امکان توزیع میوه ایام نوروز از طریق سامانه بازرگام اهواز فراهم شد


امکان توزیع میوه ایام نوروز از طریق سامانه بازرگام اهواز فراهم شد

اهواز - ایرنا - مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت:توزیع میوه ایام نوروز در خوزستان علاوه بر اینکه از طریق 153 غرفه به صورت مستقیم به شهروندان عرضه خواهد شد خرید آن با سامانه اینترنتی بازرگام اهواز نیز فراهم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدامین معین راد روز چهارشنبه در نشست خبری در سرسرای اداری تعاون روستایی خوزستان افزود:طرح توزیع میوه ایام نوروز شامل پرتقال تامسون و سیب زرد و قرمز با کیفیت و زیرقیمت بازار و بدون پرداخت هزینه حمل تا منزل، از طریق سامانه بازرگام اهواز از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.
وی به ذخیره سازی ۲ هزارو ۸۰۰ تن میوه ایام نوروز (۲ هزار تن پرتقال تامسون و ۸۰۰تن سیب زرد و قرمز) در سردخانه‌های خوزستان اشاره کرد و گفت: هنوز قیمت مصوب میوه ایام نوروز مشخص نشده است ولی به زودی از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اعلام می‌شود.
معین راد پیش تر گفته بود قیمت میوه ایام نوروز در خوزستان ۲۰ تا ۲۵ درصد زیرقیمت روز بازار خواهد بود.
پارسال تعاون روستایی اجازه خرید، ذخیره سازی و توزیع میوه ایام نوروز را نداشت.

آمادگی برای خرید تضمینی گندم و کلزا
مدیر تعاون روستایی خوزستان از آمادگی فنی و عملیاتی تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا تا پیش از شروع برداشت این ۲ محصول در خوزستان خبر داد.
معین راد با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته از مجموع خرید ۱.۱ میلیون تن گندم در خوزستان، حدود ۷۱۵ هزار تن توسط شبکه یکپارچه تعاون روستایی استان که معادل ۴۰ درصد کل خرید تعاون روستایی کشور بود خریداری شد افزود:همچنین از مجموع ۱۰۰ هزار تولید دانه روغنی کلزا، ۷۳ هزار تن توسط تعاون روستایی خوزستان خریداری و به کارخانه های روغن کشی حمل شد.
وی پیش بینی کرد با توجه به خشکسالی و تنش آبی در سال زراعی جاری ، تولید کلزا در خوزستان با حدود ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال زراعی قبل ، به ۵۵هزار تن برسد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه کشاورزان خوزستانی در شرایط بسیار سخت ناشی از خشکسالی و تنش آبی مشغول تولید محصولات کشاورزی هستند گفت: تلاش داریم درآمد و سطح زندگی این قشر مولد با تامین و تجهیز امکانات و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز به سطحی قابل قبول برسد.

توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز روستاییان خوزستان
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: امسال تاکنون ۱۰۳ هزار تن آرد یارانه‌ای و ۲۶ میلیون و ۴۰۶ هزار لیتر سوخت به قیمت مصوب در روستاهای دور و قابل دسترس خوزستان توزیع شد.
معین راد همچنین از توزیع ۲۸۳ هزار تن نهاده کشاورزی شامل سم ، کود و بذر و تامین ۸۶هزار و ۲۴۶ تن انواع نهاده‌های دامی در خوزستان در امسال تاکنون خبر داد و افزود:کمک به اقتصاد و معیشت کشاورزان و روستاییان به گونه‌ای که سبب افزایش سطح رفاه آنان شود از اولویت‌های کاری تعاون روستایی خوزستان است.

ضرورت اصلاح نخلستان‌های خوزستان
مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به ضرورت اصلاح نخلستان‌های استان از تولید خرمای صنعتی استعمران به گونه‌های با ارزش افزوده بیشتر نظیر خرمای برحی و کبکاب افزود: امسال بخش زیادی از خرمای استعمران روی دست نخلداران استان ماند که تعاون روستایی به منظور حمایت از آنها، حدود ۲۱ هزار تن خرمای استعمران را با قیمت تضمینی خریداری و وجه آن را به حساب نخلداران واریز کرد.
وی ادامه داد: طبق برنامه قرار بود تنها سه هزار تن خرمای استعمران به صورت تضمینی خریداری شود ولی با تلاش شبانه روزی و جهادی ، رقم خرید در نهایت هفت برابر شد.
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت:بخش مهمی ازنخلستان‌های خوزستان پیر و بازدهی لازم را ندارند ضمن آنکه باید نخیلات استان با کاشت گونه‌های جدید بازارپسند، متحول شوند و این شدنی است.
معین راد همچنین ضرورت بسته بندی و فرآوری خرما را با هدف ارزش افزوده بیشتر و به دنبال آن افزایش درآمد نخلداران را مورد تاکید قرار داد و افزود:با وجود آنکه بخشی از تجهیزات بسته بندی و فرآوری خرما توسط تعاون روستایی تهیه و خریداری شده است ولی استقبال چندانی برای استفاده از این تجهیزات نشده و بدون استفاده مانده است.

اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی از محل تملک دارایی خوزستان برای تجهیز مراکز خرید
مدیر تعاون روستایی خوزستان گفت: امسال برای نخستین بار اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی از محل تملک دارایی خوزستان برای تجهیز انبارها و مراکز تعاون روستایی دریافت شد.
وی همچنین از دریافت تسهیلات بانکی یک هزار و ۲۳۰میلیارد ریالی برای شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی خبر داد و افزود: بخش مهمی از این تسهیلات ۱۸درصدی است ولی دولت ۹ درصد آن را در قالب یارانه پرداخت خواهد کرد.
وی در ادامه، خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم و کلزا ، توسعه آموزش کاربردی و کارگاهی، ساماندهی ۳۰۰ شرکت و اتحادیه تعاونی، تقویت سامانه خرید بازرگام و ایجاد رقابت در عرصه کالاهای اساسی از طریق تنوع بخشیدن به استارتاپ ها و کمک به اقتصاد و کشاورزی روستاییان ، توسعه صنایع بسته بندی و فرآوری را از اولویت‌های تعاون روستایی استان در سال آینده بیان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید