انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا


انشا نوروز در این بخش به مناسبت عید نوروز، چند انشا زیبا در مورد روزهای عید نوروز، جشن باستانی نوروز، سفره هفت سین و شروع سال جدید برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستان آماده کرده ایم. انشا درباره هفت سین نوروز ما ایرانیان با تمام وجود سفره هفت سین را در بالاترین قسمت […] نوشته انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا...

انشا نوروز

در این بخش به مناسبت عید نوروز، چند انشا زیبا در مورد روزهای عید نوروز، جشن باستانی نوروز، سفره هفت سین و شروع سال جدید برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستان آماده کرده ایم.

انشا درباره هفت سین نوروز

ما ایرانیان با تمام وجود سفره هفت سین را در بالاترین قسمت خانه پهن می کنیم و با خانواده اطراف آن می ‌نشینیم. بزرگ خانواده با شروع یامقلب القلوب شروع به خواندن قرآن می کند و غزل های زیبای حافظ را برای کوچک ترها می‌خواند و همه برای یکدیگر آرزوی خوشبختی می کنند.

گفته می ‌شود که این سفره فقط مخصوص نوروز نیست بلکه برای جشن زناشویی و شب چله نیز پهن می شود. در فرهنگ ما سفره نوروز هفت سین دارای هفت سین بسیار جذاب می باشد که در ظرف های سنتی و رنگارنگ چیده می شود. سبزه را بر روی هر چیزی مثل تنگ‌ماهی یا کوزه سفالی درست می کنند و در گوشه ای از سفره قرار می دهند.

سمنو که نشان دهنده باروری گیاهان بوده است و از جوانه گندم درست می شود. سیب که نشانه سلامتی و سنجد که نشان دهنده عشق و دلباختگی است.

سبزه که نشان دهنده سرزندگی و ارتباط انسان با طبیعت است و سرکه و سیر و سماق که نشانه سلامتی و شادابی می باشد و سکه نشانه برکت در سفره و آینه که نشانه روشنایی بوده و در بالاترین نقطه همراه با قرآن قرار می‌گیرد و کاسه سفالی که پر از آب است و روی آب برگ های گل شناور هستند و نشان دهنده پاکی می باشد.

واقعا این سفره پربرکت و زیبا نمادی از فرهنگ پربار ایرانیان است و برخی افراد این سفره را نه‌تنها سال تحویل بلکه تا روز ۱۳ نگاه می‌دارند و ۱۳ سبزه را به آب می دهند.

انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا

انشا درمورد عید نوروز

عید نوروز است و نوروز یعنی روز نو. روزی که طبیعت نو می‌گردد یعنی از نو آغاز می‌شود، سال از نو آغاز می‌شود و روز نو دارد آغاز می‌شود. نوروز دارد از راه می‌رسد؛ لبالب از بشارت و طراوت و تازگی و چه خوب است که ما نیز نو شویم.

صبح روز عید وقت آن است که خورشید دست از دامن تپه‌ها بردارد و به آبی آسمان آویزد؛ پس خورشید از پشت کوه سر بالا می‌آورد و به بهار زیبا خوش آمد می‌گوید. زمستان مدت‌ها پیش با شنیدن بوی بهار از این صحرا رفته، اما امروز دیگر رد پایش نیز حذف می‌شود.

عید نوروز وقت آن است که درختان سر خویش را بالا آورند، به بهار سلام گویند و از طراوت آن بهره گیرند. وقت آن است که پروانه چمن از پیله درآید و در نفس باد صبا سینه بگشاید. عید نوروز وقت آن است که شادی در رگ‌های زمین و ساکنانش سوسو زند.

وقت آن است که روزی از نو آغاز شود. امروز بهار وارد صحرا می‌شود و بر درختان شکوفه سپیدی و پاکی می‌کارد و از درختان لخت دشت عروسی زیبا می‌سازد. در طبیعت غوغایی برپاست گویا درختان و جویبار‌ها و پرندگان خندان‌تر و شادتر از همیشه هستند.

آسمان از سر شوق می‌گرید و انگار درختان دست‌هایشان را برای گرفتن دانه‌های بازیگوش باران که از گونه آسمان می‌چکد در هوا نگه داشته‌اند. انسان‌ها نیز دل خود را نیز از کینه‌ها پاک می‌کنند و آماده می‌شوند تا در فصلی تازه، بر شاخه‌های زندگانی شان، عشق و مهر و مهرانگیزی، جوانه بزنند و به شکوفایی بنشینند.

عید نوروز چه فرح‌بخش هوایی دارد، بوی عجیب و مست کننده‌ای مشام را قلقلک می‌دهد. مگر فصل‌ها هم عطر دارند که بهار این‌گونه خوشبوست؟ به همین خاطر نوروز، یادآور آن است که ما مدام باید جان و جامه و جامعه خود را پاک و شاد و سرشار از انرژی و عطر خوش شور و سرزندگی نگه داریم.

نوروز، یادآور اهمیتِ دیدن و توجه کردن است. نگاهم به خطی مشکی در آسمان می‌افتد که نزدیک‌تر می‌شود. آیا پرندگان غزل‌خوان هستند؟ آری، دسته‌ای پرستو در آسمان پرواز می‌کنند، دستم را در هوا برایشان تکان می‌دهم و به راهی که، چون خطی منظم و زیبا در آسمان می‌کشند، نگاه می‌کنم.

در نوروز باید چشم‌ها را باز کنیم و زیبایی‌ها را ببینیم. گوش‌ها را باز کنیم و آواز پرنده‌ها را بشنویم. دریچه دل‌ها را باز کنیم و انسان‌ها و پرندگان و طبیعت را دوست بداریم. صدای شادی کودکان در همه‌جا پیچیده و خروشان فریاد می‌زنند، صدای شادی‌شان گوش را نوازش می‌دهد.

فقط شادی و سرور را در نگاه مردمان می‌خوانم، چون همه صدای پای عابری را می‌شنوند که لهجه آشنا دارد با لبخندی بر روی لبانش و سرخی صورتش، رهگذری که با آمدنش فقط می‌خواهد خنده و خوشنودی هدیه دهد.

بله بهار زیبا آمده با تمام سرسبزی، با تمام شکوه و با تمام جذابیت‌هایش و با عید نوروز که هدیه اوست به ما. بهارا خوش آمدی.

انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا

انشا درمورد تعطیلات عید نوروز را چگونه گذراندید ؟

سه روز اول رو که همش ما عید دیدنی رفتیم و عیدی جمع کردیم و البته یه مقداری هم عیدی دادیم بعدش یه مسافرت سه چهار روزه رفتیم نوار جنوبی کشور رو گشتیم که به خاطر شلوغی بیش از حد از ادامه مسافرت منصرف شدیم و برگشتیم.

چند روز آخر رو هم یا رفتیم مهمونی و یا مهمون دعوت کردیم و چون تو خونه جدید تا حالا مهمونی نداده بودیم تموم فک و فامیل و دوستان رو گروه گروه دعوت کردیم و چهار روز پشت سر هم مهمون داشتیم.

تقریبا سه تا 50 نفر و یه شش نفره ! هنوزم که هنوزه با خودم میگم این ما بودیم که این همه مهمون رو راه انداختیم ؟

خلاصه رسیدیم به سیزده بدر و با کل فامیل توی خونه باغ یکی از اقوام جمع شدیم و بعدش هم دیگه هر کی برگشت خونه و شهر خودش حالا همه ی اینا رو گفتم که بگم توی این چند روز درس و مشق و تعطیل کرده بودیم.

و بعدش رسیدیم به قسمت چه کنم چه کنم ماجرا !و این‌ که توی این چند روز حسابی مشغول انجام تکالیف درسی بودیم و هر چی خوشی کردیم از تو چشمون در اومد ! ولی خوب دیگه همه میدونن روی درس خوندن توی نوروز نمیشه حساب باز کرد.

انشا عید نوروز کوتاه

به اعتقاد ایرانیان باستان نوروز اول روز از زمانه و آغاز حیات است. عید نوروز تعطیلات زیادی دارد. در واقع هیچ عید دیگری در کشور ما به اندازه ی این عید برای مردم تعطیلات در بر نخواهد داشت و به همین دلیل آنها این عید را بسیار مهم می دانند! چرا که در طی تعطیلات می توانند به زندگی شخصی خود بیشتر برسند و استراحت کنند.

مسئله ی دیگر این است که همانطور که از واژه ی عید پیداست، در این ایام مردم معمولا به جشن و خوشگذرانی مشغول می شوند که عید نوروز بیشترین فرصت را برای این کار به مردم می دهد و از همین جهت هم می توان آن را مهمترین عید باستانی ایران دانست.

جدای از تمام این موارد، می توانیم از اهمیت عید نوروز در برابر اعیاد دینی صحبت کنیم! اعیاد دینی اهمیت زیادی دارند و مورد توجه بسیاری از مردم هستند. اما عید نوروز نیز دست کمی از این اعیاد ندارد و به نوعی می توان گفت با آنها برابری می کند.

در این عید فقط خوشحالی و خوشگذرانی صورت نمی گیرد؛ بلکه کارهای مهمی از جمله صله رحم که در قبل هم در مورد آن گفته شد، انجام می گردد.

مردم در این عید فرصت مناسبی پیدا می کنند که خود را بشناسند و به شخصیت حقیقی خود بیشتر پی ببرند. در واقع این عید فرصت مناسبی به مردم میدهد که روی خود و باورهای مخرب شان کار کنند و این باورها را از بین ببرند.

گرچه که دین اسلام در اعیادی مانند عید غدیر خم و یا عید قربان این فرصت را به مردم می دهد، اما از آنجا که تعطیلات بیشتری در عید نوروز برای ما به همراه است، پس بهتر مردم می توانند این کار را انجام بدهند.

انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا

انشا برای عید نوروز

به زودی رخدادی عظیم در پیش است، حادثه ای به عمق یک تاریخ و به وسعت یک ایران. به زودی نوروز با گام های خرامان و عطر دل انگیز بهاری اش از راه می رسد. نوروز می آید تا با لبخندش قلب های تک تک ما را به تپش بیندازد، هر کوی و برزنی را گل باران کند و به هر ایرانی نوید عشق و شادی و تازه شدن بدهد.

نوروز پیام بهار است، به منتظرانی که در انتظار رویش، خسته و ناامید نشسته اند … به فرسودگانی که دست از رشد و تکاپو برداشته اند … به زمین خوردگانی که تنها به یک تلنگر برای بلند شدن و آغازی دوباره نیاز دارند …. نوروز نوید روزهای نو، انگیزه نو، مسیری نو و زندگی نو می دهد و رمز و راز شکفتن را به تک تک ما می آموزد.

نوروز با ساز و دهل، قرآن و صلوات، حافظ و هفت سین و با یک بغل عشق و شادمانی از راه می رسد، به ما صله رحم، شیوه محبت کردن و سرور را یاد می دهد و با تعظیم به طبیعت به پایان خودش نزدیک می شود، نوروز می رود اما نو شدن را در فکر و کلام و قلب های ما به یادگار می گذارد تا سالی نو را به بهترین شکل ممکن آغاز کنیم.

و باز …. هوا عطر تازگی می دهد، همان بوی آشنایی که هر سال، حوالی همین روزها به مشام می رسد و مادر به رسم هر ماه اسفند در تکاپوی تکان دادن خانه است!

مادر معتقد است چهارشنبه سوری هرگز نباید خانه اش را نامرتب و آب و جارو نکرده ببیند و الحق که هرسال جانانه بر سر اعتقادش ایستاده است.

انشا عید نوروز ساده

جشن نوروز سپاس آغاز سالی نو است.
به اعتقاد ایرانیان باستان نوروز اول روز از زمانه و آغاز حیات است.
اندیشه ایرانی نوروز را آغاز زندگی می‌داند و شروع هر پدیده مهمی را به این روز منسوب می‌دارد.
ایرانیان هر آغازی را جشن می‌گیرند و نوروز بزرگ‌ترین آغاز و بزرگ ترین‌جشن، با اصیل‌ترین سنت‌ها و مراسم جاودانه است.
از یکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار می‌روند و لباس عید می‌خرند.
در گذشته مردم پارچه‌هایی به رنگ روشن را خریداری می‌کردند و در روزی خوش یمن لباس می‌دوختند.
پختن نان شیرین از جمله کار‌هایی بود که حتماً باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام می‌گرفت.
قبل از عید نوروز کار‌هایی برای پیشواز انجام می‌شد.
مثلاً سبز کردن گندم پانزده روز مانده به عید نوروز در خانه‌ها صورت می‌گیرد.
یکی دو هفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می‌گیرد و اثاثیه را جابه جا می‌کنند و گردگیری می‌کنند و دوباره آن‌ها را می‌چینند که این کار شگون دارد.
در مرحله بعد پهن کردن سفره هفت‌سین است.
ایرانیان برای تحویل سال در یکی از اطاق‌های بزرگ خانه سفره می‌اندازند.
پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می‌گذارند و بعد هفت سین را می‌گذارند.
هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزه و علاوه بر هفت سین شمع و آینه و تخم مرغ بر سر سفره گذاشته می‌شود.
همچنین تخم مرغ‌ها را رنگ می‌کنند، به این صورت که آن‌ها را آب پز می‌کنند و سپس رنگ‌های شاد بر روی آن‌ها می‌زنند.
به این ترتیب یک سفره هفت‌سین زیبا و عید نوروز رنگی و شاد خواهند داشت.
از این انشا نتیجه می‌گیریم که لازم است به عید نوروز توجه داشته باشیم چراکه میراث فرهنگی نیاکان ماست.

انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا

انشا ادبی درباره عید نوروز

هیاهو مردم در بازار های شهر ، خنده کودکانی که لباس نو خریده اند ، بوی تمیزی که بعد از خانه تکانی به مشام میرسد ، فرش های خیس آویخته از دیوار های شهر ، سبزه های تازه جوانه زده در انتظار سفره هفت سین ، رنگ سبز درخشان برگ های درختان … اینها خاطرات محو من از روزهایی پیشواز سال نو و عید نوروز است…

انشا زیبا و جدید درباره عید نوروز

روزهایی که شاد به خاطر مشکلات اقتصادی یا گرفتاری های فردی برای بعضی سخت تر و برای بعضی ساده تر بگذرند اما نمیتوان شیرینی و حیاط نهفته در هر لحظه را انکار کرد … شیرینی دیدن خنده و گفت و گو و رفت آمد مردم که انگار آنها هم چون درختان یا پرندگان از یک خواب عمیق زمستانی برخواسته اند و در تکاپو برای تدارک بهار خود هستند.

انشا ادبی در مورد عید باستانی نوروز

شاید ما از پس قرن ها و قرن ها فلسفه چیدن سیر و سماق و سرکه و سمنوی سفره هفت سین را ندانیم ، یا مثل بزرگترها اشتیاقی به دید و بازدید عید نداشته باشیم اما حتی ما هم از این همه جنب و جوشی که در انسان ها و درختان و پرندگان و حیوانات در طبیعیت خداوندی میبینیم خوشنودیم … بهار یعین زنده شدن ، و زندگی با همه سختی هایش بدون شک زیباست…

انشا ادبی برای عید نوروز

ماییم که باید خودمون را از باتلاق گرفتاری های خودخواسته ، چشم و هم چشمی های کودکانه ، دنیاپرستی و حرص بی پایان نجات دهیم . آن گاه است که زیباییی های بهار و عید نوروز را حتی در لبخند ماندبزرگی که بعد از مدت ها نوه هایش را میبیند و برایشان میوه و آجیل و شکلات میاورد خواهیم یافت … یا در ذوق کودکان وقتی در خیال خود مدام عیدی هایشان را میشمارند.

انشا زیبا و جدید درباره عید نوروز

نتیجه گیری :

زندگی زیباست … و بهار مظهر این زیبایی است اگر میخواهیم این زیبایی را با تمام گوشت و پوست و استخوان خود درک کنیم باید ما هم جزءی از این طبیعت شگفت انگیز باشیم ، چون رودهای خروشان ، چون آفتاب گرم و تابنده ، چون درختان سبز و با طراوت و چون آسمان آرام و صبور…. عید نوروز مبارک …

انشا در مورد عید نوروز را چطور سپری کردید؟

مقدمه :

بعد از سپری کردن شش ماه کاری و درسی بهار و عید نوروز بهانه ایی می شود برای کمی استراحت و با هم بودن و این با هم بودن ها از تعطیلات نشات می گیرد. تعطیلاتی که برای بیشتر ما یکی از بهترین تعطیلات سال است.

تنه انشا:

در ابتدای شروع بهار و نوروز تعطیلات بهاری شروع می شود و تا ۱۳فروردین ادامه دارد. تعطیلاتی که با عید دیدنی و عیدی گرفتن و آجیل و شکلات شروع می شود که بخش مورد علاقه ی اکثر ما است که بتوانیم در این تعطیلات حداکثر لذت کافی را ببریم اما باید مراقب باشیم که به اندازه بخوریم و از اسراف و زیاده روی دوری کنیم زیرا تنها خود ما به آسیب های دچار می شویم. روز اول عید با رفتن به خانه مادربزرگ و پدربزرگ و نشستن دور سفره ی هفت سین شروع شد و تا چند روز آتی به صله ی رحم و دید و بازدید خانه ی عمو و خاله و دایی و عمه ادامه پیدا کرد. در این بین کمی با فامیل های هم سن و سال خودم بازی کردم و از خوراکی های خوشمزه ی عیدانه خوردم اما حواسم بود که زیاده روی نکنم.

انشا درباره تعطیلات عید نوروز

در این بین خانواده تصمیم گرفتند سفری کوتاه و چند روزه به شمال کشور داشته باشم که من به شخصه از آن خیلی استقبال کردم و خیلی از این موضوع خوشحال شدم. خلاصه که سفر شروع شد و بعد از سپری کردن طبیعت زیبای راه و ترافیک سنگین به گیلان زیبا رسیدیم اما در میانه راه با جنگل آتش گرفته ایی مواجه شدیم که متاسفانه در اقسام نقاط گیلان این اتفاق ناگوار افتاده بود و از سر غفلت بعضی از مسافرین جنگل های زیبا سوخته بودند. از این موضوع بسیار ناراحت شدیم و همان جا بود که برای همیشه در ذهن خود ثبت کردم که همیشه آتش را خاموش کنم و به دیگران نیز این موضوع را یادآور شوم تا خسارت های این چنینی کمتری رخ دهد.

انشا در مورد تعطیلات عید نوروز

بعد از آن به دریای زیبا رفتیم و از جنگل های زیبای شمال دیدن کردیم. همچنین به همراه خانواده به شهربازی رفتیم و خانوادگی از آن فضای زیبا خیلی استفاده کردیم و شاد بودیم و خندیدیم و در روز آخر یعنی۱۳ فروردین که روز طبیعت است به طبیعت رفتیم تا روز خود را در طبیعت بگذرانیم اما متاسفانه با طبیعت به همراه زباله مواجه شدیم اما کاری که انجام دادیم و از انجام آن خیلی خوشحالم این است که قبل از حرکت به سمت خانه همگی دسته جمعی کیسه زباله ایی برداشتیم و آن منطقه ایی را که نشسته بودیم از زباله پاک کردیم. آن روز تا لحظه ی آخر لبخند بر لب هایم نشسته بود و در ذهن خود این سفر را به عنوان یکی از بهترین سفرهایم ثبت کردم زیرا هم لذت بخش بود و هم درس بزرگی را به من آموخت.

نتیجه گیری:

سالانه جنگل های زیبای زیادی در تعطیلات عید یا در آتش می سوزند و یا در زباله دفن می شوند. این تعطیلات فرصت مناسبی است که کمی بیشتر مراقب طبیعت باشیم و با زیبا نگه داشتن طبیعت از داشتن آن و استفاده از آن لذت کافی را ببریم.

انشا درباره نوروز برای پایه های مختلف تحصیلی دبستان و دبیرستا

تحقیق کوتاه در مورد آداب و رسوم عید نوروز در ایران

عید نوروز برابر با اول فروردین ماه، یکی از کهن ‌ترین جشن ‌های به جا مانده از دوران باستان است.امروزه زمان برگزاری عید نوروز، در آغاز فصل بهار است. در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است.یکی از آیین های نوروزی مراسم چهارشنبه سوری است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال گویند. بدین صورت که شب آخرین چهارشنبه ی سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنب )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن: زردی من از تو، سرخی تو از من، ناراحتی های سال کهنه را به آتش می سپارند تا سال نو و عید نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

تحقیق کوتاه در مورد آداب و رسوم عید نوروز در ایران

از یکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند. سبز کردن گندم، عدس، ده پانزده روز به عید نوروز مانده در خانه ها صورت می گیرد. یکی دو هفته پیش از عید نوروز خانه تکانی انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گرد گیری می کنند و دوباره آنها را می چینند. در مراحل بعد تخم مرغ رنگ کردن است که آن ها را آب پز می کنند و رنگ های شاد بر روی آنها می زنند.

موضوع انشا خاطرات عید نوروز

برای تحویل سال در یکی از اطاق های خانه سفره می اندازند. پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سین را می گذارند. هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی. علاوه بر هفت سین، شمع و آینه، تخم مرغ و … سر سفره گذاشته می شود. دعای تحویل سال نو یکی دیگر از آداب عید نوروز است که توصیه شده در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید:

یا مقلب القلوب والابصار

یا مدبر اللیل والنهار

یا محول الحول و الاحوال

حول حالنا الی احسن الحال.

تحقیق کوتاه در مورد آداب و رسوم عید نوروز در ایران

از بامداد نوروز دید و بازدیدها آغاز می شود. در همه خانواده ها رسم است که به دیدار کسی که از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد بروند و تبریک بگویند و او نیز عیدی که شامل سکه یا پول است به آنها بدهد.

انشا خاطره عید نوروز

سیزده بدر (روز سیزدهم عید نوروز) است. روز دوازده فروردین همه وسایل تهیه می شود و هر چه از شیرینی ها و آجیل ها باقی مانده برای صبح سیزده آماده می شود که البته همراه آن سرکه و کاهو نیز هست. صبح سیزده فروردین همه دسته دسته عازم کوه و باغ های اطراف شهر می شوند و معتقدند در روز سیزده فروردین نباید در خانه ماند زیرا این روز نحس و بد یمن می باشد. عصر این روز ویژه سبزه گره زدن دخترهاست که در واقع برای گشایش بخت خود این کار را می کنند. روز سیزده پیش از طلوع آفتاب و تا پاسی از شب ادامه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انشا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید