واکسن‌گریزان از چه فرار می‌کنند؟


واکسن‌گریزان از چه فرار می‌کنند؟

آن دسته از افراد که همچنان از تزریق واکسن، گریزان هستند، می‌توانند جان همنوعان خود را با مخاطرات جدی مواجه کنند. حتی یک فرد واکسن‌نزده می‌تواند با جان ده‌ها نفر از عزیزان خود بازی و آنها را گام‌به‌گام به مرگ نزدیک کند.

آفتاب‌‌نیوز :

«مدتی است که تزریق دوز سوم واکسن کرونا آغاز شده. این در حالی است که عده‌ای هنوز از تزریق واکسن کووید-۱۹ امتناع می‌کنند. این دسته از افراد که در مقایسه با تزریق دوزهای قبلی، تعدادشان کم نیست، به دلایل عدیده‌ای از واکسن‌زدن گریزان هستند. تعطیلات نوروز نزدیک است و در روزهای پایانی سال، مراکز خرید، بازارها، پاساژها و خیابان‌های اصلی شهر مملو از جمعیت می‌شوند. بعد از بیش از دو سال خانه‌نشینی در تعطیلات نوروز، خیلی از مردم به مسافرت‌های دور و نزدیک خواهند رفت. حالا آن دسته از افراد که همچنان از تزریق واکسن، گریزان هستند، می‌توانند جان همنوعان خود را با مخاطرات جدی مواجه کنند. حتی یک فرد واکسن‌نزده می‌تواند با جان ده‌ها نفر از عزیزان خود بازی و آنها را گام‌به‌گام به مرگ نزدیک کند.

دکتر مرجان جعفری روشن، روانشناس، با اشاره به این که یکی از مواردی که روی افراد واکسن‌گریز تأثیـــرات زیــادی می‌گذارد، فضای مجازی و رسانه است، به «ایران» می‌گوید: «این افراد تصور می‌کنند که به صورت ویژه و خاص توطئه‌ای در کار است و بحث کنترل جهانی تک‌تک افراد مطرح است و ترس از کنترل‌شدن آنها را از تزریق واکسن بازمی‌دارد. از سوی دیگر دسته‌ای از افراد هستند که تجربه‌های بدی در اطراف خود درخصوص تزریق واکسن داشته‌اند. به عنوان نمونه فردی از فامیل یا نزدیکان آنها پس از تزریق واکسن فوت شده است و این مرگ سبب شروع ترس و فوبیا شده و سبب شده این دسته از افراد از تزریق دوز آخر واکسن سر باز زنند. آنها نمی‌دانند که به دلایل پزشکی همچون داشتن بیماری زمینه‌ای یا ابتلا به یک بیماری خاص، فرد فوت شده است و علت اصلی مرگ به هیچ عنوان تزریق واکسن نبوده است. گروه دیگری هم در میان افرادی که دوز سوم واکسن را تزریق نکرده‌اند، وجود دارند که تصور می‌کنند آسیب‌ناپذیر هستند و چون تا این لحظه بیمار نشده‌اند، پس از این به بعد و تا پایان بیماری هم مبتلا نخواهند شد.»

به گفته این روانشناس اجتماعی، افرادی که خود را آسیب‌ناپذیر می‌بینند، نمی‌دانند که حتی چنانچه علائمی نداشته باشند، می‌توانند ناقل باشند و با حیات عزیزان خود بازی کنند. اگر هر فردی به این فکر کند که یک روز با نبود عزیزی در خانواده چه بلایی سرش خواهد آمد، یک ساعت را هم از دست نداده و برای تزریق واکسن اقدام خواهد کرد.

در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم و رفتارهای خطرآمیز، آمار بالایی را به خود اختصاص داده است. رفتن به اماکن شلوغ و پرتردد مانند بازارها و مراکز خرید افزایش پیدا کرده و افراد زیادی خود را برای سفرهای نوروزی آماده می‌کنند. افرادی که همچنان از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، آیا زمانی که در این ازدحام‌ها حضور پیدا می‌کنند، به جان عزیزان خود فکر می‌کنند؟ حتی با نیم‌نگاهی به آمارهای مرگ و میر روزانه ناشی از کووید-۱۹ می‌توان متوجه شد، مرگ چقدر به همگان نزدیک است.

جعفری روشن ادامه می‌دهد: با مشاهده رفتارهای افرادی که از واکسن‌زدن دوری می‌کنند، می‌توانیم نتیجه بگیریم که برخی از این افراد منفعت‌طلبی و خودخواهی را ارجح قرار می‌دهند و به زندگی و حیات سایرین نمی‌اندیشند. فکرکردن به لذت‌هایی همچون حضور در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها و سفررفتن در حالی که هنوز واکسن تزریق نشده، بسیار خطرآفرین است. به این افراد باید یادآور شد که آیا می‌توانند هزینه‌های سنگینی همچون بیمارستان‌رفتن، تحمل مرگ عزیزان و یک عمر دوری از آنها را به‌راحتی بپردازند؟

او در ادامه توضیح می‌دهد: حتی اگر سه دوز واکسن را تزریق کرده‌ایم، بهتر است شادی‌های جایگزینی را انتخاب کنیم. به عنوان مثال برای رفتن به سفرهای یک‌روزه برنامه‌ریزی کنیم. همه می‌دانیم که در خانه ماندن‌های طولانی، غیر قابل تحمل و خسته‌کننده شده، همه افراد جامعه نیاز به مسافرت رفتن و حضور در جمع‌ها و مهمانی‌ها دارند، می‌توان برای حفظ جان خود و اطرافیان کمی بیشتر تحمل کرد و شادی‌های جایگزین را انتخاب کرد و در نهایت با استقبال از تزریق دوز سوم واکسن کرونا از مجاری و مسیرهای ایمن، زندگی را سالیان سال ادامه داد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی