واکنش کاخ سفید به درخواست تضمین برجامی ایران از آمریکا


واکنش کاخ سفید به درخواست تضمین برجامی ایران از آمریکا

روسیه برای مذاکرات هسته‌ای ایران از امریکا تضمین خواسته بود. تضمیمی که بر اساس آن آمریکا حق خروج از برجام را ندارد. این خواسته روسیه اما با واکنش‌های زیادی مواجه شد. مهم‌ترین آن واکنش اروپا بود. نوشته واکنش کاخ سفید به درخواست تضمین برجامی ایران از آمریکا...

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا، سخنگوی‌ کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌خواهی ایران از آمریکا برای عدم‌ ترک‌ دوباره توافق در صورت بازگشت به آن، ابراز امیدواری کرد تمامی دولت‌های بعدی آمریکا، چه دموکرات وچه جمهوری‌خواه، به تاثیر «مهلک» خروج از توافق پی ببرند.

جنیفر ساکی افزود: بنابراین، امیدوار باشیم تمامی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پی ببرند این اقدام چه اشتباهی بوده است و اگر ما به توافق بازگردیم، چیزی که به آن نزدیکیم، اگرچه همیشه جزئیات آخری وجود دارند که باید رویشان کار کنیم، پیامی که به جهان می‌فرستیم این‌ خواهد بود که این اقدام نه تنها در برگیرنده منافع جهانی است، بلکه در راستای منافع ملی آمریکاست، فارغ از این که چه کسی در کاخ سفید باشد.

تروئیکای اروپایی: روسیه شروط بیشتر برای توافق با ایران تعیین نکند

هیات تروئیکای اروپایی در مذاکرات وین در بیانیه‌ مشترکی در جلسه شورای حکام به روسیه هشدار دادند که از تعیین شروط جدید که منجر به پیچیده‌تر شدن توافق می‌شود خودداری کند.

به نقل از مهر، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی درخواست تضمین روسیه از آمریکا همزمان با رسیدن مذاکرات وین به مرحله نهایی و حصول احتمالی توافق پرداخت.

تهران تایمز در ادامه نوشت که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا بر مسکو به بهانه درگیری‌ها در اوکراین در قبال توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام مشکل ایجاد خواهد کرد و از واشنگتن خواستار تضمین‌های کتبی شده است مبنی بر اینکه این تحریم‌ها مانع همکاری روسیه و ایران در صورت احیای برجام نخواهد شد.

لاوروف در این باره گفته است: ما پاسخ می‌خواهیم – پاسخی کاملاً روشن – به تضمینی نیاز داریم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری را که در برنامه جامع اقدام مشترک تعیین شده است، تحت تأثیر قرار ندهد.

وی افزود: ما درخواست ضمانت نامه کتبی کرده‌ایم مبنی بر اینکه روند کنونی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری‌های نظامی-فنی با جمهوری اسلامی لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

روسیه قرار است ماهیت دقیق ضمانت‌هایی را که اکنون می‌خواهد، توضیح دهد، اما مقامات روسی گفتند که می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که همکاری اقتصادی آنها با ایران با توجه به تحریم‌های اعمال شده توسط غرب بر سر اوکراین مختل نخواهد شد.

وزرای امور خارجه ایران و روسیه روز دوشنبه در تماس تلفنی درباره این موضوع با یکدیگر گفتگو کردند. سفارت روسیه در تهران در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید شد که احیای برجام باید تضمین کند که همه شرکت‌کنندگان در آن از حقوق برابر در زمینه توسعه بدون مانع همکاری‌ها در همه زمینه‌ها برخوردار هستند.

روسیه حق دارد نگران تحریم‌هایی باشد که همکاری اقتصادی اش با ایران را مختل می‌کند. اما پیامدهای احتمالی ناشی از تحریم‌های غرب برضد روسیه از نظر تقویت روابط اقتصادی ایران و روسیه قابل کنترل است. ایران و روسیه می‌توانند همکاری اقتصادی خود را حتی در صورت ادامه تحریم‌های غرب بر ضد مسکو افزایش دهند. آنها دارای مرز مشترک دریایی در دریای خزر هستند که یکی از نادرترین نقاط جهان است که تحت سلطه غرب نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل