پراید 111 به ایستگاه 182 میلیون‌تومان رسید


پراید 111 به ایستگاه 182 میلیون‌تومان رسید

بازار آزاد خودروهای داخلی در هفته سوم اسفندماه به‌گونه‌ای پیش رفته که با روند کاهش بهای ارز، قیمت خودرو در بازار نیز بین دو تا 10 میلیون‌تومان ریزش را تجربه کرده است.

به گزارش «اخبار خودرو»،بازار آزاد خودروهای داخلی در هفته سوم اسفندماه به‌گونه‌ای پیش رفته که با روند کاهش بهای ارز، قیمت خودرو در بازار نیز بین دو تا 10 میلیون‌تومان ریزش را تجربه کرده است. روز گذشته بازار خودرو مطابق معمول، هم‌زمان با کاهش نرخ ارز که به 25 هزار و 400 تومان رسید و اخبار مثبت ارسالی از وین پیرامون توافقات هسته‌ای و همچنین به‌دلیل نبود مشتری، کاهش قیمت را تجربه کرد و بهای خودروهای تولیدی با تغییر قابل توجه دو تا 10 میلیون‌تومان مواجه شد. خودروهای مونتاژی نیز روز گذشته با کاهش قیمت چشمگیر خود را مهیای بازار شب عید کردند. این درحالی است که تا پیش از این کارشناسان بازار خودرو از بلاتکلیفی بازار شب عید صحبت می‌کردند و سرنوشت آن را به‌نتیجه مذاکرات گره می‌زدند.
درنهایت به‌نظر می‌رسد درصورت توافق احتمالی در وین و در راستای احیای برجام، فشار مضاعف روی بازارها تا حدی کاهش یابد. این درحالی است که روز گذشته دلار در معاملات پشت خطی حتی به‌کانال ۲۴ هزار تومان نیز وارد شد. سکه اما به‌دلیل تغییرات قیمت در اونس طلای جهانی با شیب ملایم‌تری مواجه شد. درهمین راستا رسانه‌های منتسب و نزدیک به‌شورای‌عالی امنیت ملی از موفقیت‌آمیز بودن دیدار گروسی از ایران خبر دادند و منابع غیررسمی و غربی گفته‌اند نشانه‌هایی از احیای برجام به‌چشم می‌خورد و به‌نظر می‌رسد توافق وین گام پایانی باشد. درصورت احیای برجام احتمال این وجود دارد که نرخ ارز به‌کانال‌های پایین‌تر نیز سقوط کند. هرچند خلاف آن نیز صادق است. در بازار خودرو متاثر از قیمت کاهشی دلار و سیگنال مثبت بازار به‌تصویب طرح واردات خودرو درمجلس، روند قیمت‌ها کاهشی شد و بازار کم‌کم در آستانه تعیین‌تکلیف توافق احتمالی برجام دورنمای روشن‌تری پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد درصورت توافق احتمالی وین، مسیر بازار خودرو دوباره دستخوش تغییرات معناداری شود. درواقع فروشندگان خودرو از روند قیمت دلار الگوبرداری می‌کنند و این درحالی است که با توافق احتمالی وین شرایط تغییر می‌کند. از طرفی می‌توان گفت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو پایتخت نشان می‌دهد از زمان بازدید رئیس‌جمهور از گروه صنعتی ایران‌خودرو و صدور فرمان هشت‌ماده‌ای، تا به‌امروز خودروهای داخلی با کاهش چندمیلیون‌تومانی قیمت مواجه شده‌اند. رئیس‌جمهور کشورمان روز چهارشنبه هفته گذشته (یازدهم اسفندماه) در یک بازدید سرزده از ایران‌خودرو دستورهای مهمی را درحوزه خودرو صادر کرد و در این بازدید رئیس‌جمهور ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به‌عمل آورد و با تاکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، برای ترخیص خودروها دستوراتی را صادر کرد. رئیس‌جمهور پس از بازدید از انبار خودروهای ایران‌خودرو با حضور درخطوط تولید این شرکت، در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و درحوزه تامین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپوشده در انبارهای ایران‌خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودرو جدید و با کیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت‌نظارت خودرو از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت دستوراتی را صادر کرد.
بررسی بهای خودروهای محبوب و خوش‌مشتری بازار نیز نشان می‌دهد که روز گذشته قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به‌ترتیب به ۱۸2 و ۲۶۲ میلیون‌تومان رسید که نسبت به‌چهارشنبه هفته گذشته از کاهش سه تا پنج‌میلیون‌تومانی بها حکایت دارد. به‌همین نسبت قیمت سایر خودروهای تولید داخل نیز کاهش یافت و کارشناسان معتقدند سخنان و فرمان‌های رئیس‌جمهور بر بازار اثر مثبتی گذاشته است؛ زیرا وقتی صحبت از بهبود کیفیت یا تکمیل خودروهای ناقص می‌شود، خودروسازان نیز به‌خود خواهند آمد. در عین حال برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند که فارغ از اثر روانی این بازدید، باید به‌فکر تامین نیاز بازار بود. با توجه به‌تقاضای حدود ۱.۵ میلیون‌دستگاهی بازار، در مقابل تولید حدود یک‌میلیون‌دستگاهی خودروسازان داخلی (سال 1399 اندکی بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه)، بین عرضه و تقاضا فاصله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاهی وجود دارد که همین مساله سبب افزایش قیمت‌ها شده است.
البته درصورت تکمیل حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص دو خودروساز بزرگ کشور و عرضه آن‌ها به‌بازار، بخشی از این فاصله پُر خواهد شد و قیمت‌ها کاهش خواهند یافت؛ با این حال کارشناسان تاکید دارند که فاصله عرضه و تقاضا باید با واردات خودرو جبران شود و در این زمینه ستاد تنظیم بازار باید ‌نیازسنجی کند. این درحالی است که کارشناسان معتقدند ریزش قیمتی این روزهای بازار ناشی از تاثیر مثبت بازدید سرزده رئیس‌جمهوری از ایران‌خودرو و همچنین ریزش نرخ ارز است. اگر مذاکرات برجام به‌ثمر بنشیند و همچنین واردات ۷۰ هزار دستگاه خودرو سواری در سال آینده اجرایی شود، تاثیر دوچندانی بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت.
درحال حاضر کارشناسان معتقدند با توجه به‌ناتوانی خودروسازان در رساندن میزان عرضه خودرو ‌به‌حد تقاضا، باید واردات (حتی واردات خودروهای دست‌دوم و کارکرده) در دستور کار قرار گیرد و این مساله در کاهش قیمت‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. درحال حاضر باید گفت بهترین مدل‌ها برای واردات که بتواند منجر به‌تنظیم بازار شود، در بازه قیمتی هشت تا ۱۲ هزار دلار قرار می‌گیرند و این درحالی است که برندهای خوش‌نام و بزرگ نیز در این محدوده قیمتی خودرو برای عرضه دارند. از طرفی‌ افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی در یک سال اخیر به‌نحوی بوده که هنوز این خودروها بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بالاتر از اسفندماه پارسال قیمت دارند. هرچند درمورد خودروهای خارجی اوضاع این‌گونه نیست و قیمت‌ها از زمان مشابه پارسال پایین‌تر است.
به‌گزارش «دنیای‌خودرو» در مهم‌ترین معاملات روز گذشته خودروهای تولید داخل از شرکت ایران‌خودرو درمدل‌های 1400، سمند LX داشبورد جدید، سمند سورن، سورن پلاس، پژو 405GLX، پژو 405SLX، پژو پارس سال، پژو پارس TU5، پژو 207 دنده‌ای، پژو 207 با سقف شیشه‌ای (پانوراما)، پژو 207 اتومات سقف پانوراما، پژو 206 تیپ 2، رانا پلاس، دنای معمولی با کروزکنترل، دنا پلاس، دنا پلاس توربو، تارای دنده‌ای، تارای اتومات و همچنین پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 صندوقدار هر دو مدل 1399 هستند که به‌ترتیب با قیمت 259، 271، 307، 264، 301، 273، 327، 350، 357، 536، 262، 269، 361، 396، 457، 472، 396، 515، 315 و 308 میلیون‌تومان در بازار به‌فروش رسیدند.
در محصولات‌ایران خودرو بیشترین تغییرات برای خانواده دنا بوده است و دنا پلاس در بازار طی دو روز گذشته بیشترین تغییر قیمت را داشته و از قیمت 407 میلیون‌تومان به 394 میلیون‌تومان رسیده است. دنا پلاس توربو نیز از قیمت 463 میلیون‌تومان به 457 میلیون‌تومان رسیده و تارا دنده‌ای نیز از 401 میلیون‌تومان به 396 میلیون‌تومان رسیده است. تارای اتومات نیز از قیمت 538 میلیون‌تومان به 515 میلیون‌تومان رسیده است.
همچنین در معاملات روز گذشته بازار خودروهای شرکت سایپا شامل پراید 111 و 131 هر دو مدل 1399 و پراید 132 مدل 1398 به‌ترتیب 182، 168 و 162 میلیون‌تومان و درمدل‌های 1400 این گروه خودروسازی تیبا صندوقدار، تیبا صندوقدار آپشنال، تیبا 2، تیبا 2 پلاس، ساینا، ساینا پلاس، کوییک دنده‌ای، کوییک R سفید-قرمز، کوییک R سفید-مشکی، کوییک پلاس اتومات، شاهین با سند آزاد، کوییک S و نیسان بنزینی آپشنال به‌ترتیب 178، 185، 181، 200، 191، 216، 191، 195، 198، 282، 342، 203 و 279 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !