بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا


بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم بدون صلاحیت نباید به کلاس درس برود، گفت:کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم.

بیسوادی پنهان دانش‌آموزان همزمان با کرونا
مهدی نویدادهم در دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با بیان اینکه هر ذی حقی، به حق خودش برسد، یکی از تعاریف عمده عدالت است، اظهار کرد: هرچند این تعریف هم کژتابی دارد؛ همه را برابر و یکسان پنداشتن، غلط رایجی است، انسان‌ها متفاوتند و نیاز‌ها و ظرفیت‌های متفاوتی دارند.

وی به بحث عدالت آموزشی یا تربیتی از منظر سندتحول بنیادین اشاره کرد و گفت: واژه "تربیت" اعم از تعلیم و تربیت است، وقتی می‌گوییم عدالت تربیتی یعنی هم فعالیت‌های آموزشی و هم پرورشی را شامل می‌شود، طی سه سال اخیر در وزارت آموزش و پرورش کار علمی سنگینی انجام و بر اساس آن با ۲۰ شاخص، کل شهرستان‌های کشور از لحاظ عدالت آموزشی سنجیده شدند و ۴۹۹ شهرستان مشخص شده‌اند که کدام از نصیب آموزشی بیشتری و کدام از حداقل‌ها بهره‌مند هستند.

مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: یکی از شاخص‌ها، دسترسی به مدرسه است. در اولین گام، همه دانش آموزان باید به مدرسه دسترسی داشته باشند و کیفیت در سطوح بعدی قرار می‌گیرد، در برخی مناطق به دلایل مختلف دسترسی به مدرسه امکان پذیر نیست یا به سختی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آموزش همه دانش‌آموزان از یک کتاب واحد، بی‌عدالتی است، زیرا دایره واژگان آن‌ها متفاوت است، در سند تحول بنیادین هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم؛ بنابراین یکی از راه‌کار‌ها استفاده از کتاب‌های درسی چند تألیفی به جای تک تألیفی است.

نوید ادهم افزود: اینکه گفته می‌شود پذیرش در دانشگاه‌ها، بیشتر از مدارس غیردولتی است، تلخ است، زیرا دانش‌آموزان در مناطق محروم امکاناتی مانند مدرسه غیردولتی ندارند و اینجاست که نهاد‌ها و سمن‌ها می‌توانند وارد میدان شوند. یکی از کار‌هایی که سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند ورود کنند توانمندسازی معلمان است، باید معلم باکیفیت داشته باشیم و می‌توانیم بسیاری از نداشته‌ها را از این طریق جبران کنیم.

معلم بدون صلاحیت نباید به کلاس درس برود

مشاور وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: معلم بی‌کیفیت و کم‌سواد آسیب‌زا است و از آن سو معلم با کیفیت بسیار از نداشته‌های ما را جبران می‌کند. باید سازوکار‌های لازم از سوی مراجع ذی‌ربط فراهم شود، همه اختیار استخدام و جذب معلم در دست آموزش و پرورش نیست، معلمی که صلاحیت ندارد نباید به کلاس درس برود، اما بر اساس مصوبه مجلس به هردلیلی شماری از آن‌ها آمدند و وارد مدارس شدند. این‌ها از جمله عوامل آسیب‌زاست که اگر واکاوی و ریشه‌یابی شود می‌توان در بحث توسعه عدالت پیش رفت.

نوید ادهم افزود: کرونا موجب فقر یادگیری شده و از آن تعبیر به بیسوادی پنهان می‌کنیم، دانش‌آموزانی هستند که مدرک گرفته و به مقاطع بالاتر آمده‌اند، اما سواد، مهارت و شایستگی لازم را ندارند و این از همان آسیب‌هایی است که می‌توان روی بحث عدالت به آن فکر کرده و برایش چاره اندیشی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم