نیمه شعبان را صرفا به احساسات و غم فراق گره نزنیم/ مسجد و حرم جای استغاثه به امام(عج) است


نیمه شعبان را صرفا به احساسات و غم فراق گره نزنیم/ مسجد و حرم جای استغاثه به امام(عج) است

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با تاکید بر اینکه باید در کنار خانه‌تکانی، قلب‌هایمان را برای ظهور بهار مردمان آماده کنیم، گفت: فراخوان‌هایی همچون استغاثه به امام زمان(عج) در بیابان آسیب و بدعت است.بهترین مکان برای توسل و استغاثه مسجد و حرم‌های مطهر است.

حجت الاسلام «جواد جعفری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره الزامات گرامیداشت ایام نیمه شعبان، سالروز ولادت امام زمان(عج)، اظهار کرد: نیمه شعبان یکی از بهترین فرصت ها است برای آنکه درباره امام غایب(عج) خودمان صحبت و یادآوری داشته باشیم همانطور که حضرت حجت(ع) فرمودند: ما هرگز شما را فراموش نمی کنیم!

مدیر حوزه علمیه زنجان تصریح کرد: این مسئله همیشه باید در یاد منتظران باشد اما در نیمه شعبان فرصتی مغتنم داریم که بیشتر به این مسئله توجه کنیم؛ مهم در این ایام بررسی زمینه ها و موانع ظهور امام عصر(عج) در کنار ابراز غم فراق و دوری و احساسات نسبت به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است، باید در جلسات یادبود امام زمان(عج) غیر از مباحث عاطفی و احساسی این مسائل ذکر شود که برای ظهور چه زمینه هایی لازم است و چه موانعی در این مسیر قرار دارد؟ اینچنین مراسم های ما کارکردهای مهدوی خواهد داشت.

وی درباره برخی فراخوان ها در فضای مجازی برای حضور در بیابان و استغاثه به امام زمان(عج)، گفت: این قسم دعوت ها و فراخوان ها و استغاثه ها به امام زمان(عج) در بیابان آسیب و انحراف است، اینکه روایت امام صادق(ع) درباره بنی اسرائیل را دستمایه این فراخوان آنهم در بیابان قرار دهیم، شایسته جامعه منتظر نیست.

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: البته در برخی استغاثه ها مثل نماز باران یا نمازهای عیدین توصیه بر خواندن نماز زیر آسمان است اما برای استغاثه به امام زمان(عج) بهترین مکان مساجد، بقاع متبرکه، آستان امامزادگان، حرم های ائمه(ع) مثل آستان قدس رضوی و مسجد مقدس جمکران است. لذا این قبیل فراخوان ها آسیب‌زا و بدعت است و می تواند ابواب بدعت گرایانه را در مناجات و نیایش بگشاید.

این کارشناس و مولف آثار مهدوی در ادامه بیان کرد: استغاثه های از این دست از دو جهت اشکال دارد: نخست آنکه دلیل شرعی ندارد و تاکید آموزه های دینی بر حضور مسجد و اماکن متبرکه برای استغاثه است و دوم اینکه دلیلی برای تقلیل 40 روز به یک روز، وجود ندارد و چنین چیزی از اهل بیت(ع) به ما نرسیده است! ... با بررسی فرقه های انحرافی می بینیم زاویه ها از همین امیال کوچک آغاز می شود و بعد از مدتی انحرافات کلی رخ می دهد!

وی درباره پیوندی که می توان بین رسومات نوروزی با اعمال منتظرانه برقرار کرد، افزود: خانه تکانی سنتی نوروزی است که در میان ما ایرانیان مرسوم است همچنین است خرید اسباب و لوازم نو تا در وقت تحویل سال، خانه ها تمیز و مهیا باشند، این سنت را می توان به انتظار پیوند زد و گفت وقتی کسی منتظر ربیع الانام، بهار مردمان است باید همچون بهار طبیعت که منزلش را خانه تکانی و همه جا را گردگیری می کند باید برای بهار جهان هم روحش را از زنگارها و کینه ها بتکاند.

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: اگر افکار پوسیده و فرسوده را بیرون بریزیم و همانطور که برای خانه تکانی های ظاهری هزینه و وقت و انرژی صرف می کنیم، درونمان را نیز خانه تکانی کنیم، بین نوروز و انتظار پل زده ایم. خوب است در کنار ابراز عاطفه ها و جشن و شادی در عمل هم منتظر باشیم و خودمان را آماده ظهور کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم