مسیر 9 گانه پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی در لیگ/ یک قهرمانی دیگر یا شکستن طلسم؟


مسیر 9 گانه پرسپولیس و استقلال برای قهرمانی در لیگ/ یک قهرمانی دیگر یا شکستن طلسم؟

استقلال و پرسپولیس در شرایطی برای قهرمانی رقابت می‌کنند که 9 هفته از رقابت‌های لیگ برتر باقیمانده و باید دربی را هم برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، فاصله امتیازی استقلال و پرسپولیس در بالای جدول به 6 امتیاز رسید و حالا آبی‌پوشان پایتخت شانس بیشتری برای قهرمانی دارند. هرچند 9 هفته باقیمانده و دیدارهایی که دو تیم دارند، تأثیر بسیار زیادی در تعیین قهرمان خواهد داشت و البته این مسئله قابل انکار نیست که برنده دربی روز 26 اسفند، می‌تواند شانس خود را افزایش دهد.

می‌توان گفت که پرسپولیس پس از کسب پنج قهرمانی پیاپی، شانس کمتری نسبت به استقلال برای قهرمانی دارد، اما آنها امیدوار به لغزش حریف و کم کردن فاصله 6 امتیازی خود هستند. با این حال پرسپولیس برای کم کردن این فاصله، نیاز به پیروزی در دربی دارد که در هفته بیست‌وسوم برگزار خواهد شد.

فارغ از دیدار مستقیم دو تیم که برنده آن می‌تواند شانس خود را برای قهرمانی افزایش دهد و استقلال حتی با نباختن هم فاصله خود را با حریف حفظ خواهد کرد، اما بررسی سایر دیدارهای دو تیم تا پایان فصل مسیر قهرمانی را به صورت کلی نشان می‌دهد. پیش درآمد دو تیم برای رسیدن به دربی، تقابل با تیم‌های نفتی است.

استقلال در خانه میزبان صنعت نفتی خواهد بود که در آبادان موفق به شکست پرسپولیس شده تا بار دیگر علیرضا منصوریان مانند لیگ پانزدهم به قهرمان آبی‌ها تبدیل شود که توانست با شکست پرسپولیس با تیم نفت تهران، از قهرمانی سرخپوشان جلوگیری کند. حالا صنعت نفت آزمون سختی مقابل استقلال خواهد داشت و باید دید منصوریان مقابل تیم سابقش چه خواهد کرد. پرسپولیس هم بار دیگر خارج از خانه باید با نفت مسجدسلیمان بازی کند که در قعر جدول است و با محمود فکری برای جدا شدن از این منطقه تلاش می‌کند.

پس از دربی 98 که به میزبانی پرسپولیس در تاریخ پنجشنبه 26 اسفند برگزار می‌شود، استقلال در خانه با پیکان و پرسپولیس خارج از خانه با هوادار روبه‌رو می‌شوند و می‌توان گفت سختی یا آسانی این بازی برای دو تیم برابر است. با این حال هفته بیست‌وپنجم استقلال باید با سپاهان در اصفهان رویارویی کند که این تیم با وجود فاصله گرفتن از دو تیم پایتخت، اما همچنان خود را از شانس‌های کمرنگ قهرمانی می‌داند و شاید در 9 هفته پایانی به دنبال تلاش بیشتر باشد. از همین‌رو می‌توان گفت استقلال کار دشواری پیش‌رو دارد، در شرایطی که پرسپولیس در خانه میزبان پیکان خواهد بود.

اگر تا این هفته استقلال همچنان صدرنشین باقی مانده باشد، دیدار خانگی با شهر خودرو قعرنشین در هفته بیست‌وششم در هفته‌ای که پرسپولیس باید در اصفهان مقابل ذوب‌آهن بازی کند، فرصت خوبی برای شاگردان فرهاد مجیدی است تا فرار بزرگی در صدر جدول داشته باشند. پرسپولیس پس از یک دیدار خارج از خانه، در هفته بیست‌وهفتم باید با سپاهان در زمین بی‌طرف بازی کند و در هفته بیست‌وهشتم نیز دیدار با تراکتور در تبریز است تا پرسپولیس سه بازی پیاپی دور از ورزشگاه آزادی باشد. در این دو هفته نیز استقلال باید با فولاد خوزستان در اهواز بازی کند و دیدار با آلومینیوم در ورزشگاه آزادی هم می‌تواند دشوار باشد. پرسپولیس در هفته بیست‌ونهم با دیدار خانگی مقابل شهر خودرو به ورزشگاه آزادی باز می‌گردد و استقلال در این هفته باید راهی رفسنجان شود تا با مس بازی کند. دیدار هفته سی‌ام دو تیم نیز تقابل استقلال در خانه با نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس در شیراز با فجر سپاسی است.

در زیر جدول دیدارهای دو تیم را مشاهده می‌کنید که به خانگی بودن یا خارج از خانه بودن مسابقات نیز اشاره شده است:

هفتهاستقلالپرسپولیس
22 صنعت نفت آبادان (خانگی)نفت مسجدسلیمان (خارج از خانه)
23پرسپولیس (خارج از خانه)استقلال (خانگی)
24پیکان (خانگی)هوادار (خارج از خانه)
25سپاهان اصفهان (خارج از خانه)پیکان (خانگی)
26شهر خودرو (خانگی)ذوب‌آهن اصفهان (خارج از خانه)
27فولاد خوزستان (خارج از خانه)سپاهان اصفهان (بی طرف)
28آلومینیوم اراک (خانگی)تراکتور تبریز (خارج از خانه)
29مس رفسنجان (خارج از خانه)شهر خودرو (خانگی)
30نفت مسجدسلیمان (خانگی)فجر سپاسی شیراز (خارج از خانه)
اکنون استقلال با 51 امتیاز صدر نشین لیگ برتر است و پرسپولیس با 45 امتیاز در رده دوم قرار دارد. هر دو تیم در هفته‌های باقیمانده با سپاهان 38 امتیازی دیدار خواهند داشت و شاید همین دیدارهای مستقیم سپاهان را برای امیدوار مانده به قهرمانی خوشبین کند. فارغ از دربی 98 و تقابل پرسپولیس و استقلال در ورزشگاه آزادی، استقلال تا پایان فصل پنج دیدار دیگر در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کند و پرسپولیس فقط دو بازی مقابل پیکان و شهر خودرو را در ورزشگاه خانگی خود انجام خواهد داد که شاید این مسئله به سود آبی‌پوشان باشد.

استقلال با وجود داشتن این امتیاز که از 9 بازی آینده خود، در 6 مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد کرد، اما سه بازی سخت خارج از تهران دارد که تقابل با سپاهان در اصفهان، فولاد در اهواز و مس در رفسنجان است. پرسپولیس هم سه بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کند که یکی از آنها تقابل مستقیم با استقلال است و دو دیدار هم مقابل پیکان و شهر خودرو که شاید روی کاغذ، مسابقات سختی برای پرسپولیس محسوب نمی‌شود. با این حال سه تقابل پیاپی خارج از خانه مقابل ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتور می‌توان شاگردان یحیی گل‌محمدی را از مسیر قهرمانی دور کند. دیدار با نفت مسجدسلیمان و فجر سپاسی شیراز هم در زمین‌های بی‌کیفیت، نمی‌تواند به سود پرسپولیس باشد و البته نباید هوادار را هم تیمی ساده برای پرسپولیس تلقی کرد، تیمی که در دیدار رفت موفق به متوقف کردن سرخپوشان شد.

با نگاهی به این جدول و مسابقات خانگی و خارج از خانه دو تیم، باز هم می‌توان گفت استقلال مسیر بهتری برای رسیدن به قهرمانی دارد و شاید پرسپولیس در یک صورت می‌تواند شانس خود را افزایش دهد و آن هم با پیروز شدن در دربی است که هفته بیست‌وسوم برگزار خواهد شد. اگر این اتفاق رخ ندهد، مسلماً استقلالی‌ها با اعتماد به نفس بیشتری به ادامه مسیر نگاه خواهند کرد و آن زمان می‌توان گفت که پرسپولیس پس از پنج فصل پیاپی، در رقابت قهرمانی شکست خورده است. با این حال شاگردان گل‌محمدی تجربه بیشتری برای قهرمانی دارند و علاوه بر دربی، منتظر لغزش استقلال در سه دیدار سخت مقابل سپاهان، فولاد و مس نیز هستند.

باید دید در نهایت پس از 30 هفته دوئل برای قهرمانی، ششِ پرسپولیسی‌ها به ثمر خواهد نشست یا استقلال یک قهرمانی نوبرانه کسب می‌کند. پرسپولیس دنبال ششمین قهرمانی پیاپی و ثبت هشتمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر است و استقلال نیز پس از قهرمانی در فصل 92-1391 به دنبال ثبت چهارمین قهرمانی است تا طلسم قهرمان نشدنش به یک دهه نکشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت