نوای مهر موسیقی ایرانی را به امریکای لاتین برد


نوای مهر موسیقی ایرانی را به امریکای لاتین برد

گروه نوای مهر به سرپرستی مهدی عیوقی در سفری دو ماهه به امریکای لاتین،‌ تلاش دارد تا موسیقی ایرانی را در این منطقه معرفی کند.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی گروه نوای مهر، مهدی عیوقی نوازنده موسیقی ایرانی است و تا کنون چند بار به همراه گروهش به امریکای لاتین سفر کرده است. او در این سفرها کنسرت‌ها و مسترکلاس‌هایی برای معرفی موسیقی ایرانی به مردمان امریکای لاتین برگزار کرده است.


در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا سفرهای «نوای مهر» به قاره امریکا لغو شد. اما این گروه به تاریخ 8 اسفند 1400 به مکزیک سفر کرده تا در آنجا کنسرت‌ها و مسترکلاس‌های خود را برگزار کند.


مهدی عیوقی طراح این سفرها و سرپرست گروه «نوای مهر» می‌گوید: ما از هشتم اسفند به مکزیک آمده‌ایم و در نظر داریم تا به مدت دو ماه در این کشور بمانیم و برنامه‌هایمان را اجرا کنیم.


او در شرح برنامه‌های‌شان در مکزیک تاکید می‌کند: حدود 100 هنرجوی موسیقی ایرانی در مکزیک داریم که در سال‌های گذشته و در سفرهای مختلفی که گروه «نوای مهر» به این کشور داشته، با آنها کار کرده‌ایم. برخی از این هنرجویان الان به دوره‌ی عالیِ موسیقی ایرانی رسیده‌اند.


عیوقی می‌گوید:‌ ما در ایام نوروز در مکزیک خواهیم بود. مسترکلاس‌های بسیاری را برگزار خواهیم کرد. کنسرت‌های رسمی برنامه ریزی شده که با حضور اعضای «نوای مهر» روی صحنه می‌رویم.


او تاکید می‌کند: اجرا در فستیوال زاکاتاکاس یکی از اتفاق‌های مهمی است که در این سفر انجام می‌شود. این فستیوال یکی از رویدادهای مهمِ کشور مکزیک است و ما برای دومین بار است که برای حضور در این فستیوال دعوت می‌شویم.


عیوقی می‌گوید: چندین کنسرت دیگر در شهرهای مختلف مکزیک برگزار خواهیم کرد. همچنین چند پروژه‌ی ضبط مشترک با گروه‌های مکزیکی داریم. در سفرهای قبلی که به مکزیک داشتیم پروژه‌ی مولانا را در این کشور ضبط کردیم. جالب اینکه پروژه‌ی مولانا با اسپانسر مکزیکی ضبط و آماده‌ی انتشار بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا منتشر نشد. ولی به زودی این آلبوم هم منتشر می‌شود.


او ادامه می‌دهد: ما در زمان حضورمان در مکزیک حدود بیست برنامه موسیقی را به صحنه خواهیم برد. همچنین در این دو ماه، مسیرِ آموزش به هنرجویان مکزیکی را هم پیش خواهیم برد.


عیوقی می‌گوید: ما در حوزه موسیقی سرمایه‌گذاری لازم را نداشته‌ایم تا این هنر ایرانی را به دیگر نقاط جهان معرفی کنیم.‌


سفر ما به امریکای لاتین با هزینه‌ی شخصی انجام می‌شود و هیچ حمایت مالی از سوی دولت برای ما وجود ندارد. گرانیِ ارز هم باعث شده که انجام این سفر برای ما بسیار دشوار شود.


او ادامه می‌دهد: من این سفرها را به شکل پروژه‌ای کاری و با هزینه‌ی شخصی انجام می‌دهم. به نوازندگانی که در کنارم هستند هم علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های سفر، دستمزدشان را هم پرداخت می‌کنم. البته که دوستان هنرمندم در گروه «نوای مهر» همراهی ویژه‌ای با من داشته‌اند.


این نوازنده دف تاکید می‌کند:‌ دوست داشتم به عنوان هنرمند و با خیالی آسوده و با گرفتنِ دستمزدم به چنین سفرهایی بروم و اجراهایم را برگزار کنم. اما وقتی چنین امکانی برای ما از سوی ارگان‌های دولتی فراهم نیست، مجبوریم خودمان وارد عمل شویم و ریسکِ این کار را به جان بخریم.


سرپرست گروه «نوای مهر» می‌گوید: برای انجام این سفرها، سفارت ایران در مکزیک همکاریِ بسیاری با گروه ما داشت و دعوت‌نامه‌ها را برای ما ارسال کرد. البته این حمایت هم فقط به صورت معنوی بوده و هیچ کمک مالی از جایی نگرفته‌ایم. متاسفانه سفارت ایران در مکزیک رایزن فرهنگی ندارد.


او با تاکید بر شباهت‌های رفتاری و فرهنگی میان مردم ایران و مکزیک، ادامه می‌دهد:‌ میانِ ما و مردمان مکزیک اشتراکات فرهنگی و رفتاریِ زیادی هست. شما در اروپا نمی‌توانید خیلی زود با مردمانِ اروپا دوست شوید، اما در امریکای لاتین خونگرمیِ ویژه‌ای در بین مردم‌شان هست که نشان از اشتراک فرهنگی ما و آنها دارد.


گروه «نوای مهر» در سفرِ امسال از چهار هنرمند تشکیل شده که در ترکیب این گروه مهدی عیوقی نوازنده دف و دایره، حسن‌مهدی اعتباری نوازنده تار و سه‌تار و خواننده، امین حیدری نوازنده عود و مدرس تنبور و مهرداد مسعودی نوازنده کمانچه و مدرسِ ویلن ایرانی حضور دارند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی