اختراع شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای کاهش مصرف روزانه 11 میلیون لیتر سوخت خودروهای گازوئیلی!


اختراع شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای کاهش مصرف روزانه 11 میلیون لیتر سوخت خودروهای گازوئیلی!

جمعی از مهندسان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی را طراحی کردند که 15 درصد کاهش مصرف سوخت خودروهای دیزلی و 50 درصد کاهش دود را به همراه دارد؛ با نصب این دستگاه روزانه 11 میلیون لیتر کاهش مصرف گازوئیل را در کشور شاهد خواهیم بود!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ جمعی از مهندسان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی طراحی کردند که مصرف سوخت خودروهای دیزلی را 15 درصد کاهش می‌دهد. با نصب این دستگاه بر روی خودروهای دیزلی 15 درصد کاهش مصرف گازوئیل و 50 درصد کاهش دود را شاهد خواهیم بود.

ساخت دستگاه کاهنده مصرف سوخت، دستاوردی جدید است که حاصل همکاری 2 ساله پژوهشگران جوان ایرانی است؛ این دستگاه با استفاده از کاتالیست‌های مخصوص فلز ساخته می‌شود و با قرار گرفتن در مسیر سوخت خودروهای دیزلی اقدام به پالایش سوخت و حذف صددرصدی آب از گازوئیل می‌کند؛ با نصب این دستگاه بر روی خودروهای دیزلی، مصرف گازوئیل در کشور روزانه نزدیک به 11 میلیون لیتر کاهش پیدا خواهد کرد!

"مهدی حاجیان" استاد دانشگاه و همکار این شرکت دانش‌بنیان گفت:‌ این طرح امسال در مسابقات بین‌المللی در بین 658 طرح ارائه شده از 25 کشور دنیا در زمره 12 درصد برتر به مرحله دوم این مسابقات راه پیدا کرده است.

"فواد سلیمی" همکار این شرکت دانش‌بنیان گفت: ما روزانه 80 میلیون لیتر مصرف گازوئیل داریم و این می‌تواند باعث شود که 6.5 میلیون دلار و بیش از 180 میلیارد تومان به صورت روزانه ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

مهم‌ترین فرق ماشین دیزلی با بنزینی در نحوه احتراق سوخت در درون موتور است؛ در موتور بنزینی، جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا می‌شود و این جرقه توسط یک سیستم الکتریکی در درون موتور بنزینی ایجاد می‌شود و در زمان مناسب این جرقه زده می‌شود.

فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتور دیزل نیازی به شمع ندارد چون مخلوط هوا و گازوئیل تا حدی فشرده می‌شود که گرمای کافی برای احتراق ایجاد شود؛ به این شیوه، احتراق از طریق فشرده‌سازی می‌گویند؛ ایجاد چنین فشاری در موتور، نیازمند مقاومت بالای موتور است و همین نکته است که ساخت موتورهای دیزلی را سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند و موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی معمولاً سنگین‌تر و گران‌تر هستند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس