راهنمای جامع انتخاب روغن موتور بی ام و BMW – قسمت اول 


راهنمای جامع انتخاب روغن موتور بی ام و BMW – قسمت اول 

ما در این مقاله درتلاشیم درمقاله ای جامع و کامل پنج قسمتی به شرح کاملی از انتخاب روغن موتور مناسب بی ام و سری 1 و 3 و 5 و 6 و 7 و... با نمونه کدهای اتاق G12-E60-E90-F25-F26 و غیره با توجه به شرایط ایران بپردازیم ، اگر اولین بار است که خودروی بی ام و را از بازار خرید و فروش خودرو میخرید مطالعه این مقاله کمک بسیار شایانی برای جلوگیری از اسیب رساندن به خودروی بی ام و شما میکند .

در صورتی که مایل به مطالعه مقاله نیستید میتوانید کل مقاله را به صورت صوتی گوش فرادهید :

درهمین باب به شعبه ایران شرکت ژرمن مانستر المان در اقدسیه که خدمات تخصصی تعمیرگاهی بی ام و در ایران را ارائه می دهند مراجعه کردیم ، به نظر ما ژرمن مانسر که ترجمه فارسی میشه هیولا المان ! ، یک رقیب خوب و درخور و شاید از نظر تخصص فنی حتی بهتر از پرشیا خودرو نمایندگی سابق بی ام و می باشد، شرکت هیولا المان به سرپرستی مازیار کربلایی با مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک ساخت و تولید و تحصیل کرده در المان و سابقه کار در نمایندگی بی ام و در مونیخ المان را کارنامه حرفه ای خود دارند ، در همین زمینه ایشون تجربیات خوب و تلخ خودش از انتخاب روغن موتور بی ام و با توجه به شرایط ایران و روغن موتورهای فیک و اصلی طرز شناخت و معیارهای مهم انتخاب این ماده حیاتی برای بی ام و را برای ما بیان کرده که توجه نکردن به این موارد باعث اسیب بسیار شدید و فراتر از تصور به خودروی بی ام و شما می شود و چیزهایی خیلی جالبی را می اموزیم و متوجه میشیم روغن موتور چقدر وظایف جالبی را بر عهده دارد و ادامه این مقاله از زبان ایشان و بیان حرفای ایشان به زبان تحریری می باشد .

پس با ما همراه باشید تا ببنیم انتخاب روغن موتور مناسب خودش یک رشته تحصیلی است ! بیایم با هم این علم را بیشتر فرا بگیریم ( این مقاله را می توانید به طور کامل در سایت هیولا المان نیز مطالعه فرمایید ) .

همان طور که میدانیم هر اجزای داخل موتورخودرو ( حال ذکرما در این مقاله مختص خودرو بی ام و می باشد ولی این موضوع در تمام خودرو موجود درایران نیز حایز اهمیت است ) به صورتی طراحی شده است که با اجزای دیگر به صورت موازی کار کنند تا انجین خودرو عملکرد مطلوبی داشته باشد ، روغن موتور واقعی کاری فراتر از روانکاری موتور بی ام و را انجام میدهد و در حال حاضر اگر بخواهیم خلاصه وار وظایف روغن موتور را بیان کنیم به شرح زیر است :

وظایفی که توسط روغن موتور بی ام و انجام می شود

وظیفه 1 : روغن کاری

روغن موتور یک لایه و سطح روان کننده دائمی بین سطوح متحرک موتور ( سیلندر ها و پیستون ها و میل سوپاپ و میل لنگ و سرسیلندر و سایر اجزای متحرک موتور ) تشکیل می دهد به نحوی که از انسداد پیستون جلوگیری شود ، این کار باعث محافظت در برابر سایش اجزای موتور ، در نتیجه افزایش طول عمر موتور می شود ، لازم به ذکره وقتی دو جز مکانیکی سالید می خواهند روی هم حرکت کنند باید بین ان ها روان کاری انجام شود تا اصطحکاک فی مابین ان ها کاهش یابد و در موتور خودرو این وظیفه بر عهده روغن موتور می باشد .

از طرفی اصطکاک میان قطعات موتور خودرو و برخورد این قطعات، باعث ایجاد صدا در موتور می‌شود ، روغن مناسب موتور، تمام این آلودگی‌ها و صدا های صوتی را از بین برده و حرکت قطعات بر روی یکدیگر را به راحتی ممکن می‌سازد ، برای مثال روغن موتور مناسب و با کیفیت صدای موتور خودرو بی ام و (BMW) شما را به ‌طور کامل از بین می‌برد، به طوری که در برخی از موارد، صدای خودرو به قدری کاهش پیدا می‌کند که رانندگان متوجه روشن یا خاموش بودن خودرو خود نمی‌شوند! باید به این نکته توجه کنیم این روغن موتور اگر برای بی ام و شما باشد ( پشت جلد روغن موتور خودروهایی که پشتیبانی می کند ذکر می شود ) متناسب با الیاژ انجین و قطعات موتور شما می باشد پس سبب کاهش صدا و حفاظت بهتر از موتور ب ام و شما می شود ( به عکس زیر دقت کنید – در این عکس میتوانید انجین هایی که این روغن موتور پشتیبانی می کند را مشاهده فرمایید – بعید میدانیم تعمیرکاران یا حتی نمایندگی بی ام و در تهران به این موارد تا این حد دقت کرده باشند ! )

راهنمای جامع انتخاب روغن موتور بی ام و BMW – قسمت اول 

وظیفه 2 : تمیز کردن موتور

روغن موتور ، داخل موتور بی ام و شما را تمیز نگه می دارد و افزودنی های ویژه در ان ، قطعات داغ و متحرک موتور را در برابر هرگونه الودگی که ممکن است در طی فرایند احتراق موتور ایجاد شود محافظت می کند و این افزودنی ها در روغن موتور جذب می شود و از رسوب کردن این افزودنی ها در موتور جلوگیری می شود ولازم به ذکره این افزودنی ها در هر برند خودرو و متناسب با الیاژ خودروی شما متفاوت است ، مثلا اگر به عکس فوق دقت کنید این روغن موتور برای خودروهای فوق بهینه سازی شده است و اگر روغن موتور مناسب با الیاژ خودروی خود را استفاده کنید حتی باعث کاهش صدای موتور خودروی شما هم می شود ، در مراکز تعمیرگاه بی ام و ( پرشیا خودرو ) و تعمیرگاه و نمایندگی های بنز و... این وظیفه تعمیرگاه می باشد که با دقت این اطلاعات را بررسی و متناسب با نوع خودرو روغن موتور مناسب شما راپیشنهاد دهد.

وظیفه 3 : خنثی کردن

اسید های تشکیل شده توسط سوخت نسوخته و گازهای احتراق را در روغن موتور خنثی می کند ودر نتیجه از خوردگی به ویژه در یاتاق ها جلوگیری میکند .

راهنمای جامع انتخاب روغن موتور بی ام و BMW – قسمت اول 

وظیفه 4 : خنک کردن موتور

یک وظیفه دیگر روغن موتور خنک کردن و دفع حرارت انجین است ( در اصل روغن موتور بسیاری از قسمت های موتور را که مایع خنک کننده به ان ها نمیرسد را خنک می کند ) و اگر این گرما و حرارت در خودرو بی ام و شما باقی بماند قطعات خودرو به شدت داغ شده و بهم میچسبند (این خنک کاری بخشیش بر عهده مایع خنک کننده رادیاتور و بخش دیگرش برعهده روغن موتور است )

وظیفه 5 : جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی موتور

برای انجام فرآیند احتراق، باید هوا که حاوی اکسیژن است، با بنزین مخلوط شود، از طرفی اکسیژن یکی ازعواملی است که باعث خوردگی و زنگ ‌زدگی فلزات می‌شود ، بنابراین استفاده از یک روغن مناسب موتور اثرات اکسیدکنندگی را کاهش داده و از آسیب موتور جلوگیری می‌کند.

به دلیل طولانی نشدن مطالب بقیه مطالب این مقاله را دربخش دوم ادامه میدهیم با ما همراه باشید و میتوانید کل این مقاله را در بخش بلاگ سایت هیولا المان مطالعه نمایید .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی