر آرام‌بخش را در مراکز آب گرم گران‌قیمت ‌‌می‌گذرانند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

ساختمان‌‌‌های باشکوه منطقه پُلُنارووا (Polonnaruwa)

این ساختمان‌‌‌ها به صورت نقش‌برجسته هستند. مجسمه‌‌‌ها مانند مهره‌‌‌های بسیار بزرگ شطرنج دور تا دور فضای مربع‌شکل وسیعی قرار گرفته‌اند، اطراف اینجا پوشیده از گل و گیاه است. گردشگرها با دیدن این بناهای یادبود به راحتی اطلاعات خلاصه‌‌‌‌‌ای در مورد مرکز قدرت هزار سال پیش این منطقه به دست ‌‌می‌آورند. تابلوهای کوچک کنار ساختمان‌ها پر از اطلاعات هستند اما شاید برای‌تان سخت باشد، برای خواندن نوشته‌‌‌ها چشم از این ساختمان‌‌‌های عظیم‌الجثه بردارید. هنگام طلوع و غروب خورشید به این ساختمان‌‌‌ها نگاه کنید: پرتوهای سرخ خورشید مجموعه این ساختمان‌‌‌ها را به شکلی رمانتیک غرق در نور ‌‌می‌کند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

در سواحل بکر سیاحت کنید

سواحل واقعا زیبای شرقی در گذشته نزدیک به خاطر جنگ و وجود جاده‌‌‌های ناهموار قابل دسترسی نبود. اما این سواحل اکنون پذیرای مسافرها هستند و در رقابت با سواحل غربی و جنوبی طرفدارهای بیشتری جذب کرده‌اند. فقط کافی است نگاهی به این نوارهای ماسه‌‌‌‌‌ای زیبا بیندازید آن وقت دیگر نمی‌توانید از این سواحل دل بکَنید. حتی شاید هیچ کسی را هم به آن راه ندهید! چند ناحیه را در این منطقه باید ببینید: نَوالیدی (Navalady)، کَلکودا (Kalkudah)، جزایر نزدیک لایتهاوس (فانوس دریایی) بَتیکلوا (Batticaloa) و سواحل مسیر پایینی از اوپوِلی (Uppuveli) تا نیلاوِلی (Nilaveli).

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

غذاهای بسیار پرادویه

در یکی از بازارهای بزرگ و شلوغ سریلانکا گشت و گذار کنید. مثلا در بازار کُلُمبو (Colombo) یا کَندی (Kandy). در این بازارها غذاهای پرادویه سریلانکایی به سرعت چشم‌تان را ‌‌‌‌‌‌می‌گیرند و بوی چاشنی‌‌‌‌‌‌‌‌های متنوع آنها به مشام‌تان ‌‌‌‌‌‌می‌رسد. آشپزهای سریلانکایی در روز، همزمان با آماده کردن مواد غذایی، ساعت‌‌‌‌‌‌‌‌های طولانی را نیز صرف تفت دادن و کوبیدن ادویه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف ‌‌‌‌‌‌می‌کنند. یک ظرف به ظاهر ساده برنج و کاری شامل مواد بسیاری است که بادقت تهیه شده و هر کدام با ادویه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف، و گاهی بسیار تند، طعم‌دار شده‌اند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

جلگه‌های هُرتُن (Horton Plains) و آخر دنیا

جلگه‌های وحشی و بادخیز هُرتُن در تپه‌‌‌‌‌‌‌‌های بسیار مرتفع اطراف سریلانکا قرار دارد. دیدن چنین منطقه‌ای در این کشور پر از سبز‌ها و آبی‌‌‌‌‌‌‌‌های استوایی کاملا برای‌تان غیرمنتظره خواهد بود. اما رسیدن به آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها به هیچ وجه غیرممکن نیست. برای پیمودن این دشت‌‌‌‌‌‌‌‌های بدون گیاه لباس گرم به همراه داشته باشید (سرمای صبحگاهی غیر عادی نیست). این تجربه یکی لذت‌بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین پیاده‌روی‌‌‌‌‌‌‌‌های‌تان در این مناطق خواهد بود. و ناگهان از میان مه، آخر دنیا و منظره‌ای نمایان ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که به نظر ‌‌‌‌‌‌‌می‌رسد برفراز نیمی ‌از سریلانکا قرار گرفته است.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

کَندی: پایتخت فرهنگی

کَندی پایتخت فرهنگی این جزیره است. این منطقه محل قرارگیری معبد دندان مقدس (Tooth Relic) است که گفته ‌‌‌‌‌‌‌می‌شود دندان بودا در آن قرار دارد. این منطقه برای قوم سینهالی (Sinhalese) مقدس‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نقطه جزیره است. اما کَندی برای گردشگرها چیزی بیشتر از رضایت مذهبی دارد: در این منطقه یک محله قدیمی باصفا، یک دریاچه مرکزی زیبا، و موزه‌‌‌‌‌‌‌‌هایی به هم چسبیده وجود دارد. تعدادی هم باغ گیاه‌شناسی زیبا در مجاورت آن واقع شده است. اگر به موهبت‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری از سمت پروردگار نیاز داشته باشید، مجموعه معابد باستانی حیر‌ت‌انگیز این منطقه در انتظار شماست.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

جَفنا (Jaffna) و منطقه احیاشده شمال

در جَفنا همه چیز متفاوت به نظر ‌‌‌‌‌‌‌می‌رسد، به خصوص زبان مردم: ریتم تند و مُقطع زبان تامیلی تفاوت زیادی با آواز زبان سینهالا دارد. غذاهای این منطقه را ببینید: خوراک‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با میزان قابل توجهی ادویه، به فصلش، با طعم فوق‌العاده انبه کامل ‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند. شاید حتی به نور این منطقه هم باید دقت کرد: نور این ناحیه کیفیت متفاوتی دارد، نتیجه‌اش را در گیاهان سبز این منطقه خواهید دید. از فضای منحصر به فرد جَفنا، شامل معابد بلند و آراسته هندو، لذت ببرید. یادتان نرود که جزیره‌‌‌‌‌‌‌‌های بکر جَفنا و منظره محشر آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها را ببینید.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

میراث مستعمراتی

در سال 1948، سریلانکا به دنبال استقلال خود از بریتانیا بود، اما میراث بریتانیایی‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشتر از بوروکراسی بود. در کُلُمبو خیابان‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با سایه درختان وجود دارد که ‌‌‌‌‌‌‌می‌توانید در آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها ساختمان‌‌‌‌‌‌‌‌های سلطنتی را به بهترین شکل ببینید. ساختمان موزه ملی نشانه کامل دوران سلطنت است. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنید میراث مستعمراتی هلند و پرتغال را نیز خواهید دید. کافی است مستقیم به سمت محله بازسازی‌شده فورت بروید، به گشت و گذار بپردازید و برای دیدن بیمارستان عمومی بزرگ و قدیمی هلندی کمی درنگ کنید.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

تماشای نهنگ در میریسا (Mirissa)

زمانی مردم از سواحل جنوبی سریلانکا بازدید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کردند تا در زیر درخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نخل استراحت کنند و ماهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک زیر آب را تماشا کنند. اما مدتی بعد شخصی متوجه شد اعماق آب محل زندگی موجوداتی به جز ماهی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معمولی کوچک است. در این زمان مشخص شد آب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سریلانکا خانه بزرگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین موجود کره زمین، یعنی نهنگ آبی‌رنگ، است (صرف نظر از سایر نهنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر). امروز، قایق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در فصل مناسب هر روز از میریسا حرکت ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند و به دنبال این موجوداتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردند که شبیه به موجودات دیگر نیستند.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

خرید در بازار کُلُمبو

بخشی از جادوی کُلُمبو- بله درست خواندید بخشی از جادوی کُلُمبو- این است که می‌توانید چیزهایی را که می‎‌خواهید در خرده‌فروشی‌ها با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. و از خود این تجربه خرید هم می‌توانید لذت ببرید. بازارهای کُلُمبو در پِتا (Pettah) محل پر و خالی شدن کالای مختلف و جمعیت مردم است. این بازارها بخشی از بازار رقابت جهانی است که به سمت مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قوطی کبریتی آینده پیش می‌رود. اگر به دنبال چیزی هستید که بیشتر مد روز باشد، در کُلُمبو مجموعه‌ای از بوتیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شیک، مغازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مراکز خرید در حال رشد نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بینید.

20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید



1400/12/14 | کد مطلب: 3835
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید
20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید هانیه کاظمی
20 جاذبه سریلانکا که حتما باید ببینید

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی