بیش از سه هکتار از حوضه دریاچه ارومیه بوته کاری شد


بیش از سه هکتار از حوضه دریاچه ارومیه بوته کاری شد

تبریز- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: سه هزار و 200 هکتار از حوضه دریاچه ارومیه برای کنترل شن های روان استان و تثبیت خاک منطقه بوته کاری شده است.

رحیم مهردادی شنبه شب در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: این بوته کاری ها و درختچه ها در حوضه دریاچه ارومیه شهرستان های آذرشهر، عجب شیر و بناب برای تثبیت خاک کاشت شده است. ضمن اینکه برای اجرای این طرح ۳۱ هزار هکتار قرُق شده و اکنون نیز گونه های بومی منطقه رشد خوبی کردند.

هشت طرح آبخیزداری در آذربایجان شرقی با ۳۰ میلیارد تومان هزینه افتتاح و کلنگ زنی می‌شود

مهردادی همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه، اظهار کرد: چهار طرح آبخیزداری در این مدت افتتاح و چهار طرح دیگر آبخیزداری کلنگ زنی می شود که در مجموع ۳۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی افزود: طرح های آبخیزداری استان در شهرستان‌های بستان‌آباد، میانه، شبستر و تبریز افتتاح و عملیات اجرایی نیز همزمان با هفته منابع طبیعی در شهرستان های چاراویماق و کلیبر آغاز می شود.

وی ادامه داد: شبکه دیجیتال بی سیم شامل ۲۴۰ بی سیم خودرویی و دستی برای اطفاء حریق جنگل های ارسباران از دیگر طرح هایی است که در این هفته افتتاح می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: افتتاح کتابخانه منابع طبیعی، غرس نهال در روز درختکاری با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان‌شرقی در محل استانداری و ارتفاعات عون بن علی، کاشت نهال توسط نهادها و بسیج در تمام شهرستان‌ها، دیدار با رئیس کل دادگستری، بازدید از اقدامات اداره کل در مبارزه با آفات جنگل ها و مراتع به ویژه در ارسباران، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه با محوریت حفاظت از منابع طبیعی، نشست با فعالان حوزه و دانشگاه و کاشت نهال در گلزار شهدا بخشی از برنامه های هفته منابع طبیعی در استان است.

۶۸۱ هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان آزادسازی شد

مهردادی همچنین گفت: ۶۸۱ هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی به ارزش ۱۲۴ میلیارد تومان آزادسازی شد، چهار هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی آذربایجان شرقی در حال رسیدگی است و سه هزار پرونده نیز امسال تعیین تکلیف شده است.

وی همچنین یادآور شد: آذربایجان شرقی چهار میلیون و ۵۶۰ هزار هکتار است که ۶۵ درصد این مساحت در واقع ۲میلیون و ۷۲هزار هکتار آن جزوه اراضی ملی به شمار می رود که امسال تاکنون ۹۶ درصد آن دارای کاداست شده است.

مهردادی خاطرنشان کرد: البته اگر برخی از اختلافات مرزی بین استان‌ها وجود نداشت اکنون ۱۰۰ درصد اراضی ملی آذربایجان شرقی دارای کاداستر می شد البته در هفته منابع طبیعی در هفت شهرستان استان جشن انفال به علت اتمام کاداست اراضی ملی برگزار می شود و سند تک برگ صادر شده، تحویل داده خواهد شد.

وی ادامه داد: ارس، ارومیه و قزل‌اوزن سه حوضه آبریز آذربایجان شرقی هستند در این بخش نیز با جلوگیری از طغیان روان آب ها، تثبیت و حفاظت آب و خاک را نیز انجام دادیم و در اجرای طرح کاداست، استان را به ۴۷ بلوک تقسیم شد و تخلفات از این طریق سریع تر پیگیری می شود.

ثبت جهانی دیزمار شرقی در ارسباران

مهردادی همچنین درخصوص اقدامات این اداره کل برای ثبت جهانی جنگل های ارسباران گفت: حذف استفاده از سوخت‌های فسیلی در داخل جنگل ها یکی از الزامات این ثبت جهانی است که بر این اساس تحویل پنل ها و آبگرمکن های خورشیدی به ۲۰ خانوار در داخل جنگل های ارسباران با هزینه کرد دولتی صورت می گیرد بر این اساس ثبت جهانی دیزمار شرقی در ارسباران به دلیل یاد شده و اینکه دامی وارد جنگل نشده مورد قبول واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در جا مانده