برگزاری همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در سال 1402


برگزاری همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در سال 1402

رئیس همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی از برگزاری این همایش در سال 1402 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان،‌ حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، در نشست خبری و رونمایی از پوستر این همایش که در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه معنویت به عنوان مهمترین رکن ادیان الهی، رسالت انبیا و آرزوی دیرین و بنیادین انسان همواره مورد بحث و گفت‌وگو بوده است، عنوان کرد: بدون تردید دیرینه‌ترین آرزوی انسان، گرایش به معنویت است و انسان همواره به دنبال بیرون رفت از روزمرگی است.

بنابراین گزارش در این جلسه که از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۰برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی؛ رئیس همایش، دکتر هادی وکیلی؛ دبیر علمی و دکتر شاکرنژاد؛ دبیر اجرایی همایش و نیز برخی از مدیران بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی و جمع کثیری از اصحاب رسانه حضور داشتند.
این نشست خبری با پرسش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه و پاسخ رئیس و نیز دبیر همایش به اتمام رسید و در انتهای مراسم، از لوگو و پوستر دومین همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی رونمایی شد.


حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، در نشست خبری و رونمایی از پوستر این همایش که در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه معنویت به عنوان مهمترین رکن ادیان الهی، رسالت انبیا و آرزوی دیرین و بنیادین انسان همواره مورد بحث و گفت‌وگو بوده است، عنوان کرد: بدون تردید دیرینه‌ترین آرزوی انسان، گرایش به معنویت است و انسان همواره به دنبال بیرون رفت از روزمرگی است.
وی با اشاره به اینکه امروزه گرایش به دین و معنویت حتی در جوامع مادی‌گرا نیز در حال رشد و شکوفایی است، ادامه داد: اسلام به عنوان آخرین دین الهی همواره به عنصر معنویت حیات انسان تاکید داشته است.

وی با بیان اینکه دو عامل، معنویت اصیل اسلام را تحت تاثیر قرار داد، گفت: یکی از عوامل، جریان‌هایی با برداشت‌های نادرست از معنویت است که مسیر فکری انسان را دچار انحراف کرد و سبب شد بسیاری از انسان‌های تشنه معنویت راه را گم کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در رابطه با عامل دوم اظهار کرد: در دنیای غرب پس از بازگشت عصر جدید به معنویت، نسخه‌هایی پیچیده شد که آن ها نیز مسیرهای انحرافی به روی بشر گشودند که در جامعه‌ ما نیز این فرق نو ظهور جوانان را جذب کرده است.


وی با اشاره به اینکه هدف از همایش اول آشنایی مردم با چهره حقیقی فرقه‎ها بود، گفت: در همایش اول نگاه نقدی و سلبی بود و به دنبال شناسایی آسیب‌ها بودیم؛ اما در همایش دوم به دنبال نگاه مقایسه‌ای و تطبیقی هستیم و در محور های همایش تلاش می‌شود نقاط برجسته عرفان و معنویت اسلامی باز گشایی و بازنمایی شود.
رئیس قطب تعمیق ایمان دینی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر این همایش با اهتمام محققان و اساتید به اهداف خود برسد دستاوردی است که محافل آکادمیکی می‌توانند برای دنیای امروز داشته باشند. امروزه بسیاری از محققان تصریح می‌کنند آنچه در قرآن و عرفان حقیقی اهل بیت (ع) وجود دارد در جهان دین، بی‌نظیر است.



وی بیان کرد: این همایش از دو بعد علمی و عملی برخوردار است؛ زیرا معنویت فقط مسئله عالمان نیست بلکه در بستر جامعه جریان دارد و زمانی موفق می‌شود که هر دو بعد در کنار هم پیش بروند.
دکتر هادی وکیلی، دبیر علمی همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، نیز در این نشست عنوان کرد: در همایش دوم سعی شده است داشته‌های بالفعل معارف اسلام در دسترس مردم قرار بگیرد.
وی در رابطه با محورهای همایش گفت: در همایش دوم خداگرایی، راه‌های تحول معنوی، پدیده‌های فوق طبیعی، شخصیت و معلمان معنوی، جاذبه‌های معنوی، کارکرد شریعت و کارکردهای فردی مورد بررسی تطبیقی قرار می‌گیرند.


وی اظهار کرد: آمار دقیقی از تعداد جریان‌های معنوی و فرقه‌ها وجود ندارد اما بر اساس مطالعات جهانی حدود ۲۰۰هزار جریان در سطح جهان به عنوان فرقه های معنوی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها و رایزنی‌هایی صورت گرفته‌ است که این همایش به صورت جهانی برگزار شود، بیان کرد: این همایش در آبان ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و اول آبان ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارسال چکیده آثار و ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارسال آثار است.
دبیر علمی همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی، ادامه داد: آدرس دبیرخانه همایش قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده اخلاق و معنویت است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط