جزئیات عرضه سهام استقلال و پرسپولیس


جزئیات عرضه سهام استقلال و پرسپولیس

رئیس سازمان خصوصی با اشاره به عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در روز سوم شعبان، از انضباط مالی و ساماندهی صورت‌های مالی دو باشگاه با وورد به فرابورس خبر داد.

به گزارش تسنیم، حسین قربان‌زاده در نشست خبری با موضوع آغاز واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به مردم، اظهار داشت: در سنوات گذشته برای تحقق این موضوع در سازمان خصوصی اقدامات مهمی انجام شده است. براین اساس با اصلاح اساسنامه و تجدید ارزیابی دارایی دو باشگاه وارد مرحله قابل قبول برای عرضه سهام به شکل عمومی شدند. از سال 1378دو باشگاه در فهرست واگذاری قرار گرفتند و این اتفاق در روز میلاد امام حسین، سوم شعبان رخ خواهد داد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به تشکیل ستاد آمادگی واگذاری این دو باشگاه در وزارت اقتصاد، گفت: در این ستاد، علاوه بر مقامات دولتی وزارت اقتصاد و وزارت ورزش، سازمان مالیاتی، سازمان حسابرسی، مدیران دو باشگاه نیز فعالیت و نقش‌آفرینی جدی داشتند.

وی افزود: اصلاح ساختار مالی، طرح کسب و‌ کار و درآمدزایی دو باشگاه و تعیین تکلیف اموال و املاک غیرمنقول آنها و به طور کلی آماده‌سازی شرایط واگذاری سهام در فرابورس در ستاد مذکور انجام شد.

قربا‌ن‌زاده تصریح کرد: در آینده و بعد از عرضه سهام در فرابورس دو باشگاه براساس اصول مدیریت حاکمیت شرکتی اداره خواهند شد تا به یک نظم سازمانی و شرکتی قابل قبول برسند.

واگذاری سهام دو باشگاه، انقلاب بزرگ در فوتبال ایران

در ادامه این نشست، آجورلو مدیر عامل باشگاه استقلال گفت: این واگذاری سهام صورت نمیگرفت مگر با عزم راسخ دولت سیزدهم.

وی افزود، مردم صاحبان اصلی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند، به هر حال بعد از مدتها تلاش این اقدام انجام شد و مدیریت این دوباشگاه در معرض شفافیت و قضاوت عمومی قرار خواهد گرفت. مشارکت عمومی در مدیریت دو باشگاه منجر به تولید ثروت برای آنها خواهد شد. در این چند سال حق دو باشگاه تضییع شد. به عنوان مثال صدا و سیما در خصوص پرداخت حق پخش کوتاهی کرده و دو باشگاه در این حوزه آسیب جدی دیده اند. پول تبلیغات تلویزیونی متعلق به دو باشگاه است و از امروز دو باشگاه تنها نیستند و با سازوکار بورس حق خود را پس میگیرند. وقتی‌‌منافع دوباشگاه با مردم به اشتراک گذاشته شود منجر به بالندگی اقتصادی دو باشگاه خواهد شد.

معاملات سهام دو باشگاه دچار فضای هیجانی نشود/حداکثر اردر سهام دار خرد، 300هزار تومان

همچنین در این نشست، میثم فدایی مدیرعامل فرابورس با اشاره به پروژه پر چالش عرضه دو باشگاه در فرابورس گفت: در ابتدا به نظرمیرسید این پروژه به نتیجه نرسد اما با پیگیری سازمان خصوصی سازی این فرایند انجام شد. همچنین به نظر نمیرسد مدیران دو باشگاه در روزهای نخست کاری، بدنبال افشای اطلاعات مالی دو باشگاه باشند. اما در سه روز اخیر کلیه اطلاعات مالی روی کدال قرار گرفت.

وی افزود، در معاملات ثانویه و اولیه این دو سهام نباید وارد فضای هیجانی شد. ایجاد فضای هیجانی روی قیمت تابلو اثرات ناگواری برای انها خواهد بود.
فدایی گفت: هر سهام دار خرد میتواند برای هرباشگاه حداکثر 300هزار‌تومان اردر لحاظ کند.

تا شهریور ماه سهم دولت در دوباشگاه به زیر 50 درصد خواهد رسید

قربانزاده در خصوص مدل قیمت گذاری دو باشگاه گفت: برای بحث قیمت گذاری با کمک کارشناسان رسمی دادگستری از روش خالص ارزش داراییها استفاده شد.
بخش عمده تفاوت قیمت دو باشگاه مربوط به مباحث درامدی ناشی از برند آنها است. در جلسه واگذاری کارشناسان رسمی دادگستری 2باشگاه مبانی قیمت گذاری خود را مطرح کردند، که مشخص شد از مبانی یکسانی برای ارزیابی دارایی و برند آنها استفاده شد.

وی افزود، مدل عرضه به شکلی تعاونی و یا پرداخت حق عضویت اعضا اسیبهایی داشت که تصمیم گرفتیم از مدل عرضه سهام استفاده کنیم. البته تعاونی‌ها می‌توانند سهام این شرکتها رو بخرند، البته اهلیت و صلاحیت انها سنجیده خواهد شد.

قربانزاده در ادامه گفت: تا شهریور ماه سهم دولت در 2 باشگاه زیر پنجاه درصد برسد و عرضه سهام ترکیبی از ندریجی و بلوکی است. البته نحوه استقبال مردم نیز در این موضوع موثر است.

آجورلو: قیمت لحاظ شده برای باشگاهها غیر قابل قبول است

مدیر عامل باشگاه استقلال با اعتراض به مدل قیمت گذاری باشگاهها گفت: تصور بنده این است که در کلیت قیمتها اشتباه است. در بحث تفاوت قیمت دو باشگاه ما هم اعتراض خود را مطرح کردیم. مواردی مثل ملک‌ دبی باشگاه استقلال، زمین تنیس، ساختمان استان تهران، ورزشگاه استقلال جنوب و بیش از پنجاه ملک باشگاه در قیمت گذاری لحاظ نشده است.

ارایه پیشنهاد به سران قوا درباره واگذاری دو باشگاه/ تا 400 میلیارد تومان بدهی مالیاتی بخشوده می‌شود

قربانزاده در ادامه درباره وضعیت مالیاتی دو باشگاه گفت: 200 میلیارد تومان از بدهی مالیاتی هر باشگاه بخشیده خواهد شد. سایر بدهیهای مالیاتی طی توافق با ادارات مالیاتی در ماههای آتی پرداخت خواهد شد و این مبالغ از زیان انباشته دو باشگاه خارج خواهد شد.

وی با اشاره به ارایه یک بسته کلی به سران قوا در مورد ادامه فرایند واگذاری دو باشگاه، تاکید کرد، ارایه سهام به پیشکسوتان نیز به میزان پنج درصد تا ده درصد انجام خواهد شد.

قربانزاده گفت: ریالی از درآمد عرضه روز یک شنبه 2باشگاه به خزانه دولت نخواهد رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خودروساز معروف موبایل می‌سازد!/ عکس