مصرف مازوت، امنیت انسانی اصفهان را به خطر انداخته است


مصرف مازوت، امنیت انسانی اصفهان را به خطر انداخته است

اصفهان-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اصفهان آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و در چهارچوب ملاحظات امنیت ملی مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده‌ایم اما با این کار، امنیت انسانی در اصفهان به خطر افتاده است.

به گزارش ایرنا، ایرج حشمتی، روز یکشنبه در بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز در استانداری اصفهان افزود: ناپایداری‌ هوا در این فصل موجب شد سوزاندن مازوت تاثیر چندانی روی شاخص‌های کیفی هوا نگذارد اما باید مراقب باشیم و امروز اعلام کنیم که با توجه به اینکه نیروگاه‌های استان بیش از ۴۰ روز از مازوت استفاده کردند باید در سال‌های آینده از فیلتر مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: مسوولان این نیروگاه‌ها معتقدند که استفاده از فیلترهای مناسب، اقتصادی نیست و شرایط استفاده از فیلتر مناسب وجود ندارد که این مساله تهدید بزرگی برای امنیت انسانی استان محسوب می شود بنابراین باید در زمینه مصرف سوخت استاندارد، مراقبت ویژه ای انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تاکید کرد: وزارت نفت باید برای این استان ترتیبی اتخاذ کند تا بطور قطع، سال آینده از سوخت مناسب در آن استفاده شود.

وی اضافه کرد: انرژی در کشور ما بدلیل قیمت تمام شده پایین آن، بدرستی استفاده نمی‌شود و کمبود انرژی و کمبود گاز یکی از دلایلی است که امسال ما را مجبور به استفاده از مازوت در نیروگاه‌های استان کرد.

حشمتی با اشاره به طرح موضوع امنیت انسانی از سال ۱۹۹۴ در جهان خاطرنشان کرد: امروز موضوع امنیت انسانی در محملی گسترده‌تر از امنیت ملی مطرح شده و عنصر اساسی در این زمینه، امنیت محیط زیست است.

وی بیان کرد: امروز ایران دارای پنج چالش اساسی در زمینه آب، تغییر کاربری اراضی، انرژی، آلودگی هوا و تنوع زیستی است که این پنج چالش اصلی محیط زیست استان هم محسوب می‌شود و در صورت بی‌توجهی، شرایط سختی را برای حیات ما ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: این چالش‌ها در استان ما خیلی ملموس‌تر و نسبت به سایر استان‌ها از نظر اقلیمی مقداری وخیم‌تر است لذا باید در کنار توسعه پایدار، مراقب امنیت انسانی خود باشیم.

به گفته وی، امروز کم بارشی، خشکی زاینده‌رود و نداشتن حقابه تالاب گاوخونی و توجه نداشتن به مصرف آب، فشارهایی را به این استان وارد کرده است.

حشمتی ادامه داد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار کانون فرسایش خاکی در استان اصفهان وجود دارد که همواره در ۶ ماهه اول سال بدلیل وزش باد، غلظت آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا، این استان را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی گفت: امروز زنبورداری در استان اصفهان نیز تحت‌الشعاع ریزگردها قرار گرفته و بسیاری از درختان، باغ‌ها و بسیاری از گونه‌های بومی اثر ریزگردها آسیب می‌بینند و تولید اکسیژن را به خطر می‌اندازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: از مجموع ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان، بطور قطع ۴۷۰ مورد از آنها آلودگی هوا را بدنبال دارند و امنیت این استان را تهدید می‌کنند و شرایط سختی را برای این استان رقم زده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تنوع زیستی و اینکه تنوع زیستی، ارزشمندترین منبع حیات محسوب می‌شود، افزود: گونه‌های در معرض خطر انقراض بسیاری در کشور وجود دارد که بدلیل استفاده ناصحیح از منابع طبیعی و توجه نکردن به این ذخایر ژنتیکی، در حال از دست دادن آنها هستیم.

حشمتی تاکید کرد: ما امروز در مراسم فرمایشی حضور نیافته‌ایم بلکه اقدام صنایع سبز که به‌تقریب همه آنها در زمینه انرژی، خاک و مسائل آموزشی نقش بسزایی دارند و در مسیر امنیت انسانی فعالیت می‌کنند، قابل ستایش است و ما برای زندگی در استان اصفهان باید در مسیر صنعت سبز حرکت کنیم.

وی گفت: دستکم سه واحد برگزیده این استان قابلیت انتخاب شدن در سطح ملی را داشتند که بدلیل پُر نکردن فرم‌ لازم و اینکه نتوانستند مستندسازی لازم را انجام دهند، در سطح ملی و برگزیده انتخاب نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: بعضی از فعالان صنعتی، سازمان محیط زیست را بدلیل سختگیری‌ها و تعهدات بسیار سنگین برای توسعه و صدور مجوزها بعنوان "محیط ایست" تلقی می‌کنند.

وی افزود: امسال ۵۴ واحد صنعتی و خدماتی در استان، ثبت نام اولیه کردند که ۲۳ واحد از آنها ثبت نام نهایی خود را انجام دادند و نسبت به پُر کردن فرم هایشان اقدام کردند.

حشمتی بیان کرد: از مجموع این ۲۳ واحد، پس از بررسی لازم و صحت سنجی ۹ واحد بعنوان واحد صنعتی سبز معرفی شدند که در کمیته ارزیابی کننده سازمان حفاظت محیط زیست، تنها پنج واحد به تایید رسید اگرچه آن چهار صنعت هم از نظر محیط زیست استان بطور قطع صنعت سبز محسوب می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش و همیاری خانه صنعت، معدن و اتاق بازرگانی، در سال آنده بتوان تعداد صنایع سبز استان را افزایش داد و جایگاه اصفهان را در زمینه صنعت سبز بالا برد.

به گزارش ایرنا، بیست و سومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز، امروز با حضور مسوولان کشوری بمنظور تحقق نگرش زیست محیطی در میان صاحبان صنایع، معادن و خدمات، ایجاد رقابت سازنده میان صنایع، معادن و خدمات کشور، برقراری ارتباط سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست و بخش صنعت، معدن و خدمات، ایجاد فضا برای تبادل تجربیات و دستاوردهای زیست محیطی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی با یکدیگر در سالن همایش‌های بین‌المللی شهدای محیط زیست در تهران برگزار شد.

تشویق از مدیران صنعت، معدن و خدمات در راستای کاهش و جلوگیری از صدمات زیست محیطی و ارتقاء و گسترش فرهنگ آن به فن‌آوری های زیست محیطی و فرآیند تولید پاک از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود.

رعایت استانداردهای زیست محیطی، ایجاد سیستم پایش لحظه‌ای، استقرار واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست، استقرار نظام مدیریت سبز، ایجاد توسعه و راهبری فضای سبز و آموزش و فرهنگ سازی زیست محیطی از جمله شاخص های عمومی و مدیریت انرژی، مدیریت منابع آب، مدیریت پسماند و گواهینامه مهارت‌های زیست محیطی از شاخص های اختصاصی انتخاب واحدهای صنعتی سبز محسوب می شود.

انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز از طریق سامانه «جامع محیط زیست» انجام شده است. سامانه مجوز استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی در راستای تحقق دولت الکترونیک، حذف مراجعات حضوری با رویکرد شفاف سازی و کاهش فساد اداری ذیل سامانه جامع محیط زیست طراحی شده است و پاسخگویی به استعلام متقاضیان دریافت خدمت الکترونیکی در ۳۱ استان کشور از طریق وب سرویس انجام می شود.

تعیین زمان بازدید، تعیین تعرفه‌های کارشناسی و پرداخت الکترونیک از دیگر امکانات سامانه «جامع محیط زیست» است.

هشت واحد بعنوان صنعت و خدمات برگزیده سبز ملی و ۶۷ واحد دیگر بعنوان صنعت و خدمات سبز در بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز معرفی شدند.

پنج مجموعه صنعتی فولاد امیرکبیر کاشان، ترام چاپ سپاهان، چینی زرین و فرش فرهی کاشان و مجتمع کشت و صنعت قربانیان از استان اصفهان در این مراسم که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد بعنوان صنایع سبز برگزیده شدند و به آنها لوح تقدیر و تندیس اهدا شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قرارداد امری تا 2027 تمدید شد