وقتی استرس دارید، خوردن این خوراکی‌ها ممنوع!


وقتی استرس دارید، خوردن این خوراکی‌ها ممنوع!

به گزارش بهداشت نیوز (https://behdasht.news/)، زمانی که استرس خیلی شدید یا مزمن باشد، به سلامت آسیب می‌رساند و باعث اختلال ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین و در نتیجه احساس خستگی، بی‌حوصلگی و افسردگی می‌شود....

به گزارش بهداشت نیوز، زمانی که استرس خیلی شدید یا مزمن باشد، به سلامت آسیب می‌رساند و باعث اختلال ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین و در نتیجه احساس خستگی، بی‌حوصلگی و افسردگی می‌شود. مصرف بعضی خوراکی‌ها سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد که بهتر است از آنها پرهیز شود.

در ادامه این مطلب، به خوراکی هایی اشاره خواهیم کرد که بهتر است در شرایط استرس میل نکنید. این خوراکی ها عبارتند از:

انواع شیرینی ها

برخلاف تصور شیرینی‌جات تاثیر مثبتی در ایجاد احساس آرامش ندارد زیرا زمانی که سطح قند خون افزایش می‌یابد، بدن مقدار بیشتری کورتیزول تولید می‌کند. در شرایط استرس که کورتیزول بالاست، مصرف خوراکی‌های شیرین این حالت را به‌شدت افزایش می‌دهد.

قهوه

کافئین عملکرد غده فوق‌کلیه را تحریک می‌کند و در نتیجه مقدار بیشتری هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. در شرایط استرس مزمن باید از مصرف زیاد قهوه پرهیز کرد. افراط در مصرف قهوه همچنین عامل بی‌خوابی است که خود زمینه‌ساز افزایش استرس و اضطراب خواهد بود.

نوشابه‌های گازدار

براساس مطالعات، نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کنند‌ه‌های مصنوعی بیشتر از شیرینی‌های طبیعی سطح کورتیزول را بالا می‌برند. بنابراین، خوردن نوشابه های گازدار می تواند یک عادت غذایی با تاثیرهای منفی به حساب بیاید.

خوراکی‌های سرخ‌شده

تاثیر خوردن تنقلاتی مانند چیپس در احساس آرامش موقتی است و به‌سرعت از بین می‌رود. حتی محققان بریتانیا در یکی از مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که خوراکی‌های فرآوری‌شده مانند چیپس، دسر، گوشت فرآوری‌شده و... به‌دلیل چربی بالا، سطح افسردگی و استرس را 58 درصد بالا می‌برند.

خوراکی‌های شور

مصرف خوراکی‌های شور در شرایط استرس نیز توصیه نمی‌شود زیرا افزایش نمک موجب دفع کلسیم و احتباس آب در بافت‌ها می‌شود که در این حالت عوارض کورتیزول تشدید می‌شود.

پاستا و غلات تصفیه‌شده

خوراکی‌هایی با شاخص گلیسمی بالا مانند نان سفید، پاستا، غلات صبحانه و... به‌سرعت قند خون را بالا می‌برند و در نتیجه سطح کورتیزول نیز افزایش پیدا می کند.

منبع: سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی