رونمایی از اتوبوس برقی زیما محصول شرکت شتاب در خط 26 اتوبوسرانی اصفهان


رونمایی از اتوبوس برقی زیما محصول شرکت شتاب در خط 26 اتوبوسرانی اصفهان

مراسم رونمایی از اتوبوس برقی زیما در خط 26 اتوبوسرانی شهر اصفهان، روز یک¬شنبه مورخ 15 اسفند ماه 1400 همزمان با روز درختکاری برگزار گردید. این مراسم با حضور علی قاسم¬زاده شهردار اصفهان، محمد حسین رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا...

مراسم رونمایی از اتوبوس برقی زیما در خط 26 اتوبوسرانی شهر اصفهان، روز یک¬شنبه مورخ 15 اسفند ماه 1400 همزمان با روز درختکاری برگزار گردید. این مراسم با حضور علی قاسم¬زاده شهردار اصفهان، محمد حسین رفان مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو)، حسین حق شناس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، کامبیز مرادی مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری اصفهان برگزار و از این اتوبوس برقی در سیستم حمل و نقل اصفهان رونمایی شد.

این اتوبوس محصولی از شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان با نام تجاری "شتاب" است که با مشارکت گروه مپنا و گروه تولیدی صنعتی عقاب افشان، در شهریور ماه سال 1399 با هدف هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تاسیس شده است. مأموریت این شرکت طراحی، تولید و عرضه اتوبوس برقی داخل شهری در فاز اول و سپس توسعه سایر خودروهای تجاری برقی و به موازات توسعه بستر حمل و نقل برقی و هوشمند خواهد بود.

کامبیز مرادی مدیرعامل شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (شتاب) در مراسم رونمایی اتوبوس برقی زیما در سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان اظهار داشت: این اتوبوس اولین اتوبوس برقی طراحی و ساخته شده در داخل کشور می باشد که توسعه محصول آن بر اساس دانش مهندسان ایرانی انجام شده است.

وی درباره مشخصات فنی این اتوبوس گفت: این اتوبوس دارای پک باتری با ظرفیت 318 کیلووات ساعت می باشد و از دو موتور بهره می برد که در نزدیک چرخ های اتوبوس قرار گرفته اند.

مدیرعامل شرکت شتاب افزود: امروزه گروه مپنا و شرکت مکو تمام نیاز به زیرساخت شارژ اتوبوس های برقی را مرتفع ساخته اند. به طوری که با طراحی و ساخت انواع شارژرهای اتوبوس های برقی که در دنیا متداول هستند و بومی سازی آنها، گامی بلند جهت سهولت استفاده از این اتوبوس ها را برداشته اند.

مرادی به آخرین محصولات شرکت مکو در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: شارژر ترتیبی اتوبوس در محل دپوی شبانه اتوبوس های برقی قرار می¬گیرد و چندین اتوبوس به آن وصل می شوند و اتوبوس ها یکی پس از دیگری و بدون دخالت اپراتور شارژ می شوند. همچنین شارژر پانتوگراف 600 کیلوواتی امکان شارژ فوق سریع اتوبوس های برقی را فراهم کرده است که خوشبختانه این محصولات به صورت کامل در شرکت مکو طراحی و ساخته می شود.

در بخشی از این مراسم، شهردار و اعضای شورای شهر اصفهان و دیگر مسئولین، سوار بر اتوبوس برقی زیما، به محل مورد نظر جهت درخت کاری در نارنجستان ناژوان منتقل شدند و در آنجا اقدام به درخت کاری کردند.

رونمایی از اتوبوس برقی زیما محصول شرکت شتاب در خط 26 اتوبوسرانی اصفهاناتوبوس برقی زیما

در بخش دیگری از این مراسم، علی قاسم¬زاده شهردار اصفهان به تبیین برنامه های شهرداری اصفهان جهت استفاده از اتوبوس های برقی پرداخت و گفت: در ابتدای دوره ی جدید مدیریت شهری شهر اصفهان، جلسه ای با مدیران گروه مپنا برگزار شد و تفاهم نامه ای جهت خرید اتوبوس برقی از این گروه منعقد شد و حضور آزمایشی این اتوبوس در سطح شهر اصفهان نیز از مفاد همان تفاهم نامه می باشد.

ایشان افزودند: قرار بر این است که تدریجا به سمت استفاده از اتوبوس های برقی حرکت کنیم و طی یک پروسه چند ساله اتوبوس های شهری که سهم قابل توجهی در آلایندگی هوای شهر را دارند با اتوبوس های برقی جایگزین کنیم و این مهم نیاز به کمک دولت دارد.

قاسم زاده درباره تجربه سفر با اتوبوس برقی زیما گفت: "اتوبوس کیفیت بسیار خوبی دارد و از هر نظر تلاش شده است که به استانداردهای بین المللی نزدیک باشد و اگر این اتوبوس به تولید انبوه برسد، نقطه ی تحول و عطفی در حمل و نقل عمومی کشور خواهد بود".

در پایان این مراسم، محمد حسین رفان مدیر عامل شرکت مکو در جمع خبرنگاران بعد از معرفی مشخصات فنی اتوبوس زیما خاطر نشان کرد: این اتوبوس حاصل کار و تلاش شبانه روزی بیش از 100 نفر از مهندسان و متخصصان داخلی است که در طول 3 سال به انجام رسیده است.

ایشان افزودند: اتوبوس زیما محصولی کاملا هوشمند است به طوری که اطلاعات و دیتای اتوبوس به صورت آنلاین به مرکز کنترل مستقر در شرکت مکو ارسال می شود و وضعیت عملکردی این اتوبوس به صورت لحظه ای مورد بررسی قرار می گیرد.

بومی‌سازی تولید اتوبوس برقی توسط مپنا، جهش قابل‌توجهی در تولید داخلی صنایع برقی‌سازی ایجاد می‌کند و پیشرفت بزرگی برای صنعت حمل و نقل کشور محسوب می‌شود. بیش از 70 درصد این محصول در داخل طراحی و ساخته شده است و مپنا انتظار دارد که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های موازی در حوزه‌های سلول باتری و موتور که در مجموعه گروه مپنا در جریان است به 100 درصد برسد. استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و محققان در حوزه‌های برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، برنامه‌نویسی و نرم‌افزار، تحلیل داده، هوشمندسازی و مهندسی سیستم، فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این پروژه ایجاد کرده است. با رشد زیرساخت تحقیقاتی امکان گسترش فناوری به حوزه‌های دیگر حمل‌و‌نقل همچون خودروهای سواری شخصی، خودروهای تجاری نیمه‌سنگین، سنگین و اشتراکی نیز فراهم می‌شود. گروه مپنا در چشم‌اندازی روشن برای صادرات این محصول در آینده برنامه‌ریزی کرده است و خود را موظف به توسعه زیرساخت‌های برقی‌سازی در منطقه می‌داند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در