شوک روسیه به مذاکرات وین/ سود بزرگی که مسکو از به تعویق افتادن برحام می برد


شوک روسیه به مذاکرات وین/ سود بزرگی که مسکو از به تعویق افتادن برحام می برد

تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف‌کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال شده است مذاکرات اتمی ایران در وین را با چالش مواجه کرده است.

به‌ گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، روسیه تلاش می‌کند از قرارداد اتمی ایران به‌عنوان ابزاری برای مقابله خود با غرب در بحران اوکراین استفاده کند، آن‌هم در شرایطی که مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران به مراحل نهایی خود رسیده‌ است.

پس‌از ماه‌ها مذاکرات در وین، انتظار می‌رفت قرارداد اتمی برجام طی روزهای آینده امضا شود، اما تقاضای غیرمنتظره روسیه برای معاف کردن تجارت اقتصادی با ایران از تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین بر آن اعمال شده است، شرایط را پیچیده کرده‌ است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحریم‌های گسترده‌ای که غرب علیه این کشور اعمال کرده است گفت مسکو از آمریکا یک ضمانت می‌خواهد که تحریم‌های جدید، حقوق آن در قرارداد اتمی ایران را تحت تأثیر قرار ندهد.

وی گفت: ما از آمریکا می‌خواهیم یک ضمانت کتبی در حد وزارت امور خارجه به ما بدهد که تحریم‌های اخیر اعمال‌شده آسیبی به حق تجارت آزاد و همه‌جانبه‌ ما با ایران و سرمایه‌گذاری و همکاری فنی و نظامی ما با این کشور نرساند.

طبق درخواست لاوروف، تجارت ایران و روسیه باید از تحریم‌های این کشور معاف شوند و غرب تقریباً برای رد این درخواست مطمئن است چون یک شکاف بزرگ در روند تحریم‌های روسیه ایجاد می‌کند، دراین‌صورت مسکو می‌تواند کل قرارداد اتمی را وتو کند.

وزیر امور خارجه آمریکا این تقاضای روسیه را نامرتبط دانسته اعلام کرد تحریم‌هایی که به‌خاطر حمله به اوکراین علیه روسیه اعمال شده است هیچ ارتباطی با قرارداد اتمی ایران ندارد.

روسیه همچنین از به تعویق افتادن قرارداد برجام سود می‌برد. ایران بیش‌از 2 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد و اگر این نفت به بازار راه پیدا کند، روند افزایش قیمت آن آهسته می‌شود.

روسیه که یک تولیدکننده بزرگ نفت در دنیاست، قصد دارد با افزایش بیشتر قیمت نفت اقتصاد غرب را تحت فشار قرار دهد و درآمد خود را هم بالا ببرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش