کولر گازی پرتابل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟


کولر گازی پرتابل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کولر گازی پرتابل نوعی کولرگازی جامع می باشد که برای خنک کردن اتاق خواب و یا پذیرایی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه پرتابل به معنی قابل حمل است و دلیل گذاشتن این نام روی این کولرها هم همین قابلیت حمل و نقل آسان است زیرا به دیوار و جایی متصل نمی شوند. اطلاعات […] نوشته کولر گازی پرتابل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟...

کولر گازی پرتابل نوعی کولرگازی جامع می باشد که برای خنک کردن اتاق خواب و یا پذیرایی کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه پرتابل به معنی قابل حمل است و دلیل گذاشتن این نام روی این کولرها هم همین قابلیت حمل و نقل آسان است زیرا به دیوار و جایی متصل نمی شوند.

اطلاعات در مورد کولرگازی پرتابل (قابل حمل)

خیلی از مدلهای این کولر حتی چرخ هایی دارند که باعث جابجایی راحت کولر در اتاق های مختلف می شوند. کولر گازی پرتابل در مدل ها و سایزهای مختلف تولید می شود و شما باید با بررسی میزان قدرت کولر گازی و در نظر گرفتن نیاز خود کولر گاری مناسب را برای اتاق خود انتخاب کنید.

تفاوت کولر گازی پرتابل با اسپیلت ها این است که اسپیلت ها دارای دو نوع یونیت می باشند که یکی در بیرون از خانه و دیگری در منزل نصب می شود ولی کولر گازی پرتابل تمام قطعات را در داخل خود جا داده است و دیگر دارای یونیت خارجی نیست.

کولر گازی های پرتابل کوچک برای محیط های کوچم مانند اتاق خواب مناسب می باشد، کولر گازی های پرتابل متوسط برای اتاق های بزرگ مانند اتاق پذیرایی یا اتاق خواب های بزرگ مناسب می باشند و کولر گازی های پرتابل بزرگ برای محیط های بزرگ مانند دفاتر تجاری و اداری، بانک ها و دیگر ادارات مناسب می باشند.

برای اینکه بتوانید بهترین کولر گازی پرتابل را برای مکان خود انتخاب نمایید باید ویژگی های چند مدل مختلف از کولر گازی های پرتابل را بررسی کنید و سپس گزینه ای که بهتر می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد را برگزینید.

نحوه عملکرد کولر گازی پرتابل

نصب این کولر خیلی راحت است. کولر گازی را در محل مورد نظر قرار می دهید و به برق وصل می کنید. سپس شلنگ تهویه هوا را به آن وصل می کنید و آن را تا بیرون از خانه هدایت می کنید و کولر گازی را روشن می کنید.

هر کولر گازی پرتابل این دو کار را انجام می دهد: فضا را خنک می کند و رطوبت محیط را می گیرد. حالا در ادامه بیشتر توضیح می دهیم که یک کولر گازی پرتابل چطور می تواند دمای محیط را کاهش دهد و رطوبت را از محیط بگیرد.

این کولر گازی ها به دلیل اینکه رطوبت هوا را هم می گیرند، تفاوت های زیادی میان قطعات اصلی آنها و دیگر کولرهای گازی وجود دارد. با وجود این تفاوت ها نقش اصلی همه کولرهای گازی یک چیز است: باید گرما را از محیط پیرامون بگیرند و به بیرون منتقل کنند.

کولر گازی پرتابل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

عملکرد هر کولر گازی پرتابل بر مبنای چرخه تبرید است. نحوه عملکرد کولر‌گازی پرتابل به این شکل است :

فن هوای گرم و مرطوب اتاق را به داخل کولر گازی می کشد.این هوا در حین عبور از کویل های کندانسور گرما و رطوبت خود را از دست می دهد (رطوبت آن متراکم می شود). هوای گرم از روی کویل های کندانسور عبور می کند و گرمای خود را به ماده مبرد داخل کویل های کندانسور می دهد. زمانی که هوا به اواپراتور می رسد گرمای آن باعث تبخیر شدن ماده مبرد داخل کویل های اواپراتور می شود. یعنی مایع مبرد به گاز تبدیل می شود. اکنون این هوا تمام گرما و رطوبت خود را از دست داده است.هوای خنک از طریق فن به محیط اتاق باز می گردد.رطوبت متراکم شده به صورت قطره قطره جمع می شود و می تواند به بیرون از اتاق تخلیه شود. همچنین می توانید در محل تخلیه آب سطلی قرار دهید و آن را به صورت دستی خالی کنید.گاز مبرد از اواپراتور وارد کمپرسور می شود و در آن جا فشرده می گردد. پس از فشرده شدن مایع مبرد وارد کندانسور می شود و گرمای گرفته شده از هوا توسط شلنگ تهویه هوا به بیرون انتقال پیدا می کند.دوباره فن هوای گرم اتاق را داخل کولر گازی می کشد و این چرخه به همین شکل تکرار می شود.

قطعات کولرگازی پرتابل

مبرد برای خنک کردن هواکمپرسور برای متراکم کردن مبردفن برای جابه جا کردن هوا

انواع کولر گازی پرتابل

این نوع از کولرگازی ها دو نوع می باشند:

کولر‌گازی‌پرتابل تک لوله (single hose)کولر‌گازی‌پرتابل دو لوله (double hose).

کولر گازی پرتابل تک لوله

کولر گازی تک لوله بسیار رایج تر است و البته از نوع دو لوله هم ارزان تر می باشد. در کولر گازی های پرتابل تک لوله این لوله یا از طریق پنجره و یا عبور از دیوار به بیرون راه پیدا می کند و وظیفه آن این می باشد که گرمای هوا را به بیرون منتقل کند.

با توجه به عملکرد این کولر گازی متوجه می شوید که فن فقط هوا را به داخل می کشد و قسمتی از آن را با گرما به بیرون منتقل می کند. این مسئله باعث می شود که خیلی آرام فشار هوای داخل اتاق کاهش پیدا کند که البته این فشار به گونه ای جبران می شود.

این امر باعث می شود که هوای اتاق های دیگر به طرف اتاقی که کولر در آن قرار گرفته است کشیده شود. توصیه می شود که به کولرگازی های پرتابل تک لوله اجاره ندهید که به حجم زیادی از هوای گرم دسترسی داشته باشد. این یعنی زمانی که کولرگازی پرتابل را درون اتاق مورد نظر روشن می کنید در اتاق را باید ببندید.

کولر گازی پرتابل دو لوله

کولر گازی های پرتابل دو لوله کمتر استفاده می شود. نصب آن کمی سخت تر است و گران تر می باشد. اما مزیت و برتری که نسبت به کولر تک لوله دارند این است که میزان مصرف برق آنها کمتر است و هوای تازه را جایگزین هوای گرم اتاق می کنند. یکی از لوله ها هوای تازه را از محیط بیرون به داخل منتقل می کند و لوله دیگر مانند لوله کولر گازی تک لوله گرمای هوای اتاق را به بیرون می راند.

وقتی که یک لوله هوای تازه را جایگزین هوای بیرون رفته می کند دیگر کاهش فشار هوا را تجربه نمی کنید. این یعنی شرایط هوایی درون اتاق موقع استفاده از کولر گازی های پرتابل دو لوله مناسب تر و مطلوب تر است. به دلیل کمتر بودن مصرف انرژی این کوالرهای پرتابل هزینه کمتری دارند و چون دو لوله عمل تتهویه هوا را انجام می دهد اتاق شما سریع خنک می شود.

نکته : این را به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از هر نوع کولر‌گازی‌پرتابل سعی نکنید که لوله تهویه هوای آن را طویل تر بکنید. این کار موجب از بین رفتن حق گارانتی شما می شود و همچنین می تواند موجب داغ کردن بیش از اندازه کولر‌گازی‌پرتابل شود.

مزایای استفاده

کولر گازی های پرتابل نسبت به سایر کولرهای گازی مزایای مختلفی دارند. مهم ترین مزیت کولر‌گازی‌های‌پرتابل قابل حمل بودن آن ها است به خصوص اگر پایه های آن ها چرخ دار باشد. شما به راحتی می توانید کولر گازی را از یک اتاق به اتاق دیگر انتقال دهید.مزیت دیگر آن ها کم هزینه بودن آن ها است. این کولرها از بسیاری از کولر گازی های رایج دیگر ارزان تر هستند و هزینه نصب زیادی هم ندارند. اگر خودتان در کارهای فنی کمی مهارت داشته باشید می توانید حتی برای نصب آن هزینه ای نپردازید. از طرف دیگر به علت این که کولر‌گازی‌های پرتابل به خصوص پرتابل دو لوله کم مصرف هستند زمانی که قبض برق به دستتان می رسد بابت مصرف برق متحمل هزینه زیادی نمی شوید.مزیت دیگر این کولرهای گازی نصب بسیار آسان آن ها است. همان طور که گفته شد برای نصب کولرهای گازی پرتابل به لوله کشی و سیم کشی برق احتیاج نخواهید داشت و فقط با نصب لوله تهویه و اتصال دستگاه به برق می توانید از فعالیت کولر گازی خود بهره مند شوید.این کولرهای گازی برای افرادی که مستأجر هستند و دوست دارند که از کولرهای گازی برای خنک کردن خانه خود استفاده کنند بسیار مناسب است. به دلیل این که این کولرها قابل حمل هستند شما می توانید به راحتی آن ها را به محل سکونت جدید خود انتقال دهید. افرادی که دفاتر کاری و محل کسب و کار خود را مدام تغییر می دهند نیز بهتر است از این نوع سیستم سرمایشی استفاده کنند زیرا می توانند آن را به محل کار جدید خود ببرند و در آن جا از کار کردن کولر گازی خود لذت ببرند.کولر گازی‌های‌پرتابل علاوه بر خنک کردن هوا وظیفه گرفتن رطوبت هوا را نیز برعهده دارند در نتیجه در مناطقی که علاوه بر گرم بودن شرجی نیز هستند می توان از آن ها استفاده کرد تا از میزان رطوبت موجود در هوا کاسته شود.یکی از مهمترین مزایای استفاده از کولر‌گازی‌های‌پرتابل جمع و جور بودن و جاگیر نبودن آن ها است. این کولر ها یونیت خارجی ندارند و همچنین روی دیوار شما فضایی را اشغال نمی کنند در نتیجه می توانید از فضا بهترین استفاده را کنید. به علاوه در داخل کولرگازی‌های‌پرتابل جدید محفظه ای برای تجمع آب ایجاد شده در کولر وجود دارد که هنگامی که پر می شود به شما هشدار می دهد تا آن را تخلیه کنید. در این صورت برای جمع آوری آب به لوله تخلیه یا سطل نیز احتیاج نخواهید داشت.

معایب استفاده

همان طور که گفته شد کولرگازی‌های‌پرتابل همه قطعات مهم از جمله کمپرسور را در داخل خود جای داده اند بنابراین بسیار سنگین هستند و جا به جا کردن آن ها کار بسیار آسانی نیست. اگر این کولرها چرخ داشته باشند این مسئله حرکت دادن آن ها را آسان می کند اما اگر چرخ نداشته باشند یا سایز آن ها بزرگ باشد تکان دادن آن ها کار دشواری خواهد بود.کولر گازی های پرتابل پر سر و صدا هستند زیرا کمپرسور را در خود جای داده اند. در سایر کولرگازی ها کمپرسور در بیرون از خانه قرار دارد و در نتیجه صدای زیادی در خانه شنیده نمی شود. البته برخی از تولید کنندگان با عایق بندی بدنه کولر‌گازی‌پرتابل مقداری از صدای آن را کم کرده اند.محدود بودن فضایی که کولر‌گازی‌پرتابل خنک می کند هم یکی دیگر از معایب آن است. فضایی که یک کولرگازی پرتابل می تواند خنک کند کمتر از فضایی از که کولر گازی های دیواری خنک می کنند، به خصوص اگر کولرگازی تک لوله باشد و بخواهید که در اتاق مورد نظر را ببندید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج